Bytt leverantör...

Skriv svar
Användarens profilbild
MrTurbo
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 05 okt, 2012 21:36
Ort: Göta

Bytt leverantör...

Inlägg av MrTurbo »

Hej igen

Tänkte kika in och höra mig för om vad ni tror om mitt byte av pelletsleverantör och ser till min förvåning min gamla leverantörs namn i var och annan rubrik (Stora Enso).
Kan ju meddela jag (glad amatör) precis kört slut fyra pall småsäck från SE utan några problem, eller jag har inte upplevt några i vart fall.
Har nu bytt till SCA, inte på grund av några problem alltså utan för att en lokal säljare tillhandahåller detta med snabb smidig hemkörning.
Känns inte som jag gjort ett dåligt byte då kanske?
Panna: CTC 1100 -96
Brännare: Viking Bio -12
Pellets: SCA
Hus: Byggår 1937, 120kvm
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bytt leverantör...

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Låter bra leverantörsbytet och blir säkert bra. Bra du kom ifrån Stora Enso utan att du upplevt några problem. Deras kundmottagning är otrevlig, så det var tur. Vi är många som har haft stora problem denna vinter med sönderkörda anläggningar som resultat. T.o.m pelletsrävar som har hållit på i snart 20 år har samma erfarenheter....nej än finns det bättre alternativ än köra rysk pellets till svenska priser. Själv är jag orolig för denna mjöliga pelletsens strålning....nära Tjernobyl och de vindförhållande som råder i regionen. Jag har siktat bort massor av mjöl, som ser ut som vetemjöl och var tungt som bara den. Valde att slänga det i soptunnan, då jag inte ville få ut det i trädgården...usch för dålig pellets!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
MrTurbo
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 05 okt, 2012 21:36
Ort: Göta

Re: Bytt leverantör...

Inlägg av MrTurbo »

Känns som du överdriver lite Ulf. Min pellets har varken vart mjölig eller självlysande. :-) Hårda stora blanka bitar. Du har inte hoppat på säckarna?
Tillverkaren av min brännare rekommenderade dessutom just Stora Enso. Inte haft problem med deras kundtjänst heller så den kråksången hänger jag inte på. 8)
Panna: CTC 1100 -96
Brännare: Viking Bio -12
Pellets: SCA
Hus: Byggår 1937, 120kvm
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Bytt leverantör...

Inlägg av Doc »

Jag tycker att alla har hört att Ulf är missnöjd med SE. Det få räcka nu. Minst 10 inlägg med i princip samma innehåll som ovan har nog förtydligat hans ståndpunkt för alla intresserade.

Jag har eldat ca 5 ton SE bulk denna vinter utan problem.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bytt leverantör...

Inlägg av danei »

Jag har också kört SE utan problem. Men det kan ju vara en annan källa än den Ulf fått från. Men jag håller med, han har inte belägg för hälften av anklagelserna, och överdriver resten. Det räcker nu.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bytt leverantör...

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har kört Stora Ensos pellets i flera säsonger tidigare och varit mycket nöjd. Jag kör bulk så det kan förklara skillnaden. Att pelletsen kommer från Ryssland har jag fått från Stora Enso själv. Då det gäller bulk är det så lätt att bara ta en båt från ett annat ställe och lasta av det i depån i hamnen. Att pelletsen var extremt mjölig kommer från Stora Ensos eget laboratorium. Järnklumparna och cementklumparna ligger än i min källare. Så vad jag skrivit har belägg och det står jag till.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bytt leverantör...

Inlägg av danei »

Jag kör också bulk.

Du har skarvat dina inlägg duktigt, och har någon konstig uppfattning om att det borde vara billigare för att det är import. Det är en homogen marknad, priserna bör variera mycket lite. Radioaktiviteten som du nämner i tid och otid har du inga belägg för. Att järnbiten kommer från en båt han du knappast belägg för, samma sak med källan till din sten. mm.

Du kan sluta skriva att du är missnöjd, det vet vi redan.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bytt leverantör...

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja skönt det gått fram och hjälpt någon. Tycker själv det är synd att det blivit så då tidigare år har varit jättebra och känts bra att det fungerat så bra i brännaren. Korta leveranstider och effektiv logistik. Alltid berömt pelletsen till andra. Vågar inte satsa mer på Stora Enso då man inte kan lita på var pelletsen kommer ifrån. Stora tjocka, tunga gravrostflagor kommer mycket troligt från ett fartygs lastrum. Rena turen att inte Pellistoret punkterades....men nog om detta nu...jag lämnar och lägger stora Enso bakom mig!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Bytt leverantör...

Inlägg av Taxen »

Förmodligen kommer din pellets från Estland,då SE öppnat fabrik där.Jag fick min pellets från Grums och den lär ju inte importerats med båt.Fin pellets är det.
Här syns vilka fabriker det finns i drift.
http://bioenergitidningen.se/Pelletskartan
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bytt leverantör...

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Stora Enso har två fabriker igång i Ryssland och det var den nordligaste av dessa som min problempellets kom ifrån. Har inte namnet nu och inget namn man går och bär på. Ja synd man inte kan välja tillverkningsort för jag har varit så nöjd tidigare år.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Bytt leverantör...

Inlägg av mt4base »

Jag har kört säckad pellets från SE i vinter och ärligt talat, jag fick nog ingen bra pellets. Det har börjat låta underligt i skruven (knäpper på ett sätt som inte varit tidigare) och även om man inte dör av det så tycker jag pelletsen är gråare, mjukare. De sistnämnda aspekterna är kanske inte alarmerande men det är trist att hantera pellets som dammar så in i galenskap. De tidigare (ljusa och hårda) SE pelletsen har inte dammat något alls. Jag tänkte påpeka detta nästa gång jag köper. SE har knappast bäst pris längre. Ska be om att få bättre kvalitet, kanske är det så att jag fått ryskpellets, det gör mig egentligen inget, jag ska inte tala med den, men det är skillnad uppenbarligen.

Ang SE:s kundtjänst. Jag har kontaktat dem några gånger. AV olika orsaker. De har varit väldigt tillmötesgående och jag har framfört MASSIV kritik för det jag tyckt de ska ha sådan för och jag tycker nog att de tagit det väl. Sen är det ju alltid så man får ta hänsyn till HUR man framför kritik för det är garanterat inte damen som svarar i telefon som har skött pelletstillverkningen, det nog väldigt ovanligt...

Vi vet ju att SE läser här. SE säger också att de aldrig tar kommentarer här, det är ok för mig men vi måste ju få se förbättring. Det är väl solklart så att SE, liksom alla andra, är affärdrivande med vinstintresse men många med mig tyckte nog det var ohyggligt trist med den senaste höjningen, när många andra konkurrenter låg kvar eller tom sänkte. En sådan bransch behöver långsiktighet och jag har tyckt SE varit kanon på många plan, kvalitet och leverans har varit starka kort ihop med prisnivå som funkar. Nu är kvaliteten borta, priset i förhållande till kvaliteten är fel osv. Marknadsavdelningen på SE borde tänka om, värdera sina kunder och premiera dem som är dem trogna, så fungerar det i sunda affärsrelationer med långsiktiga mål. Hoppas på bättre kvalitet, bättre pris och samma utmärkta leveransservice som tidigare. Annars byter nog många. Jag överväger det helt klart.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar