Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Har en Janfire Flex-A som har jävlats så inni helvete... ifjol så bara gick den i flera månader utan problem.

I år så är det tvärtom, problemen minskade då jag stoppade en M8 skruv i skorstenens draglucka, men brännaren vill inte starta igen, misstänker undertryck i pannan är för stort. Brännaren har som längst gått i 2 veckor utan brott och då jag för 2 veckor sen skrapade ut all aska genom skorstenens draglucka så har inte brännaren gått ett dygn.
Har testat med och utan M8 och även grövre grejor. HAR sett att det finns dragbegränsare men jag tror inte den hjälper mot allt detta, brännaren har ju gått med helt stängd sotlucka

Hittade detta http://www.ved-pellets.se/butik/Video/V ... eset.shtml
Så med glada miner gick jag ut till pannrummet för att mäta fläktens volttal, :D kanske skulle jag få till det... men leendet blev kortvarigt då jag ställt in multimetern fel, den stod på Svart slad på COM och röd på 10ADC... POFF sa det... kopplade ur brännaren (drog ut sladden) och satte i den igen efter en stund... Fläkten går på högsta fasrt låter det som och det lycktar bränd elektronik :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Har jag bränt Elektronikboxen... kan väl inte vara något mer för spiralen funkar i allafall såsom matningen.

Vem har bästa pris för en ny/beg....kanske någon här som har en.

m :cry: h Hasse
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Icecap »

Du har med mycket stor sannolikhet bränd den TRIAC som styr fläktens hastighet. Det kan ha åkt med lite annat men mest troligt är att det bara är TRIAC'en.

En ersättare är BT138-600 eller BT138-800. Finns lite olika ställen, t.ex. hos ELFA, då med artikelnummer 72-005-12. Då den kostar så lite kan det vara värd att köpa 2 st på samma gång, då har du om det skulle bli fel vid något annat tillfälle.

Men se gärna till att detta aldrig sker igen. Vi som lever med mätinstrumenter i vardagen byter alltid(nåja... :oops:) tillbaka sladdarna till spänningsmatningen när vi är klar med en mätning, just för att undvika detta fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Bild
:|

Ser ut att vara lite bränt på ett ställe till också... till vänster om det övre blå...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Icecap »

Värmepåverkan av området kring motståndet som står på en viss avstånd av kretskortet är normal och ska inte påverka funktionen.

Den uppstår pga. en relativ låg värme som finns under lång tid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Okay Icecap...

Bild

kanske svår att se men? klarar vi oss med att köpa det du skrev?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Icecap »

Jag tror att det ska räcka med en BT138 eller liknande.

Men utan en test av kortet kan jag inte garantera något.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Där jag är moderator så PMar man användaren som postat i fel kategori!

jaja

mvh
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Ska bli kul att byta bt138...och se om det räcker att byta den,,,
Har beställt en och den kommer kanske idag, men åt vilket hål ska det sitta??? Den har ju tre ben

Med vänlig hälsning, hoppfulla Hasse
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Roli »

Om du tittar på komponenten (den brända) så ser du att den har en "kylplåt" med hål i åt ena hållet. Montera den nya med "hålplåten" åt samma håll. Så borde det stämma.

Om man monterar en triac med annan beteckning så bör man kontrollera att benen har samma placering (inbördes) som den man byter. Tror de heter katod, anod och gate eller något likvärdigt och kanske i annan ordning...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skellefteå
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 09 nov, 2012 10:21

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Skellefteå »

Jag har provat precis samma sak.. Bytte den uppenbart sprägda komponenten lika som dig.. utan framgång. Lade inte mer krut på det o köpte den nya boxen... men förutom fläkten så gick allt så..det bör inte vara så mycket till typ någon konding eller så som behöver bytas också.. om ej någon av ledarna på kortet brunnit av också?
CTC 265K år 1976
Janfire flex-A blå bättre begagnad, ny Nya box
140m2 endast uppvärmning ej dusch o varmvattnet
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Om det vore så lätt
Bild
Fattas en bit... på baksidan en ½mm rund fördjupning...

Bild
Den nya är aningen högre.


Där den brända sitter står det TRIAC2 och 40mm därifrån sitter det en som heter TRIAC1 och jag tycker de ser identiska ut...eller såg, Dom 2 saknar plåt med hål och är inte lik de 2 nya jag nu köpt. om de nya (en av dom) nu passar... Hur ska den vara vänd?
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Den brända har haft samma form som den inringade. och de har inte haft någon plåt med hål.
Bild
Fyllde i konturerna med vit färg.

EDIT:

Den inringade och brända är sned i ett hörnet, den sidan som är mot kameran (långsidan) står det något på gissar att det är framsidan... Den nya med plåten ... Har också en text på en sida och plåten på andra... Kan man konstatera att den sidan som har text är framsida ??? för då kan jag oxå sätta den år rätt håll :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Roli »

Vad står det för beteckning på triac2 (den hela)?
Om den inte heter BT138 så borde man kunna hitta ett datablad till den och på så sätt se hur benen är numrerade och sedan jämför det med hur din BT138 är numrerad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

TRIAC1 den hela heter:

Z0409MF

VU PHL

STE 504


STE är troligen fabrikatet
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Icecap »

Den långsida på den gamla TRIAC som är UTAN avfasning motsvarar den sida med kylytan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar