Inkoppling av ackumulatortankar och vedspis

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Hjerten
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 14:16

Inkoppling av ackumulatortankar och vedspis

Inlägg av Hjerten »

Hej,

Man kan se detta som en fortsättning på min tråd i kategorin "ved" (http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=5&t=14349). Men nu när det började handla om faktisk ihopkoppling så tyckte jag att det hörde mer hemma här.

Jag har en vilja om att kunna komplettera min pelletseldning med ved när det är som kallast. Därav så köpte jag en Wamsler vedspis som jag tänkte ha i köket. Dessutom har jag kommit över två stycken Cetetherm Ack.tankar på vardera 500l med värmeväxlare som jag tänkte använda.

Sedan innan har jag en Värmebaronen Star med en PellX brännare. Inga acktankar i dagsläget.

Min tanke är att koppla vespisen mot tankarna och låta dem ta hand om effekten från vespisen. Pannan med pelletsbrännaren är inte min tanke att koppla mot tankarna. Detta kopplar jag sedan ihop med en 4-vägsshunt som först tar värme från tankarna och sedan från pannan. Jag har läst lite här och det verkar inte som att det ska ge speciellt mycket förbättrad värmeekonomi att koppla pannan mot tankarna. Ja det blir längre gångtider för brännaren, men det borde tas ut av den ökade värmeförlusten i rör och tankar. Dessutom vill jag ju att tankarna ska ha kapacitet att ta emot all effekt från vedspisen när jag väl eldar.

Varmvattnet var det någon som föreslog att jag skulle koppla i serie med värmeväxlarna i tankarna först och sedan in på pannans värmeväxlare.

Jag har gjort en skiss på hur jag tror att det skulle kunna koppas ihop, men jag behöver hjälp med att se att den är genomförbar, samt att jag behöver lite hjälp med vart jag ska placera expansionskärl och avluftningsventiler och liknande.

Dessutom undrar jag om det påverkar något att vedspisen står en våning upp från tankarna? Det blir ju ingen naturlig stigning från pannan.

Tacksam för all hjälp.

-Alex
Första skissen till koppling av värmesystem
Första skissen till koppling av värmesystem
koppling acktankar rev A.png (14.97 KiB) Visad 4793 gånger
Värmebarnonen Star med PellX brännare och Mafa veckoförråd
Hjerten
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 14:16

Re: Inkoppling av ackumulatortankar och vedspis

Inlägg av Hjerten »

Bumpar denna tråden i förhoppningen om att någon kan ge mig tips och idéer om inkopplingen.

-Hjerten
Värmebarnonen Star med PellX brännare och Mafa veckoförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Inkoppling av ackumulatortankar och vedspis

Inlägg av Eldvin »

Jag tror inte värme förlusten blir så farligt stor om du låter pellets pannan ladda tanken.Tror att start och stopp på brännaren kostar mer.Sen kan du ju sätta temp sensorn lite högre upp på tanken så laddar du inte hela.Sen en schunt som styr värmen.Acktankarna kan du isolera lite extra likaså pannan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inkoppling av ackumulatortankar och vedspis

Inlägg av Stegatorparn »

Vilken vedspis har du köpt?
Har du slutet eller öppet expansionskärl?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Inkoppling av ackumulatortankar och vedspis

Inlägg av Icecap »

Att elda mot ack.tank med pellets är ingen vinst - men ingen större förlust heller. Förlusten består mest av att tanken + rör strålar ut värme och jag vill fasthålla att om den värme inte leds ut ur huset men rent faktisk värmer upp ett ställe som ska värmas upp OCH att det inte blir onödigt varmt någonstans - då är värmen inte en förlust!

Att ha ett system som är delat upp ser jag ingen vinst med - men jag hade sett till att det ville finnas ventiler osv. som skulle göra det möjligt att låta en styrning välja "rätt" koppling.

Och jag hade definitivt sett till att systemet hade möjlighet att få inkopplat ett mindre solpanel, inte för att ge speciellt med värme på höst/vår men för att ha VV under sommaren utan att elda pellets alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hjerten
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 14:16

Re: Inkoppling av ackumulatortankar och vedspis

Inlägg av Hjerten »

Hej,

Det är en Wamsler ifrån 70-talet, vet ej exakt modellbetäckning.

Jag har idag ett slutet expansionskärl, men det är för litet för att hantera den ökade vattenvolymen. Jag har förstått att jag kan använda bådr öppet och slutet, bara jag har en övertrycksventil, men har svårt att läsa mig till vad folk rekommenderar. Vid vilket tryck ska övertrycksventilen öppna?
Värmebarnonen Star med PellX brännare och Mafa veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inkoppling av ackumulatortankar och vedspis

Inlägg av Stegatorparn »

En säkerhetsventil skall ha öppningstrycket 1,5 bar och ha minst dim 20 vid fastbränsleeldning.
Ett öppet expansionskärl bör vara på minst 60 liter och helst anslutet till vedspisens utgående ledning.
Då behövs ingen säkerhetsventil för vedspisen.
Finns det avstängningsventiler mellan vedspisen och pelletspannan, måste det sitta en säkerhetsventil på pelletspannan.
Väljer du ett slutet expansionskärl, bör det vara på minst 120 liter och kopplas lämpligen in i returledningen vid tankbotten.
Säkerhetsventiler måste då monteras både vid vedspis och pelletspanna.
En SYR-ventil ska monteras vid vedspisen som kyler med kallvatten om det börjar koka.

Avluftningsventil skall sitta i systemets högpunkter där luft kan samlas.
Undvik automatluftare som förr eller senare läcker eller ställer till problem om den placeras fel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar