ulma installation

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

ulma installation

Inlägg av grey »

yes, imorgon så kommer dom äntligen med nya Ulmapannan , samtidigt så får grannen bergvärme :)
vi får väl se vem det kommer gå bäst för , skulle faktiskt tro att bergvärmen är billigare om man inte räknar med att hans system är mer än dubbelt så dyrt att installera.

rapport kommer framöver om Ulma driften :D:D:D
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ulma installation

Inlägg av grey »

nu står pannan på plats , lite fix kvar .. kommer förmodligen vara klart på måndag...

tror fan att när dom byggde huset att dom gjorde pannrummet först..fy fan va svettigt och få ner den nya pannan och få upp den gamla... fick demontera min murade trappa ner till pannrummet . riva väggen i hallen till pannrummet.. måtte aldrig denna panna gå sönder...
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ulma installation

Inlägg av grey »

ÄNTLIGEN!

Nu är ulma pannan på plats och i drift, återkommer med bilder på pannan och driftrapport :)

eldabutiken i oskarström har gjort ett fint jobb :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ulma installation

Inlägg av grey »

en bild på pannan installerad ,

http://postimg.org/image/bovmunn11/f2a1d592/


hoppas den funkar
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ulma installation

Inlägg av grey »

Jobbet var visst inte så fint som jag trodde,...

Har inte eldat mot elementen ännu. Men gjorde en sista grej idag med pannan.., jag kopplade upp termostaten och shuntade ut fullt på elementen, gick runt till respektive element och skruvade loss termostaten på elementet i badrummet och började lufta.. En stund senare går jag ner till pannan och ser då att den är dränkt i vatten.. :-/

Verkar som de har missat och koppla returen på nått vis från elementet i badrummet.
Sen när jag sedan försöker fylla systemet så kommer det vatten ur samma rör som läckte när det blev cirkulation på elementet i badrummet... Oh well.. Det verkar som allt har klarat sig och nu får man väl hoppas att de kommer snabbt ut och åtgärdar felet
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ulma installation

Inlägg av grey »

Allt har INTE klarat sig, gick ner innan jag gick o la mig.. PLCn levde flipperspel av fukten som letat sig in och ett oroligt ljud ifrån den... Stängde av allt .. Fan va jobbigt... Nu är man utan varmvatten igen...

De skulle komma nu direkt på förmiddagen och fixa, vilket är bra iofs... Hoppas bara de inte försöker ta betalt på något sätt..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: ulma installation

Inlägg av Roli »

Provade de inte att köra ut värme på elementen innan de avslutade sin installation???? :roll:

En allvarlig brist i så fall, tycker jag. Kanske en punkt som de måste sätta upp på sin checklista.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ulma installation

Inlägg av grey »

efter att kruvat loss PLCn på pannan , stått med hårfön och torkat upp så har den startat igen... :)
en bra grej i alla fall..

När jag sedan pratade med eldabutiken i oksarström så sa dom i princip att det var mitt fel. Och att de INTE kan stå för en ny PLC ifall den skulle vara trasig.
Jag skulle ha informerat dem att elementet i badrummet inte var kopplat tillsammans med övriga element utan att den var "special" kopplad direkt mellan det gamla expansionskärlet och en retur ner till den gamla pannan.

men jag är ju inte en rörmockare sa jag till dem och det är därför jag köper den tjänsten av dem. Annars hade jag gjort det själv.

Bara dem inte skickar faktura på det "extra" jobbet de fick lägga ner på att fixa det dem hade missat.

fyfan säger jag bara... hoppas man inte kommer få nåt mer strul eller konstigheter. ska försöka hitta någon annan ÅF på ULMA i närheten...
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: ulma installation

Inlägg av Svenn Antenn »

Det där lät inte så seriöst. Man räknar ju med att yrkesmän kan sin sak när man beställer ett jobb. Och dom har tydligen inte provkört anläggningen heller.

Vad mena dom med specialkoppling?

Hoppas det löser sej för dej


Mvh
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ulma installation

Inlägg av grey »

nej verkligen inte.. nej jag vet inte.

De blev förvånade av att just det elementet i badrummet var kopplat "för sig" alltså inte ihop med övriga element, när de fyllde systemet och provtryckte och så vidare så var termostaten stängd i badrummet, alltså vatten fram till elementet men inte igenom och tillbaka. när jag 2 veckor senare skulle vrida på elementet i badrummet så gick ju allt det vatten igenom elementet i badrummet och ner i returen nere i pannrumet som dem inte hade kopplat då dom inte trodde att det röret hade någon funktion.

Jag skulle alltså ha berättat för dem hur dom skulle koppla elementet i badrummet. Så de tar inte på sig något som helst ansvar ifall PLCn brinner upp eller blir kortsluten.

Just nu är jag väldigt upprörd.. kanske borde avreagera mig någon annanstans...
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: ulma installation

Inlägg av Svenn Antenn »

Det är ju dom som gjort fel, inte du. Dom försöker ju bara skylla ifrån sej.

Stå på dej.

Mvh
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: ulma installation

Inlägg av Roli »

Om man får ett rör över som man inte vet vart det tar vägen i en installation så finns det bara två alternativ enligt mig.

1: Man tar reda på vart röret leder eller vad det har för funktion.

2: Orkar man inte med att göra detta, så lämnar man det knappast öppet. En propp/tätning på röret hade varit en seriös lösning om man inte orkar utföra alt. 1.


Det är ju precis som du säger, man köper en tjänst för att man inte vill/kan utföra den själv. Då skall man inte behöva förklara för de som utför tjänsten vad de skall göra.....

Vem demonterade den gamla pannan? Om det var samma killar så är det nog som så att de har ett ansvar för vad de lämnar efter sig......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: ulma installation

Inlägg av grey »

Samma firma utförde all arbete, nu idag sa dem att jag skulle få en pall med pellets som tack för utfört arbete.
Med det menat att jag själv plockade ur plcn och torkade med hårfön och sedan startade upp anläggningen.

Fortfarande så har de synsättet att det var mitt ansvar att berätta för dem hur mina element är kopplade. Fast jag faktiskt inte visste hur dem är kopplade mer än att ju det elementet i badrummet har alltid varit lite värme på oavsett om jag shuntar av helt på den gamla pannan.
Men jag får väl ändå tolka den gesten som en '' ursäkt'' och godta den då.. Pallar inte hålla på och tjafsa, sen har ju Ulma sina ordinarie garantier.
Det verkar inte som plcn tagit skada, det luktade inte bränt om den när den '' kortslöts'' av fukten och när jag torkat den och slog på strömmen hade jag den ute och kollade/luktade efter eventuell rök, säkringar och reläer verkar oxå jobba som de ska.

Så jag får väl ta pallen och sen hålla käften. Som sagt vill ju ändå inte bli för osams med dom ifall jag inte får tag i en annan ÅF.

Annars måste jag säga att jag är grymt nöjd med själva pannan :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: ulma installation

Inlägg av Svenn Antenn »

Haha härligt att du fick en pall för att du gjorde fel och inte lärde deras rörkrökare att koppla in en panna :lol:
Skönt att det funkar iaf.

Mvh
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: ulma installation

Inlägg av d_anders »

plcn kör väl bara lågspänning och med låg ström, så det ska inte vara någon fara alls så länge du torkar rent kretskortet från eventuell oxid eller utfällningar som vattnet kan ha fört med sig.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar