Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Tack icecap...som jag trodde då.

Men har jag rätt del. Låter som Roli tvivlar...eller
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Icecap »

Men nu blir jag tveksam!!! Jag menar bestämt att alla TRIAC'arna sitter åt samma håll och kollar man dom med kylvingen på är mitt förra utlåtande precis fel...

EDIT: Och nu har jag kollat! BT138 ska sitta med metallsidan UT MOT KRETSKORTKANTEN!
Så kortet som visar den nya TRIAC visar den precis motsatt av hur den ska monteras.

Pinnen vid avfasningen på den gamla TRIAC indikerar GATE och GATE sitter på pinne 3 på TO220 och då passar det vad jag skriver här.
Senast redigerad av Icecap den tor 07 mar, 2013 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Ska man utgå ifrån texten på dom så har du rätt icecap.

men kan jag löda fast dom jag fått??? åt något hål
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Tack för din edit icecap.

Ska ut i garaget och löda nu.

Hål tummarna
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Roli »

Nej då, jag tvivlade inte. Men det kan aldrig skada att kontrollera en extra gång. Jag kollade också hur benen är på både den gamla och den nya. Det Icecap skriver stämmer.

Det kan nämligen vara lite si och så med hur benen är placerade, men på de typer där det finns många olika ersättnings triac:er borde ju benen vara placerade i rätt ordning. Dessa fallen gäller det då att veta vilken sida som skall vara åt ett visst håll.

I detta fallet så satt gate-pinnen vid avfasningen på den gamla triac:en och på din ersättare så sitter den på höger sida när man har texten mot sig och kylplåten från sig.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Då har man provkört...

Fläkten går inte!

Efter att jag bränt... så gick fläkten oavbrutet, nu inte alls :|

såg att "slingorna" på kretskortet gick på båda sidor och jag löde ena benet på ovansidan och de 2 andra på undersidan.

kan den övre "slingan" vara av längre bort tro?

EDIT:
Den övre är då den som är närmast kretskortets hörn.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Icecap »

Just fläktens TRIAC styrs av det kretslopp som kretsen vid den värma fläcken utgör. Vid kortslutningen kan det kretslopp få allvarliga svårigheter beroende på hur kan kopplar så du kan ha dragit det med också.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Kan du förtydliga vad du menar.

Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Icecap »

Det område med en liten IC (typ: U2008) som har varit varmt under ett tag (värme"skadad") är det kretslopp som styr fläkthastigheten. En kortslutning av fläkten kan mycket väl få det kretslopp att skadas, mest rör det sig om själva kretsen (typ: U2008) men även ett motstånd eller två kan ha skadats.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Okey tack som fn för tipsen...

Det var värt att prova, det kunde ju ha gått. Kanske nån annan med mindre bränt kort får till det med hjälp av denna tråd.

Mvh
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av xdigger »

Datablad på den som du skrev: http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 09MF.shtml
Datablad på BT138: http://processmodeling.org/theory/elect ... /BT138.PDF

Benens namn på benen skall överensstämma med placeringen.

Hade jag haft tid så hade jag kunnat hjälpa dig att felsöka kortet, tyvärr har jag inte den tiden just nu. Det som brukar gå sönder när en triac brinner är komponenter längst gaten in mot processorn.

Sen kan det vara så att en bana är förstörd, moderna kort är oftast genomplätterade hål och det kan finnas ledningsbanor på flera nivåer i kortet, så det kan finnas en skadad bana inne i kortet. Det är också viktigt att man löder genom hela plätteringen som ibland även kan släppa om man värmer för mycket.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Har beställt en ny Flex-2a boxs och flamvakt (ombyggnadssats) så nu ska det eldas...

Ska visst vara fabriksinställda säger dom. Vetitusan om man törs ge sig på att ställa in något på den... :bom:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Roli »

Du ger upp försöken till att få igång den "brända" boxen då?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Har jag kortslutit Elektronikbox Janfire

Inlägg av Hasse63 »

Ja precis... Har inte så Mycket ved att jag kan hålla på att byta ut komponenter.
Är ju vinter än
Geatki
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 dec, 2021 13:51

Kortslutit Elektronikbox Janfire TYRISTOR2

Inlägg av Geatki »

Goddag alla pelletseldare, nu har jag hittat till den här tråden också. Jag satt och felsökte min styrbox tidigare idag och för att göra en lång historia kort:
Dottern undrade hur Multimetern fungerade och jag visade på lite andra saker. Sen när jag var nere i källaren för att logga fläktens volttal så small det till. 10A-uttaget på Multimetern och en sprängd Triac2. :roll:

Så…. Är det fortfarande BT138 som är utbytesdel?
Skriv svar