lite skraj

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

lite skraj

Inlägg av grey »

Fan har man blivit blåst av Elda butiken i Oskarström?, har precis beställt hem en installation av en ny Ulma panna, tycker det verkar som om det finns en del problem med brännaren, om man nu läser runt lite på forumet.


Alla ni Ulma owners ...

kan ni kortfattat säga vad ni tycker om er anläggning? Bra och dåligt? :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: lite skraj

Inlägg av grey »

ingen Ulma ägare som har åsikter om sin anläggning?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: lite skraj

Inlägg av Vicke912 »

Har bara sett brushuvud och en till här på forumet som har ulmapannan. Nu när det inte är eldningssäsong är det inte så många aktiva.
Synd att ulmapannan inte har som KMP UNO pannan att man kan byta ut brännaren till en modernare. Stroker här på forumet har gjort det.
Ulmabrännaren har bra tändsystem men resten är väl inget som svarar mot dagens krav på styrning och hållbarhet.
Ecoflexpannan kan ju köpas utan brännare. Såg att du redan hade en brännare från Ecotec. Skulle väl passa fint att sätta dit den brännaren.
Senast redigerad av Vicke912 den tor 08 aug, 2013 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
Nibe City. Eurofire
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Re: lite skraj

Inlägg av jan004 »

Hej!
grey undrar om inga Ulmaägare har några åsikter om sin anläggning.
Jag är en sådan! De enda gångerna, så vitt jag minns, som jag skrivit något i forumet är när någon har efterlyst Ulmaerfarenheter. Eftersom min anläggning bara tickar och går har jag inte haft anledning skriva om något annat.
Det jag skrivit:
Ulma owners, lör 09 jan, 2010
En liten lägesrapport, tis 20 sep, 2011
CTC Ecoflex eller Ulma?, tor 09 maj, 2013
Det jag skrivit i de inläggen gäller fortfarande, jag har nu eldat drygt 19 ton.
Jan
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: lite skraj

Inlägg av grey »

jag tackar för info, ja vi får helt enkelt se .. :) den 16:e börjar de att installera panna och brännare här hemma..

jag kommer nog satsa på en vattenmantlad ved kamin i framtiden :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: lite skraj

Inlägg av xdigger »

Det är ju nya prylar, klart dom kommer fungera!!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: lite skraj

Inlägg av brushuvud »

ingen fara, allt funkar fint. Min grejjer går som en klocka och det jag haft frågor om har Ulma alltid fixat... Varför styrningen sägs vara omodern och brännaren inte hållbar vet jag inte. Kanske att Ulman inte väger startdosen i original, men det går att köpa till en doserare. Har kört min i 6 år nu och om jag hade haft mer pengar så hade jag köpt den nya modellen med tryckluftsuraskning.

Så här skrev Snusnisse som har Ulma till mig om senaste modellen: "Uraskningen fungerar förvånansvärt bra måste jag säga.
När jag kom på att man kanske skulle ta av brännaren och brännarröret och göra rent där också så förväntade jag mig att allt skulle vara igenproppat. Så blev det ju på min gamla Janfire Flex-A, men icke. Hyfsat rent och fint efter ca 1 års daglig drift! Visst fanns det något lite att rengöra men inte alls som jag förväntat mig. Jag blev glatt överraskad."

Min egen sotare har skrivit upp namnet då han aldrig sett en skorsten med mindre aska...
Jag vet flera på forumet som skrivit ner Ulma som omoderna och att allt går sönder, att de är hemliga etc. Hur moderna andra är vet jag inte men grejjorna håller, de rsvarar på ALLA frågor på telefon och om du kollar ekoenergi.se så har de en komplett reservdelslista med priser inklusive saker som någon skrev inte fanns-
Jag är säker på att du inte gjort en dålig affär! Hör av dig om du vill veta mer

Vänligen allas eder Brus, Påhopp undanbedes som vanligt :)
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: lite skraj

Inlägg av grey »

Jag tackar för dina lugnande ord, det är verkligen en djungel av åsikter. Har tittat på olika pannor och brännare länge nu och det känns nästan helt omöjligt och veta precis vad man vill ha.

Har sneglat på ULMA tidigare och nu när min gamla skitpanna rasat och det plötsligt blev väldigt brottom med ny panna, och i dessa tider så har de flesta rörmockarna häromkring fullt upp.

Så fick jag ta de som kunde hjälpa mig först och det blev eldabutiken i oskarström, jag fick helt enkelt bara bestämma mig och lita på deras rekomendation, och de sa att dom hade haft väldigt lite service på just deras ULMA installationer om man jämförde CTC ecoflex som hade haft betydligt mer service o krångel med. Men som sagt det kan jag omöjligt veta.


Men jag antar om jag köper helt nytt att jag kommer få allt det senaste på brännare och pannan?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: lite skraj

Inlägg av grey »

förresten brus, hur är det med din årsförbrukning? är den effektiv?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: lite skraj

Inlägg av brushuvud »

det går cirka 7 pallar i ett taskigt isolerat hus med fyra personer varav jag är ensam kille... Jag beställer ihop med en kompis som eldar med Janfire. Efter förra inköpet hade vi gjort åt med samma sånär som på två säckar och han har samma familjesammansättning och ungefär samma hus. Så jag tror inte förbrukningen är sämre än med något annat fabrikat...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: lite skraj

Inlägg av grey »

ok :) tack, jag har ett dåligt isolerat hus med 2 glasfönster, men ingen källare och ca 100kvm får väl se vad förbrukningen blir ska bli spännande.. kommer tll nästa vinter försöka få in en vattenmantlad vedkamin.. mys och stödeldning :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Fegge
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 19:31

Re: lite skraj

Inlägg av Fegge »

ett år nu och är nöjd.
Skriv svar