Stänga av den?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Stänga av den?

Inlägg av grey »

Jo jag hade elektriker här och skulle koppla om patronen till 3fas... Hade glömt att han skulle komma så pannan var i drift.
Hur stänger man av den då???
Ecotecen var ju bara och trycka på stop knappen...

Hur gör man med Ulma?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Stänga av den?

Inlägg av micke_932 »

Vet ej med din pannan, ofta sitter det en knapp på pannan, om det inte gör det så brukar man installera en strömbrytare utanför pannan på väggen eller liknande, om man inte gjort det så sitter man ju lite på pottkanten, då blir det att fimpa strömmen i huset eller skruva ur säkringar (om du inte har automatsäkringar).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stänga av den?

Inlägg av Eldvin »

Brännaren stänger du av med knappen brevid kablaget.Skälva pannan med arbetsström brytare om sådan monterats .Om så inte är fallet kan ju lysmasken ordna det med.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Stänga av den?

Inlägg av grey »

Ja visst jag har två knappar på pannan, en för elpatron en för pellets. Men den skulle jag inte röra sa installatören. Sen sitter det ju en knapp på brännaren.. Men t ex när då är i drift så kan jag väl inte bara bryta strömmen?
Sen sa installatören att om jag ville stoppa brännaren skulle jag bara dra ut den runda kabeln som sitter på brännaren, det kan väl kanske stämma, men jag jämförde nu med min gamla ecotec, där trycker man på stop sen så kör brännaren ett avslutningsprogram på ca 1 min.. Så ska man verkligen bara bryta strömmen på Ulma?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stänga av den?

Inlägg av Eldvin »

Du ska inte slå av brännaren under drift,men står den i viloläge så är det ok.På vissa brännare kan man dra ur tempgivar kabeln,då gör brännaren nersläckning .Ska lysmasken in i pannan och koppla så bryt då strömmen sen brännaren slocknat.Med säkringen i elcentralen tex.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Stänga av den?

Inlägg av brushuvud »

halloj!
Om elektrikern ska in och rota måste man nog ha en huvudbrytare. Det har jag separat alltså inte i pannan eller brännaren.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Stänga av den?

Inlägg av grey »

Elektrikern var här och fixade så patronen går på trefas istället för 220 som innan. Och jag har en huvydbrytare till pannan :) min fråga var hur man gör för att stanna brännaren när den är igång utan att riskera skada den?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Stänga av den?

Inlägg av brushuvud »

lessen, har inget svar där. På den jag har stänger man bara av på pelletsknappen på pannan eller brännaren och drar askskrapan så att allt hamnar i askbehållaren och självdör. Ring Ulma direkt, de är alltid pratglada och svara på alla frågor. Skriv gärna svaret här för jag är på väg att beställa den nya modellen...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar