automatshunt och cirkulationspump

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av grey »

Hur fungerar dessa?

Kan någon beskriva lite med funktioner och så,
På automat shunten kan man vrida den manuellt, i vilket läge står den som automatisk?
Man kan trycka in eller dra ut "ratten" , vilket läge är vilket?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av danei »

Vad har du för shuntmotor? Jag gissar att den i det ena läget inte går att vrida utan är låst till motorns position, det läget ska den vara i när den går på automatiken. På min är det i ute läget, jag gissar att det är det vanligaste.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av grey »

vet inte vilken motor det är, kan inte hitta någonstans i manualen om vilken motor det är eller hur man ska göra med den,

http://ulma.se/ulmapannan_20kw.php?select=meny2 , här kan man iaf se den på bilden
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av Svenn Antenn »

Hej.

Det ser ut att vara en esbe shuntmotor. Jag vill starkt minnas att den är i autoläge inne och manuellt läge ute. Testa och tryck in den och vrid. På min jag hade förut kunde man inte vrida när den va i auto.

Mvh
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av grey »

ok tack för info skall kolla det när jag är hemma igen..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av danei »

Ja det är en ESBE, jag har en liknande. Man trycker in den och vrider för att ställa den manuellt. När den knäpper till och koppar ut så kuggar den i i motorläget. Så Svenn minns fel.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av brushuvud »

Halloj
Behöver du vrida på den? Den är ju kopplad till termostaten. Vad gäller dina frågor om shunt och cirkpump är det såhär... pumpen stängs när termostaten stänger ner shunten. Du känner på pumpen när den är igång, den vibrerar lite. En del på forumet säger att man måste motionera dem för hand under sommaren när systemen inte är igång. Jag har inte gjort det på de 5-6 år jag kört pellets och inte råkat ut för något :roll:

Behöver du mer svar så kan jag slå en signal.... Ha det gott

/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av danei »

Om pumpen är kopplad via shuntstyrningen så finns det i allmänhet en inbyggd motionering av pumpen vid längre tillstånd. Men den stänger inte av bara för att shunten går i botten. Det finns någon annat villkor för det, oftast en fix utetemperatur.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av grey »

Ok, men det finns inget "låst" läge på shunten, vare sig jag trycker in knappen eller drar ut den ett snäpp så kan jag vrida på shunten..

Så den är alltså ställbar även i auto läge?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av danei »

Det låter udda. Jag kan beskriva hur min uppför sig.

När den är i "auto" läget går den inte att vrida. Om man trycker in den (fjäderbelastad) så kan man vrida på den, om man vridit på den så är den kvar i intryckt läge. Vrider man den till samma läge som motorn står i så hoppar den ut till "auto"läget. Är det inte så din uppför sig?
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av grey »

Hmm ok nä tror inte det .. Trycker jag in knappen kan jag vrida den, sen kan jag dra ut den ca 5 mm då kan jag fortfarande vrida den .. Drar jag ut den några mm till får jag ratten i handen, jag behöver inte ens ta i.

Tycker det verkar konstigt..
Senast redigerad av grey den mån 02 sep, 2013 05:41, redigerad totalt 1 gånger.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av Svenn Antenn »

danei skrev:Ja det är en ESBE, jag har en liknande. Man trycker in den och vrider för att ställa den manuellt. När den knäpper till och koppar ut så kuggar den i i motorläget. Så Svenn minns fel.
Esbe verkar ha olika ang. Dra ratten ut eller in för manuell reglering. Kollade på en likadan som jag hadde och där va autoläget inne.

Mvh
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av danei »

Där ser man.
grey: Kan du få fram en beteckning på motorn?
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av grey »

Nu har jag klurat ut hur den funkar :) den är i autoläge när den är intryckt. Vid ett visst läge går det trycka in knappen och då känner man hur den jobbar.. Sen är det som brus säger, oavsett autoläge eller inte på själva ratten så verkar den jobba i alla fall beroende hur jag ställer termostaten..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: automatshunt och cirkulationspump

Inlägg av brushuvud »

hehe, man ska alltid lyssna på Brus 8)
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar