Shuntautomatik HS TARM-panna, montering och val

Skriv svar
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Shuntautomatik HS TARM-panna, montering och val

Inlägg av Norham25 »

Hej!

Jag har en HS Tarm-panna från 94, ser identisk ut med en Baxi Duo Plus Comfort av senare modell. I den sitter en Janfire Flex-a från 06. Vi är relativt nyinflyttade i huset men har redan tröttnat på handshuntandet och med de stora skiftningarna i temperaturer som varit i vinter har det varit nästintill hopplöst att hålla en jämn och fin innetemperatur.

Därför har vi tänk att vi skulle sätta in en shuntautomatik. Till saken hör att shunten, en Termomix A 22, sitter innanför plåtarna på pannan och förlängs ut med ett stag till vredet som sitter utanför.

Vi hade siktat in oss på en Thermomatic EC Home men sen kom frågan hur man löser monteringen i sådana fall.

När vi mejlar Baxi får vi kort ett svar att deras Automix 20 passar och att den ska monteras innanför plåtarna, vilket känns en aning halvknepigt med tanke på värmeutveckling och att man tappar möjligheten att handshunta vid behov utan att plocka ner plåtarna.

När vi mejlar Termoventiler så svarar de att det inte låter lämpligt att montera innanför plåtarna och att de är osäkra på om det går att montera utanför plåtarna då det ska vara hål och avfasningar lite här och var.

Någon med erfarenhet av det hela?
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Shunautomatik HS TARM-panna, montering och val

Inlägg av Roli »

En bild på hur det ser ut kan kanske ge lite fler svar, framför allt från dem som inte vet hur pannan ser ut men har erfarenhet från olika shuntautomatiker.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Shuntautomatik HS TARM-panna, montering och val

Inlägg av Norham25 »

Bild

Drevet längst till vänster är handshunten. Som ni ser på rören sitter de ca 20 cm in på pannan, framledning till vänster, retur till höger och varmvatten höger om det.
Plåten främst går längs med hela pannan upp till mitten, den bakre plåtarna är två till antalet.
Shunten sitter under främre plåten. Det är isolering även på fronten, det är varmt innan för plåtarna men det går att arbeta där under utan handskar även när pannan eldar om man har lite valkar i händerna så att säga.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Shuntautomatik HS TARM-panna, montering och val

Inlägg av Stegatorparn »

Borde inte vara något problem att montera på en shuntmotor.
Det finns ju redan en spindelförlängning genom frontplåten där ratten är fastskruvad.
En EC Home kan vara lite pillig att få dit, men en CBJ är busenkel att montera.
Skruva dit den medföljande spindelförlängningen, skruva fast motorn, fixera motorns andra ände med en kraftig plåtskruv, så är det klart.
http://www.termoventiler.se/media/uploa ... Manual.pdf
http://www.termoventiler.se/media/uploa ... al_Web.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Shuntautomatik HS TARM-panna, montering och val

Inlägg av bergatorparen »

Bild

Vad jag kan se, är det en standard ESBE shunt och som du ser på bilden så finns det fyra "öron" med gängade hål. Få tag på en gängstång som passar i dessa hål, och skär till två bitar som sticker en bit utanför frontplåten. Borra hål i frontplåten till dessa gängstänger och stabilisera dem med muttrar. Sedan monterar du en shuntmotor från Danfoss på förläningsstaget så med hjälp av medföljande adapter. De två gängstängerna skall gå in i varsitt hål i motorhuset, och gärna då på diagonalen: Vänster botten och höger topp. Nu kan du ansluta en shuntstyrning typ Danfoss ECL 110 Comfort. Denna är lite knölig att programmera första gången, men här på forumet finns flera trådar där jag hjälpt folk med just denna regulator. Komplett paket kostar 5 - 6 000 kronor och innehåller då allt som behövs: Regulator, shuntmotor, framledningsgivare och utomhusgivare. Ta gärna med en inomhusgivare med eftersom den i min egen erfarenhet ger ett jämnare och skönare inomhusklimat. Det finns flera att välja på både passiva avkännare till komplett fjärrkontroll. Hoppas detta var till lite hjälp. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Shuntautomatik HS TARM-panna, montering och val

Inlägg av Svenn Antenn »

Tja.

Jag har sett den pannan med en automix 20 som sitter inne under plåtarna.
Det hade funkat bra i många år så visst går det.
Fast det känns ju lite annorlunda och ha shuntmotorn där.
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Shuntautomatik HS TARM-panna, montering och val

Inlägg av Norham25 »

Hej!

Sitter en Termomix A 22 som shuntventil på min panna. Det ska tydligen vara en finsk kopia av ESBE-shuntarna.
Har under dagen haft en del mejlkontakt med både Baxi och Termoventiler. Summa summarum så verkar rekommendationen vara att montera en shuntautomatik där själva styrningen med kretskort och dylikt sitter utanför shuntmotorn, så att dessa går att placera utanför plåtarna. Då funkar inte en CBJ, där allt sitter ihop, men en Thermomatic EC Home, likväl som Automix 20/LK 961.

Har siktat in mig på Thermomaticen, ligger lagom i pris och tillfredställer mitt kontrollbehov med visning av faktisk temperatur och begärd temperatur. Likaså har jag en fysisk ÅF i mitt närområde, vilket känns viktigt när det handlar om något så centralt som ens hems uppvärmning.

Någon som har erfarenhet av systemet?
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Shuntautomatik HS TARM-panna, montering och val

Inlägg av Stegatorparn »

Snöa inte in på att shuntmotorn måste sitta direkt på ventilen.
Det borde gå att fästa den utanför pannan i frontplåten när ratten är bortskruvad.
En motor bör inte sitta varmare än max 40°C.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Shuntautomatik HS TARM-panna, montering och val

Inlägg av Roli »

Om du kan skruva loss själva ratten till din shunt och det sitter kvar en axel precis innanför pannans skyddsplåtar. Så kommer det att fungera att montera i stort sett alla typer av automatiska shuntstyrningar. Även en CBJ kommer då att passa. Jämför vad de olika styrningarna klarar av och väg sedan detta i förhållande till vad de kostar så lär du nog ganska snabbt hitta vilken styrning som du vill ha.

Alla klarar av att reglera temperaturen från shunten, sedan är det utformning, antal givare, ute- och/eller innegivare, färg, antal ingående delar/komponenter, trådad/trådlös, antal inställningsmöjligheter, svår eller lätt installation och pris som påverkar vad som kan vara "rätt eller fel" produkt hos dig. Många val men slutfunktionen är den samma......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Shuntautomatik HS TARM-panna, montering och val

Inlägg av Norham25 »

Tack för alla svar!

Har haft fullt upp med annat med huset, men ska väl få tummen ur och fixa det här snart. Det kommer bli en Thermomatic EC Home. Var inne på att sätta den innanför plåtarna efter att ha konsulterat både Baxi och Termoventiler i frågan, men har svängt i frågan igen. Det är inte så fasligt varmt innanför plåtarna där den skulle sitta, men det blir trångt och jävligt, samt att det är så förbaskat skitigt därinne vilket pedanten i mig inte gillar. Kommer förhoppningsvis ändå byta själva pannan mot en renodlad pelletspanna de närmaste åren för att minska underhåller och höja effekt och varmvattenmängd och då vill jag kunna flytta med mig automatiken.

Är det några här inne som har gjort liknade lösningar med utanpåliggande montage som är sugna på att knäppa lite bilder?
Har förstått det som att en del av CTC-pannorna och Diom-pannorna har liknande placeringar av shuntventilen.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: Shuntautomatik HS TARM-panna, montering och val

Inlägg av nicnyfiken »

Är det några här inne på forumet som har gjort liknade lösningar med utanpåliggande montage som är sugna på att fota lite bilder?
Helst av CTC-panna 265B ?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Skriv svar