Shunt styrningen Biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Shunt styrningen Biomatic 20+

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan..

sitter o klurar lite i kylan.. på min panna så har jag något som heter Kurva 1 går man in i den menyn så böjar man fatta att det är här man styr shunten. Det låter ju bra.. Först kommer vi till Kurva 1 den stod på 22c (har höjt den till 27 för att se om det händer något..). sen är det lite flera olika saker som: värmen säkning, värme stopp osv (ganska ointressant just nu efter som enligt tanten så knackar isbjörnar på dörren o vill in för att svalka sig).. Sen kommer vi till kurva 5 Den står på 0.

Skillnad mellan Kurva 1 & 5 är?

Dessa finns inte med i manualen.. varför kan man ju fråga sig.. Gissar att det beror på att automatisk shunt ej är standard utan extrautrustning till pannan dvs man kan fritt välja vad man vill ha.. SÅ ingenting finns ang shunten i manualen. ASBE är shunten jag har modell 60. installerad av installatören...

Till EL pannan fanns det en enkel graf som visade vad som hände om man vred på olika saker.. känner att jag saknar den nu.. :cry:

Sen så finns det en annan grej man kan ändra på.. Det är där det står Värme 25 c, Samt ute 4 C här kan man ändra 25c. Detta finns heller inte med i någon manual eller nått alls.. gissar att det är framförings tempen? är kanske den man ska ändra på (fin sjustering?)

Känner mig lite korkad över att inte hellt 100% har listat ut hur det fungerar.. Men men jag kan väll då inte vara ensam..? :roll: :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Shunt styrningen Biomatic 20+

Inlägg av Per-Erik »

Per-Erik skrev:
Först kommer vi till Kurva 1 den stod på 22c (har höjt den till 27 för att se om det händer något..).
Tja det där hjälpte föga.. har nu 16,4 grader innomhus.. Så tempen inne har sjunkit ännu mer..

Har nu testat att höja "fin sjusteringen" eller vad det nu är från 25 grader till 30..

hoppas på varmare tider..

/eder Per-Erik
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Shunt styrningen Biomatic 20+

Inlägg av Per-Erik »

Per-Erik skrev:
Per-Erik skrev:
Först kommer vi till Kurva 1 den stod på 22c (har höjt den till 27 för att se om det händer något..).
Tja det där hjälpte föga.. har nu 16,4 grader innomhus.. Så tempen inne har sjunkit ännu mer..

Har nu testat att höja "fin sjusteringen" eller vad det nu är från 25 grader till 30..

hoppas på varmare tider..

/eder Per-Erik
humm.. forsätter o spamma i min egna tråd.. :D

Värmen tycks ha tilltagit.. är uppe i 20,1 grad nu..! vet inte om det beror på att det har varit varmt ute eller ej.. Får gå över natten så får jag ev sänka i morrgon..

Dock undrar jag fortfarande över kurva 1 & 5.. vad hände med 2,3,4?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är nog framledningstempen "finjusteringen" så det är väl ett bör värde 4 grader ute = 22 graders framledningstemp.. :?


Men det va dåligt att de inte finns några instruktioner om detta.. :(

Lät invecklat ut jämfört med thermomatic cbj.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Fick du inte med häftet till shuntstyrningen? Där står det hur det fungerar.

Installatören visade alla funktioner så jag har inte kollat nått i häftet dock.

Kan scanna det eller skriva av det åt dig till veckan.

Har just kommit hem från Kreta nu :lol:

EDIT:

Lite kort med det viktiga funktionerna redan nu :)

Kurva 1: Önskad framledningstempratur vid 0 grader

Kurva 5: Kompensering av kurvan vid +5 grader

Kurva 0: Kompensering av kurvan vid 0 grader

Kurva -5: Kompensering av kurvan vid -5 grader

Värmestop: Vid vilken utetemp shuten ska stänga av värmen. (startar igen när värmen ute är 3 grader under värmestop


Hittils har vi bara haft värme i källaren och då ställde jag in så att Kurva min: var 36 grader, eftersom jag alltid ville ha den på och satte värmestop till runt 20.

Nu när tempraturerna börjar gå ner under 10 så får man nog justera en hel del för att få det att fungera bra.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Re: Shunt styrningen Biomatic 20+

Inlägg av patrick »

Per-Erik skrev:
Sen så finns det en annan grej man kan ändra på.. Det är där det står Värme 25 c, Samt ute 4 C här kan man ändra 25c. Detta finns heller inte med i någon manual eller nått alls.. gissar att det är framförings tempen? är kanske den man ska ändra på (fin sjustering?)
Det är precis som du säger, utetemp och framledningstemp. Och där kan man justera vid behov, ser dock ingen poäng med det eftersom man ändå ställer om det i shunt inställningen.

Kanske bra om du är bortrest och frun vill höja värmen lite utan att lära sig hela shunten. :lol:
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Hej Patrick,
jag fick inte heller med något häfte till min shunt-styrning. Det skulle uppskattas och underlätta om du ville scanna in ditt och lägga upp det på forumet 8)
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

ing._med_pellets skrev:Hej Patrick,
jag fick inte heller med något häfte till min shunt-styrning. Det skulle uppskattas och underlätta om du ville scanna in ditt och lägga upp det på forumet 8)
Japp, fixar det på tisdag när jag är på jobbet igen..
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Jajjemänn!
En panna för 40 000:- med expansionskort och man får ingen manual.
Samma här. Installatören kopierade sitt häfte som han fick på en kurs.
Väldigt svagt av Thermia. Bombardera dom med mail och telefonsamtal det gör jag. Kanske inte hjälper om man är ensam men om det blir flera så måste dom ju inse att dom har problem, vilket man inte behöver vara civilingenjör för att förstå. Tänk om jag skulle sälja mina prylar (säkerhetsbranchen) utan manualer så skulle jag inte överleva en sekund. Mina kunder skulle nog ta en annan leverantör vilket vi kanske också gör och detta borde Thermia få reda på!
Hur som helst så när man läser manualen så blir man ju inte direkt klokare på en del grejer utan dom måste man labba sig fram till.
Står ju inget om diff acktank t .ex.
Vi som är Thermiaägare kanske ska slå våra kloka i hop och skissa på en "riktig" manual med Patriks inscannade* som utgångspunkt?
Dumt om flera ska uppfinna hjulet igen?

*som kommer :?: :wink:
The sky isn´t the limit- ground is
kjeand
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 23:46
Ort: Vallentuna - Ekskogen

Inlägg av kjeand »

patrick skrev:
ing._med_pellets skrev:Hej Patrick,
jag fick inte heller med något häfte till min shunt-styrning. Det skulle uppskattas och underlätta om du ville scanna in ditt och lägga upp det på forumet 8)
Japp, fixar det på tisdag när jag är på jobbet igen..
Sitter och väntar spänt på det inscannade dokumentet, det börjar bli lite kallt hemma..
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Patrick du är en hjälte..!

Lite lathundar är inte fel...! Om det visar sig att den manual som Patrick är dålig/mindre bra.. så är jag gjärna med att skapa en ny "bättre"..

Jag funderar även på att göra en manual för askning & sotning med bilder..

Detta för att min frusna kvinna ska klara av att fixa pannan (nöd fall som hon kallar det).. Så den måste vara Bullet Proof om man säger som så :wink: 8)

På Torsdag kommer Installatören och gör det sista (sotlucka, fallrör) hos mig får nog genomgången då..

Men det är alltid bra att ha papper på grejerna....
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Här är den dokumentationen som följde med shuntkortet.

http://www.hitmaker.nu/panna/shunt_dok.pdf

Fast jag har fler menyer i min shunt än vad som finns i manualen, installatören visste inte heller vad dom vad till.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Tack Patrick..!
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Stainrod
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 20:30
Ort: Trollhättan

Egen instruktionsbok...

Inlägg av Stainrod »

Vi som är Thermiaägare kanske ska slå våra kloka i hop och skissa på en "riktig" manual med Patriks inscannade* som utgångspunkt?
Dumt om flera ska uppfinna hjulet igen?
Låter som en bra idé. Vem är tillräckligt haj på detta för att börja...? Har också nyinstallerat (Biomatic 20+ med automatshunt) och skulle behöva lite tydliga instruktioner för att våga testa mig fram. Än så länge är det inte så kallt så jag har inte kunnat se hur automat-shunten jobbar.

Men om framledningstempen är 25 och börvärdet är (29) då det är 11 grader ute, borde pannan inte jobba mot 29 grader då eller finns det en "tröghet" i systemet som gör att den inte vill starta och stoppa för mycket?
kjeand
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 23:46
Ort: Vallentuna - Ekskogen

Inlägg av kjeand »

patrick skrev:Här är den dokumentationen som följde med shuntkortet.

http://www.hitmaker.nu/panna/shunt_dok.pdf

Fast jag har fler menyer i min shunt än vad som finns i manualen, installatören visste inte heller vad dom vad till.
Man tackar, ska se om jag blir något klokare nu. Kanske jag till och med kan bidra med något till manualen så småningom.
Skriv svar