Dränering

Skriv svar
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Dränering

Inlägg av Tjita1 »

Hej!
Klurar på att dränera huset. Dock så har det på som ställen vi har grävt av andra anledningar varit fasgjutet stora stenbumlingar i källarväggens utsida. Med andra ord är det väldigt ojämnt. Hur löser man då dräneringen? Tänkte antingen köra med platonsystemet, eller med det något mer lättarbetade pordränsystemet. Vi vill gärna ha uppvärmt i källaren, så tanken var 200 mm isolering, dvs dubbla isolerakivor..
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dränering

Inlägg av danei »

Platonsystemet är ett totalt feltänk om man har någon typ av uppvärmning, och det har man i princip alltid även om man har tämligen svalt i källaren. Hur torr blir man om man har ett tätt regnställ på sig? Man blir fuktig oavsett om det regnar eller inte. Det blir samma fenomen med platon. Fördelen med det är att det är billigare.

Jag tror att isodrän, eller motsvarande produkt finns som lösa kulor, då kan man sätta en skiva utanpå alla knölar och fylla med lösa kulor bakom, Det blir antagligen dyrare och bökigare än med en slät vägg, men slutresultatet kommer att bli bra.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Dränering

Inlägg av Andreas Hansson »

Kör isodrän/pordräm
Om väggen är ojämn borde man väll kunna fylla med leca kulor just där?
Platon går fet bort
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dränering

Inlägg av xdigger »

Men det finns ju tilläggsisolering med platon med, deras system består av betydligt mer än bara den bubbliga plasten.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dränering

Inlägg av danei »

Fundera lite på hur det är tänkt att fungera.
Isoleringen kommer att bli fuktig och väggens fukt stoppas av platonmattan, så den lösningen är inte optimal ur någon synvinkel enligt mig.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dränering

Inlägg av xdigger »

Platonmattan är bubblig och det blir luftigt bakom den, tanken är just att luft skall kunna passera bakom. Dom finns att beskåda på byggmax om man vill studera närmare. Tror inte alls det är ett dumt system.. Oavsett vilket system man väljer så tror jag man får ett gott resultat om man följer monteringsanvisningar. Tyvärr brukar folk bara montera platon helt utan täcklister och annat, och då får man garanterat problem.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Dränering

Inlägg av msh16 »

Oseriöst svammel här om platonmattan. Det man inte är insatt i ska man inte yttra sig om.
Byggmax har en platonkopia som är betydligt billigare än platonoriginalet.
Jag skar ut hål i platonmattan för de största stenbumlingarna som var fastgjutna, 500 kilos kolosser.
Till de mindre bumlingarna kan man forma mattan mha. varmluftspistol.
Cellplast för markisolering läggs utanpå platonmattan till önskad isoleringsgrad.
Inifrån kommande fukt kondenserar på platonmattan,inte mot väggen och rinner ned efter mattan till dräneringsröret för den som inte fattat något. Ingen fuktig cellsvamp mot betongen som i x-drän systemen.
Bra beskrivning till platonsystemet finns.
Blir betydligt billigare med samma funktion som x-drän systemen för där är en stor del av priset reklamkostnad.
Vill inte påstå att x-drän systemen är mer lättarbetade, sätta upp platonliknande matta är enkelt enmansjobb. Spikpistol för betongspik är ett bra hjälpmedel.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Dränering

Inlägg av Tjita1 »

Isodrän har ju på säck såg jag, det skulle ju också funka med dom ojämna väggarna.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Dränering

Inlägg av Andreas Hansson »

Finns det folk som fortfarande sätter upp platon?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dränering

Inlägg av danei »

Japp det finns folk som använder platon. Jag skulle göra det om källaren saknar värmekälla helt.

Om vi förutsätter att isoleringen fungerar som isolering, så kommer platonmattan att vara i princip llika varm som väggen, det kommer med andra ord inte att bli någon kondensation på den. Fukten blir kvar i väggen.

Problem två, cellplast är inte kapilärbrytande, utan kommer att suga upp vatten från marken, så isoleringsförmågan kommer att bli lägre än man förväntarsig av cellplast.

Med isodrän och likande produkter är det helt öppet för fuktvandring ut till marken. Så kondensationen hamnar ute i den kalla jorden utanför isoleringen. Man får en torrare vägg än med platonsystemet. När det gäller reklamkostanden så har jag inte sett särskilt mycket reklam för isodrän, och ingen för konkurrerande märken. Samma känsla har jag för platon.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Dränering

Inlägg av msh16 »

Ingen har tvingat dig att använda Platon. Starta oseriös pajkastning byggd på okunskap är ett okynne du håller på med. Du började nyss pajkastning i tråden om verkningsgrad också fastän du gjorde bort dig i den frågan för 2 år sedan.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dränering

Inlägg av danei »

Nej, jag använder inte platon.

Jag kastar inte pajer.
Om du nu tycker att jag har fel, kan du då inte peka på var jag har fel?
Jag skriver hur jag uppfattat att det fungerar, det är det jag bygger mina beslut ifrån. Om mina resonemang är fel så borde det vara lätt att förklara hur det egentligen fungerar.
Skriv svar