Problem med matarskruv
Re: Problem med matarskruv
Motorn fungerade när jag tog kondensatorn från den andra motorn. Nu är det bara att skruva ihop skiten. Det får emellertid vänta tills imorgon. Tur att jag inte lydde min första instinkt, att bränna ner huset och flytta till radhus.
Tack återigen för all hjälp. Slutligen: en sista fråga - spelar det någon roll om jag kör 8 eller 20 µF?
Tack återigen för all hjälp. Slutligen: en sista fråga - spelar det någon roll om jag kör 8 eller 20 µF?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5020
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: Problem med matarskruv
20 µF är rätt storlek på kondensatorn för den motorn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Problem med matarskruv
Hej igen,
Motorn fungerar, men något är fel. När jag skruvade tillbaka den och kör igång blir motorn hemskt varm och efter ett tag knäpper det till i kontaktorn och motorn stannar. Trycker jag på reset-knappen kan jag göra om samma sak igen.
På motorn sitter det en snäckväxel med reducering. Även den blir varm. http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 54565.6106
När jag kopplar bort motorn kan jag vrida pelletskruven med fingret - så jag tror inte det är något fel där. Jag funderar om det kan vara växeln det är fel på. Motorns rotor kan jag rotera när motorn är avstängd, medan rotorn som sitter inne i snäckväxeln inte går att rotera när motorn är avstängd. Borde även den rotorn gå att rotera?
Någon som har förslag?
Motorn fungerar, men något är fel. När jag skruvade tillbaka den och kör igång blir motorn hemskt varm och efter ett tag knäpper det till i kontaktorn och motorn stannar. Trycker jag på reset-knappen kan jag göra om samma sak igen.
På motorn sitter det en snäckväxel med reducering. Även den blir varm. http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 54565.6106
När jag kopplar bort motorn kan jag vrida pelletskruven med fingret - så jag tror inte det är något fel där. Jag funderar om det kan vara växeln det är fel på. Motorns rotor kan jag rotera när motorn är avstängd, medan rotorn som sitter inne i snäckväxeln inte går att rotera när motorn är avstängd. Borde även den rotorn gå att rotera?
Någon som har förslag?
Re: Problem med matarskruv
Det som löser ut är motorskydd, motorn drar för mycket ström helt enkelt, troligen på grund utav att nånting kärvar. Om du kan, plocka isär växeln och rengör, kolla efter glapp i ev. lagerbussningar samt lager och smörj upp växeln med nåt bra fett.
Mvh Kim
Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5020
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: Problem med matarskruv
Det har troligen kommit in träspån i lagret närmast skruven.
Bara att ta isär,göra rent och sätta ihop.
Problemet kan bero på att det blivit stopp i utloppsslangen och pellets pressats mot växeln.
Bara att ta isär,göra rent och sätta ihop.
Problemet kan bero på att det blivit stopp i utloppsslangen och pellets pressats mot växeln.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Problem med matarskruv
Nu har jag testat att köra motorn på följande sätt.
1) Med snäckväxel och pelletsskruv - motorskyddet löser ut.
2) Med snäckväxel, utan pelletsskruv - motorskyddet löser ut
3) Utan snäckväxel och utan pelletsskruv (dvs bara motorn) - motorskyddet löser ut.
Jag kan också utan problem manuellt vrida snäckväxeln (det jag skrev tidigare om snäckväxeln var enbart feltänk - självklart gör reduceringen att rotorn är trög från ena hållet ...) och jag kan utan problem manuellt vrida pelletsskruven.
Verkar således vara motorn som jävlas. Kan det bero på att jag numera kör med en kondensator med 20 uF istället för 8 uF (jag har ingen aning om vad kondensatorn gör eller vad uF står för!)?
Det jag gör är att slå på brännaren, vilket innebär att sensorn känner att det inte finns något pellets och motorn startar. Hit är allt okej. Motorn fortsätter att gå, men det slutar med att motorskyddet löser ut. I en perfekt värd skulle motorn stanna (utan att motorskyddet löser ut) och pannan skulle klaga på att det saknas pellets, men den skulle starta igen om jag tryckte på "typ okej".
1) Med snäckväxel och pelletsskruv - motorskyddet löser ut.
2) Med snäckväxel, utan pelletsskruv - motorskyddet löser ut
3) Utan snäckväxel och utan pelletsskruv (dvs bara motorn) - motorskyddet löser ut.
Jag kan också utan problem manuellt vrida snäckväxeln (det jag skrev tidigare om snäckväxeln var enbart feltänk - självklart gör reduceringen att rotorn är trög från ena hållet ...) och jag kan utan problem manuellt vrida pelletsskruven.
Verkar således vara motorn som jävlas. Kan det bero på att jag numera kör med en kondensator med 20 uF istället för 8 uF (jag har ingen aning om vad kondensatorn gör eller vad uF står för!)?
Det jag gör är att slå på brännaren, vilket innebär att sensorn känner att det inte finns något pellets och motorn startar. Hit är allt okej. Motorn fortsätter att gå, men det slutar med att motorskyddet löser ut. I en perfekt värd skulle motorn stanna (utan att motorskyddet löser ut) och pannan skulle klaga på att det saknas pellets, men den skulle starta igen om jag tryckte på "typ okej".
Re: Problem med matarskruv
Kondensatorn gör att man kan köra 3-fasmotorer på 230V. uF står för mikroFarad. En tumregel är 80uF/kW. Är din motor på 370W, som den du länkade till, använd 20uF kondensatorn.
Jag hade köpt en ny kondensator, kostar ju nästan inget, och provat. Funkar inte det är det ju inte så mycket annat än motorn kvar..
Jag hade köpt en ny kondensator, kostar ju nästan inget, och provat. Funkar inte det är det ju inte så mycket annat än motorn kvar..
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5020
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: Problem med matarskruv
Kan ju vara kondensatorn som inte är riktigt frisk och att det blir genomslag i den.
Annars har nog lindningarna tagit stryk.
Annars har nog lindningarna tagit stryk.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Problem med matarskruv
Originalkondensatorn var på 8µF. Med 20µF lär den dra mer ström men knappast så att motorskyddet löser ut.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Problem med matarskruv
Koppla in en kondensator med rätt värde, jag misstänker att kondensatorn gör att motorn drar mer ström. Du kan testa detta genom att vrida på det runda vredet med krysspår som sitter på motorskyddet, anteckna vad det står på idag och vrid den fullt medsols, fungerar det nu så åker du och köper rätt kondensator och byter ut den till den rätta och vrider tillbaka till ursprungsläget, det är inte säkert att detta fungerar men du kan ju testa i allafall, jag skulle ha mätt det med en tångamperemeter.
Är du det minsta osäker så kontakta en elektriker som hjälper dig med detta. Det är VIKTIGT att ha rätt värde på kondensatorn. Det är även VIKTIGT att motorskyddet är rätt inställt.
Mvh Kim
Är du det minsta osäker så kontakta en elektriker som hjälper dig med detta. Det är VIKTIGT att ha rätt värde på kondensatorn. Det är även VIKTIGT att motorskyddet är rätt inställt.
Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5020
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: Problem med matarskruv
Det är nog hög tid att ErikÅ läser av motoreffekten på märkskylten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Problem med matarskruv
Har inte även 1-fas motorer 3 sladdar och kondensator? Och kanske skillnad på kondensatorvärde. Jag frågar för jag är inte säker.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Re: Problem med matarskruv
Rod02, då är det enfaskopplad trefasmotor, jag har för mig att jag har sett motorer som är rena enfasare!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Re: Problem med matarskruv
De som är byggda för enfas är tvåfas med en klenare lindning som matas via kondensator. Men en fas får man inget roterande magnetfält.
Re: Problem med matarskruv
Det har du ju helt rätt i Danei, jag får skylla på att jag var trött i huvudet..
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.