Inget varmvatten / kall tank om inget flöde?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Inget varmvatten / kall tank om inget flöde?

Inlägg av Wahligula »

Har ett problem med min tank, eller dess reglering.

Tanken är en Götlinds 500l, med 2 slingor för VV, en lång utdragen slinga för Värmepumpen (Sirius S5). Framledning o retur sitter uppe på tanken, går ner rör till olika nivåer i tanken. Elpatron på ca 40% höjd av tank. Givare till VP på ca35% höjd av tank
Har shuntstyrning med utegivare och framledningsgivare, fungerar.
Cirk.pump styrs inte av shuntstyrning utan av VP automatik, dessutom kopplad så den alltid har drift.

Jag kan inte stänga shunten, då försvinner varmvattnet och tanken blir kall.
VP går inte på, vilket jag tycker tyder på att givaren är nöjd med temp, men samtidigt har jag lika varmt i toppen av tanken som runt givaren på 35% höjd..
Tänkte cirk.pumpen som alltid var i drift pumpade runt och kylde så kopplade ur den men det var likadant.
Som det verkar Måste det vara flöde i tanken, annars blir det inte varmt runt VV-slingan i topp.

Störande nu på "sommaren" att ha värme på radiatorerna ( gammalt ettrörs system med fastbeckade ventiler), blir ganska onödigt varmt + att det drar ju energi!
Ack.tank
Ack.tank
Ack tank.jpg (55.42 KiB) Visad 2994 gånger
Shunt mm
Shunt mm
Shunt mm.gif (122.89 KiB) Visad 2994 gånger
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inget varmvatten / kall tank om inget flöde?

Inlägg av Stegatorparn »

Låter väldigt konstigt. Har det alltid varit så?
Det enda jag kan tänka mig är att ledningarna från värmepumpen är växlade så att den varma går in i botten på tanken. Men det har du väl redan kollat.
Skådar jag en vvc-ledning mitt på tanken?
Kan bli konstiga fenomen om backventilerna i termostatblandarna inte fungerar och kallvatten kommer in i vvc´n.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Re: Inget varmvatten / kall tank om inget flöde?

Inlägg av Wahligula »

Nej det har inte varit så. Fenomenet började nu när jag ville stänga av värmen helt.
Och nej det är ingen VVC, ansl på topp av tank går till exp.kärl. Kanske inte optimalt men det var så det var när vi köpte förra hösten.:)

Stänger jag shunten för hand, cirk.pump går så har vi VV
Stänger jag shunten för hand, cirk.pump av, så har vi inte VV
Öppnar jag shunten för hand, cirk.pump av, har jag inte provat men borde vara samma som Inte VV. Tror inte jag har sån självcirkulation så det gör nån skillnad.
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inget varmvatten / kall tank om inget flöde?

Inlägg av Stegatorparn »

När shunten är stängd och pumpen går, är shuntventilens port mot tanken helt stängd då? Är det samma temperatur på retur och tillopp till radiatorerna?
Tänkte att shuntmotorns och ventilens inbördes läge behöver justeras.
Är porten stängd skall inte pumpens driftstatus påverka tankinnehållet.
Värmepumpen borde då ladda tanken till stopptemperatur, såvida inte elpatronen går in och stör givaren då dom synes sitta ganska nära varandra.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Re: Inget varmvatten / kall tank om inget flöde?

Inlägg av Wahligula »

Vet inte om den är helt stängd, frugan krävde köksmontage idag så har inte hunnit kolla närmare
MEN, märkte idag att shunten är "fel" såtillvida att min är max och tvärtom. Jag har alltså öppnat max när jag menade att stänga, shuntstyrningen är också "fel"kopplad, för att funka med shunten som den är gjord.

Ska det skapa mitt problem? Jag menar, även om jag öppnar shunten max, vilket jag nu gjorde men samtidigt stängde av cirk.pumpen så ska väl det för he.. inte kyla ner hela tanken / jämna ut värmen i tanken så givaren( Börvärde 47) till VP har det varmt men toppslingan (normalt 60-75) inte har det hett?

VP har en hysteres mellan VP och elpatron, dvs givaren styr bägge, men VP är prioriterad och elpatron stöttar. Det är del av problemet, givaren hade det varmt, elpatron såg ingen anledning att stötta trots att det bara var 40-45 i tanktopp.För det var så, jag såg det på termometrarna.
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inget varmvatten / kall tank om inget flöde?

Inlägg av Stegatorparn »

Nu kan jag inte se vilken shuntventil du har men den här http://www.esbe.eu/se/sv-se/~/media/ESB ... gC_lr.ashx är vanlig. Stämmer inte skalan är det bara att vända på den. Rätt skala finns på baksidan. Axelns avfasning pekar mot ventilens position på skalan.
I ditt fall skall alltså avfasningen peka nedåt när ventilen är stängd.
http://www.esbe.eu/se/sv-se/~/media/ESB ... _A_LR.ashx

Då har du ingen givare i tankens övre del som håller koll på varmvattentemperaturen.
Om du stänger pump och shunt samt väntar tills värmepumpen har gått en cykel, så borde toppen vara varmare än botten. Finns ju inget som kan störa skiktningen.
Hjälper det inte kan du ju peta upp börvärdet några grader.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar