Cementklump i Stora Enso

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja då var det dags igen! Denna gången var det inte en järnklump utan en cementklump. Säkert ramlat ur ett gamalt silo i ryssland. Järnklumpen kom från ett rostigt lastrum på en båt. Inte nog att det är en dålig rysk pellets som ger en kaka i brännaren, som förstör all brännarinställning och som strålar av Tjernobyl, så skall man få en massa klumpar från det sönderfallande ryska riket! Jag har inte betalt för skrot och rivningsmassor. Jag har ju betalt fullt svenskt pris för en pellets som skall hålla svensk standard! Vad är fel på pelletsmarknaden????????? Skulle något sådant hända inom de område jag har varit ansvarig för så skulle det ta hus i helvete! Vilken myndighet kan man vända sig till? Eller är vi rättslösa?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av bergatorparen »

Tack vara den mentalitet som de "upplysta" på detta forum representerar, lever vi som parior i ett feodal samhälle där de som har företag och PENGAR är överhet - och JA: Vi har låtit alla gapiga gatupojkar från Storstadsvänstern göra oss mer eller mindre rättslösa. Dock finns Allmänna Reklamationsnämnden, och Konsumentverket så som norske Herbjörn Söreböe en gång sade: "Det finns von i hangande snöre" där von betyder "hopp" - och jag anser att när man får både järn och cementklumpar i pelletsen, så är det ett myndighetsärende eftersom det är pellets man vill ha - utan vare sig cement eller Tjernonyl Cesium. Egen kärnreaktor skulle kanske inte varit fel, så kanske man skulle kunnat bygga en rejäl kinasmällare att skrämma en del här inne med :lol: ?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av danei »

Hur ser du på järnbiten att den kommer fran en båt?
Hur ser du på betongklumpen att den kommer från en rysk silo?
Hur vet du att det är högre cesiumhalt än det brukar?
Varför skulle importerad pellets vara billigare?
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Vednisse »

Intressant att det bara är du som hittar främmande föremål i pelleten. Hade varit kul att se bilder på dessa och askkakan,

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Kan ju bero på att jag närmar mig slutet i förrådet och måste raka fram några gånger per dag och då ser man vad som finns i pelletsen. Dessa klumpar är så stora och har sådant avvikande utseende att det går inte att missa. Jag har ju ett Janfire Pellistore, så det är kliniskt rent och kan inte smitta pelletsen med föroreningar, då det inte har de materialen i sin konstruktion. Den sk kakan som vi många har kämpat med denna vinter finns det bilder på i annan tråd. Försöken att fota klumparna blev inte bra då blixten gjorde bilderna överexponerade och efter några försök gav jag upp. Storleken är 30x25x7 mm för järnklumpen och nästan lika för cementklumpen någon mm mindre. Jag har påtalat detta för Stora Enso, som har verifierat att det är rysk pellets som kommer hit med båt. Jag har också inside information från andra källor, så vad jag säger är underbyggt!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Icecap »

Det har tidigare hänt att det har funnits betong, skruv eller liknande i pellets, oftast sådana saker man kan vänta sig att hitta på golvet i en industribyggnad. Frontlastaren lägger skopan mot golvet och tar en "munfull" - och kan då få med den där biten av betongkanten som föll av eller annat skräp.

Om det sedan händer i Ryssland, Sverige eller annanstans kan vara svårt att veta utan ett seriöst detektivarbete. Men en sak är jag ganska säker på: Om det är icke-svensk pellets lär den komma i lös vikt på båt eller liknande.

Jag känner mig väldigt säker på att ryssarna INTE säckar och lägger på pall för svenska kunder.

Så är det importerat pellets blir den ganska säkert packat i Sverige.

Och sedan kan vi ha ett feodalt samhälle och allt det där utan att det är annat än tomma ord men ja: pengar bestämmer! Det är därför att vi vill ha billigaste pellets med högsta kvalitet!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Den aktuella pelletsen är pellets från Ryssland! Imporeterad med båt i lastrum.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av M.Lindskog »

bergatorparen skrev:Tack vara den mentalitet som de "upplysta" på detta forum representerar, lever vi som parior i ett feodal samhälle där de som har företag och PENGAR är överhet
Tänk att Pellets.info har ett sånt enormt inflytande. :shock: :shock: :shock:



:wink:
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Att föroreningar förekommer i råvaran kan man förstå. Inte bra! Men industriellt är det så, även om detta också skall minimeras genom att ha rena, hårda ytor för lagring av spånråvaran. Men vet man hur en pelletspressningsprocess går till ja, då förstår man att dessa föroreningar av bultar och annat inte finns i slutprodukten efter pressningen. Skulle leda till dyra maskinhaveri, så innan pressning är råvaran ren från stora föroreningar. Föroreningar tillförs under lagring och transport. Precis som industrin skyddar sig för dyra haverier, så vill inte jag ha in stora föroreningar som skadar min process eller helt slår ut den då kylan ligger tung utanför dörren. Att sedan industrin säger ja vi betalar för skadan, då den uppkommer är inte acceptabelt! Jag har varit ansvarig för kvaliten på stora trafikflygplansmotorer och vem skulle vilja sätta sig i ett sådant plan, om man inte litade på att kvalitetssäkringen fungerade? Kvalitetsbristkostnaderna i en normal industri uppgår till 25% av omsättningen. Vad uppgår den till i pelletsindustrin, om alla våra driftsstörningar skulle räknas med! Ett bra alternativt energislag kommer att försvinna eller stagnera, då en vanlig förbrukare inte kan eller vill hålla på med allt strul. Återstår då vi experter, som kan fixa oss fram till en hjälpligt fungerande system.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Icecap »

Jag skulle gissa på att om man beställer 1 båtlass pellets fyller det en del. Jag tror inte att det finns så värst många silo som klarar transporten av pellets, alltså är lösningen att lasta av på plan yta. Då pellets och regn inte är en bra kombination måste det alltså vara inomhus.

Då gäller det att hitta korttidsförvaring och det blir ju tomma fabrikslokal. Där kan det finnas sockel till någon maskin eller liknande, den/de kanske sticker upp en liten bit och när frontlastaren kör där känner inte föraren till dessa - och tar av en bit på vägen. Det kan ligga någon bult eller annat skit som har missats under rengöringen och det åker med i lasten.

Sedan hälls det hela in i packeteringsmaskinen och någon kund får glädjen av dessa saker.

Sedan kan man ju undra varför dessa saker inte är sorterat ut innan pelletsen packas men jag tror att det beror på att pelletsen som ska packas är tänkt att komma från ett slutet system, alltså direkt från pressen - mellanlagring - packning. Och på den rutt kan det inte komma i främmande föremål helt enkelt.

Alltså behöver man inte sortera pelletsen innan den fylls i säck.

Sedan kom verkligheten med full styrka och det kom åtskilliga moment extra på den vägen varför det sket sig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av danei »

Ulf du har inte svarat på någon av mina frågor.

Om följderna av en eventuell förorening är billigare än att säkerställa att det inte finns är billigare så tar man den förstnämnda kostnaden. Där får man även väga in kundnöjdhet mm. Du har uppenbarligen en annan uppfattning om dessa kostnader än tillverkaren.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Jakob »

Ulf:

Sluta köp då.

mvh
Jakob
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack för ett gott råd! Det beslutet är tagit för länge sedan. Ser botten i förrådet så lösningen är snart här! Det finns ju seriösa leverantörer på marknaden, som sätter en stolthet att leverera en fullgod produkt. och då blir de det naturliga valet! Processen att sortera ut olämpliga leverantörer sker ju av sig själv av oss medvetna kunder, som vill ha valuta för kostnaden. De som inte inser processäkringens fördelar kommer att se det då volymerna sjunker, och då vaknar de, så allt löser sig av sig själv.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Jakob »

Jo exakt. Man får använda den styrka man har - byta lev.

Hos mig så försvann SE självmant och jag blev mycket förvånad när neova sänke sina priser
från att ha varit dyrast till att ta SEs plats....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av rod02 »

Är det någon som på fullt allvar tror att "rysspellets" kommer oss kunder till godo ekonomiskt? Snarare en förlust då det går pengar ur landet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar