Installation av NIBE Pellux 100

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
trasse
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 okt, 2011 18:31
Ort: Ljungby

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av trasse »

Hej!

Jag såg att det kommit ut en ny instruktionsbok till Pellux 100 på Nibe.se
Pellux 100 och ack-tank 750 L förberedd för solfångare
Villa 200 kvm byggd 2013. Golvvärme i hela huset.
Uppvärmt garage 45 kvm med vattenburen fläktkonvektor.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Borje88 »

stuma: jag laddar tanken i toppen/ botten!? Varför laddar den en bit ner, retur från mitten?
Sen borde väl givaren sitta under el-patronen annars startar väl den innan pannan fyllt på med vv-igen?

Varmvatten program: Vill du ha 2st givare i tanken så är det en extra modul för acc-tank tror jag.
Har själv löst detta med att seriekoppla 2st och byglat med motstånd för att hamna på rätt temp igen.
Värme nej, är till om du vill värma vv till inställd temp utan att vänta på att pannan startar själv.
Laddiff, är hur mycket över inställd panntemp den får gå när den gör vv.
Tempdiff, är minsta temp pannan måste gå över vv-temp innan laddpumpen startar.

Brännarprogram: Modulerande känns onödigt om du inte kör med konstant i pannprogrammet, hade nog ställt den på steg och effekt min till 75.

Pannprogram: tror auto är att den bara startar när det behövs vv. Hysteresen används inte då.
Pumptemp är lägsta panntemp innan cirk.pump stannar, blir problem när det är varmare ute och pannan står still länge.

Min går i ca 1tim och står i ca 4 Tim nu när det har varit ca -5° men innan jag fick dit 2 givare gick den typ 5 min och stod still i 15min. Har också haft problem med att det fastnar pellets i fallröret, tack för tipset om " luckan".

Håller med om att manualen inte är helt självklar ;), man får lista ut ganska mycket själv.
Nibe Sverige verkar ju inte veta så mycket själva heller då dom vidarebefordrar ganska många frågor till Danskarna. Skulle nog inte välja att köra konstant/modulerande ihop med acc-tank, är nog bra om man kopplar som Nibes första schema och tar värmen i pannan.
När man kör mot tank så vet jag inte om man vinner så mycket på att ställa ner effekten!?

Hoppas du blev klokare på detta?

Mvh
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
stuma
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 00:41
Ort: Kaxholmen

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av stuma »

Stort tack för svar! Fortfarande förvirrad, men på en högre nivå :)

"Tanken" med att bara ladda tanken i toppen är att ha volym för solpanelerna att jobba mot. Installationen var tänkt att förbereda för detta så långt möjligt, därför även bivalent shunt. solpaneler planeras nästa år, om inte fönsterrenovering kommer emellan :) Att panntilloppet sitter 10% under toppen är för att tanktaket är välvd och översta anslutningen sitter just på denna höjd.

Kommentaren om elpatronen är ju helt förnuftig, inte tänkt på det. Elpatronen är "avstängd" via brytare och är tänkt att manuellt sättas på vid bekymmer som backup. Vore ju absolut vettigare att den alltid var igång, med givaren till pannan placerad "inunder"

När du seriekopplat 2 givare, hur ställer du då VV temperaturen? Det går väl inte att ha en start temp till toppgivaren och stopptemp till bottengivaren, som vid inställningen "ackumulatortank" i styrsystemet? Eller blir det istället någon form av "medeltemperatur" i hela området, mellan givarna, som pannan får att jobba mot? Om det senare skulle stämma, vore detta ju mkt. intressant. Har läst om förslag till styrning av brännare med modulerande drift mot acktank, där just ett medeltempvärde i "laddområdet" nämndes.

"Värme - nej" förstod jag inte. "är till om du vill värma vv till inställd temp utan att vänta på att pannan startar själv."
Menar du att den inte startar pga. hysteresen till inställd VV-temp överskrids, utan laddar upp till inställd vv-temp direkt när man ändrar till "värme - nej"? Och hur fortsätter det sen då? eller är det bara en "engångs" grej? Min är inställd på just "värme - nej", är det fel?

Tempdiff - Laddomaten hos mig är kopplad till panntempen, om jag förstått det rätt. Är det då denna "tempdiff" som startar laddomatens cirkpump menar du?

Brännarprogram: Steg och effekt min 75, betyder att den kör full gas när den kör(minst 75%)?

Pannprogram - Om "auto" innebär att den bara kör när den behöver VV, låter det som det är denna inställning som är tänkt för ackumulatortankdrift med bara 1 givare. Men om inte hysteresen används, hur fungerar det då? Konstanthållande av temperaturen? Vad skulle istället inställningen "konstant" innebära?

pumptemp: Noterade igår att cirkulationspumpen i laddomaten stannat, medans pannan fortfarande eldade ur. Panntemp då 80 grader. VV-hade nått inställda 65gr.
Med pumptemp 50gr, borde då inte pumpen gått vidare? Varför blir lägsta pumptempen problem när pannan går mindre, hinner svalna av helt, på sommaren?
Du nämnde i tidigare mail att du hade kopplat en timer till laddomatpumpen för eftergång, för tillvaratagande av kvarstående värme i pannan. Hur har du kopplat denna timer?


Jo, den modulerande driften har ju helt uppenbart fördelar vid direkt drift mot radiatorsystemet, för att kunna modulera mot returtempen. Enligt någon gammal äfab-rapport jag läste hade man där bättre miljövärden vid modulerad drift även mot ack-tank. Har också läst att vissa moderna brännare fungerar bättre vid icke full belastning. Har inte kunnat hitta någon analys av Nibes brännare map. detta.


/Martin
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
stuma
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 00:41
Ort: Kaxholmen

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av stuma »

Trasse: Tack för tips, skall genast se om den nya manualen berättar nått nytt!

/M
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Borje88 »

Har solpaneler men har utloppet i botten och ställer sedan "höjden" på vv med tempgivaren.

Japp, blir en medeltemp mellan givarna så när båda är varma stannar pannan.
Start tempen styr jag med vv hysteresen.

Om du sätter värme till JA så värmer den 1 gång direkt, sen får du gå tillbaka till NEJ och sedan till JA igen om du vill göra det igen.

Laddomaten startar så fort vv vill ha värme.
Tempdiff är bara hur mycket pannan får överskrida sin inställda temperatur när den laddar.

Om du kör på steg så går pannan inte mer än ca 15min på min effekt och går sedan upp på max.
När den kommer ur uppstarten så är effekten redan ganska hög, känns onödigt att gå ner i effekt för att sedan gå upp igen ganska omgående.

Konstant så går pannan hela tiden, drar bara effekten upp och ner.

Minsta pumptemp är till cirk.pumpen för elementen, om panntempen går under den så stannar den pumpen.
Så när solvärmen går och pannan står still blir den helt kall.
Därför har jag även byglat panntempen så den visar ett konstant värde.

Har satt en justerbar timer utanför och styr den med strömmen för laddpumpen.

Känns som man vill ha så varmt vatten som möjligt till tanken när man ändå kör.
Kan man ju iofs justera med Laddomaten.
Blir ju också längre gångtid med lägre effekt som iofs är bra.

Tänk på att om du ska ha solvärme så vill du ha tillbaks så låg temp som möjligt från elementen.
Har justerat mina så jag sällan får tillbaks över 22°.

/Magnus
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
stuma
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 00:41
Ort: Kaxholmen

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av stuma »

Hej!

Får du inte sämre skiktning i tanken med utloppet i botten? Försökt att begripa något av bla. denna skrift, där man förordar endast laddning av toppen vid pelletseldning mot soltank.

http://site.eventonline.se/ck_archive/1 ... konomi.pdf

Tack för förtydligande av "värme-ja". Hade inte riktigt kopplat att det var samma "parameter" i servicemenyn som i "snabbvalsmenyn", där funktionen faktiskt framgår tydligt i manualen. Tack också för ytterligare klargörande map. funktioner.

Ja, laddomaten skall ju leverera en konstant hög temperatur till tanken. Frågan är hur driftmoduleringen reagerar på laddomaten? Jag menar, vad styr moduleringen? Returtemperaturen till tanken? Isåfall kanske man ändå kunde tänka sig längre gångtider när returtempen ökar, genom att moduleringen minskar effekten. När jag tittar i effektdiagrammet i "pann-menyn, drift" ser det dock ut som att den snarast konstant ökar effekten tills den stoppar vad som liknar ett sågtandsmönster.

Du nämner en "ganska hög effekt efter uppstart". Har du sett något effektdiagram, eller visuellt från att titta på brännarens info? Vad är det för effekt den har?
Skall prova att ställa över på steg och se vad som händer.

Är pannan kopplad till radiatorernas cirkulationspump? Det visste jag inte. Kan man testa om så är fallet på något enkelt sätt? Ser problematiken med stoppad cirk.pump som du beskriver.

Har också läst om vikten av låg returtemperatur för solvärme. Hade önskemål att VVSaren skulle injustera systemet i samband med panninstalation, men han slingrade sig på alla möjliga sätt och det slutade med att jag skall försöka göra det själv...Har sett lite olika varianter på hur man skall angripa detta, men inte blivit så klok. Har inte ens hittat rätt "verktyg" till att ställa flödet.

Som det ser ut hos oss nu är det endast någon grads skillnad mellan framledning och retur. Just nu 32gr. fram. 31. gr. retur. 0grader ute. Det visslar i en del element när termostaten stryper som uttryck för stora flöden. Har du en bra steg för steg anvisning för hur man gör detta på bästa sätt, mottages det tacksamt! 22 grader låter ju extremt bra. Har du bara golvvärme i huset?

/Martin
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Stegatorparn »

Radiatorpumpens hastighet justerar du på pumpen. Vilken pump har du?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Borje88 »

Skiktningen sköter laddomaten om så det spelar ingen roll om du tar returen i botten.
Har du slingor eller beredare i tanken?

Moduleringen styrs av panntempen.
Har du pannan på auto så går den bara upp till 100% och kör där tills den stänger av.
Om den går som ett sågtandsmönster verkar det som den inte laddar över till tanken tillräckligt fort.

Den aktuella effekten står när man kollar på brännarens drifts bilden.

Som Stegatorparn skrev så ställer du hastigheten på pumpen.
Prova ställa den på lägsta, då hinner elementen lämna av mer värme i rummet.

Har ingen golvvärme bara gamla sektions-element + element fläktar.
Vid 0° ute går det fram ca 24° retur ca 20°.
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
stuma
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 00:41
Ort: Kaxholmen

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av stuma »

Jag har slingor i tanken. Borde det inte iaf. det bli mindre blandning i tanken om man tar pannreturen högre upp?

Radiatorcirkulationspumpen är en lågenergipump av märket "Wilo Pico". Visar förbrukning just nu på 6W. Kan ställa "lyfthöjd" mellan 0.5 och 6m tror jag. Står nu på 2.1m. Den skall vara tryckreglerande via någon "auto adapt" funktion. Tänker att jag sänker hastigheten genom minskad lyfthöjd?

Laddomat 11-30 LM4A heter pumpen. Grön lampa lyser.

Vi har inte hederliga gamla sektionselement, utan "moderna" radiatorer av spridda storlek i huset. Med och utan konvektorplåt. Nu tillagt 4 "modernare" dubbelradiga radiatorer där föregående ägare kastat ut element och lagt elgolvvärme. (2 st element i stor hall på bottenplan och 1 st, i vardera 2 badrum)
Gissningsvis är systemet från början anpassat för oljepanna och högtemp framledning, men borde gå att pressa mot något bättre framledning och tempdiff ändå.

Bilder från pannan vid drift i modulerande modus respektive stegvis on-off. Man kan också notera att pannan startar hela tiden vid panntemp 60 grader enligt grafen. Svårt att tro att inställd VV-temp + hysteres alltid skulle råka sammanfalla med denna panntemp, utan utseendet talar för att pannan även startar på panntempen! Detta beteende beskrevs tidigare i tråden av dig Borje, och att du hade byglat pannan för att runda problemet. Märkligt att det inte går att ställa in på endast strart via VV-temp! Du hade byglat något så att pannan alltid visade samma temp. Vad/hur gjorde du det? Har du/ni frågat Nibe om det verkligen inte går att ställa pannan på start endast på VV-givare?
"on off" efter ändring til stegvis drift
"on off" efter ändring til stegvis drift
WP_000809.jpg (58.84 KiB) Visad 8216 gånger
"sågtands" utseendet vid modulerande drift
"sågtands" utseendet vid modulerande drift
WP_000810.jpg (58.32 KiB) Visad 8216 gånger
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Stegatorparn »

Det bör klara sig med 1,0 m lyfthöjd på radiatorpumpen.
Man brukar räkna med 0,3 m tryckfall i radiatorventil, 0,5 m i shuntventil och resten i rören.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
stuma
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 00:41
Ort: Kaxholmen

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av stuma »

Stegetorparen: "resten i röret" borde vara beroende av byggnadens höjd? Eller är det totala "rörsträckan" ? Vi bor i 2pl. villa. 180m2 + 90 m2 "uppvärmd" källare( 16-18gr). Pannan i källaren.
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Stegatorparn »

Värmesystem är slutna cirkulationssystem där enda motståndet är friktionen i rören.
Höjdskillnader har ingen betydelse.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
stuma
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 00:41
Ort: Kaxholmen

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av stuma »

Stegetorparen: Tack för handledning. Har nu ställt ner pumpen till 1.2m lyfthöjd. Blev kallt på badrummet när sänkte till 1.0. Elementet där är kopplat via källarens radiatorkrets, och de snodde förmycket värme vid så låg cirkulation. 3-5graders diff fram-Retur. (Just nu 35 fram, 32 retur 4° ute)

Borje: Intrycket är onekligen att pannan startar på 60° panntemp enligt grafen. Hur byglade du bort detta beteende? Har du något kopplingsschema/bild för Timern? Elektronik novis, men känns vettigt med eftergångstid. Som man ser på grafen ligger panntempen kvar på 75-80 grader tills den plötsligt dimper kort före nästa start. Skulle heldre flyttat den energin över till tanken.

De dubbla givarna: du har två givare. Ett motstånd på det ena säger du? Alltså någon form av resistor? Vad gör detta motstånd? Och sen bara skarvat sladdarna? Pannan stannar när båda är varma och startar när båda är kalla? Låter mycket bra! Jag har ibland känslan av att "skiktet" bara flyttar sig upp och ner över givaren här av och till. Ger frekventa start och stopp.
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Stegatorparn »

Tre graders temperaturdifferens mellan tillopp och retur är inte mycket. Tyder på att ditt system är i obalans.
Blir källarradiatorerna lika varma i botten som upptill, behöver dom strypas.
Vilka termostatventiler har du? Danfoss ventiler är busenkla att injustera medan MMA-ventiler fordrar specialverktyg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
trasse
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 okt, 2011 18:31
Ort: Ljungby

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av trasse »

Stuma: Jag tror att panntempen dimper visar att vv-givaren är 10 grader under inställd varmvattentemp och då startar laddpumpen. När panntempen har sjunkit under inställd vv-temp (ex 65 grader) plus ladd-differns (ex 10 grader) minus pannans hysteres (ex 10 grader), i exemplet 65 grader så startar brännaren.

Använder man pannans framledningsgivare och shuntstyrning kommer brännaren att starta även när solen värmer tanken. Brännaren startar när panntempen är under inställd panntemp minus pannans hysteres.

Jörgen
Pellux 100 och ack-tank 750 L förberedd för solfångare
Villa 200 kvm byggd 2013. Golvvärme i hela huset.
Uppvärmt garage 45 kvm med vattenburen fläktkonvektor.
Skriv svar