Inbytesrabatt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inbytesrabatt

Inlägg av brushuvud »

Har nu beställt nya Ulman. De erbjuder 5000:- i inbyte för gamla brännaren. Kunde inte stå emot automatsotningen :oops:
De andra jag pratat med som har den nya är mer än nöjda så jag skyller på er..

Vidare rapport kommer...
Vänligen eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av grey »

Lycka till :)
Hittills är jag supernöjd!

Kollade i röret efter 1,5 vecka, iofs sommar nu så den går ju inte så mycket.. Men rent och fint var det!
Känns konstigt att inte behöva springa till pannrummet ... Går dit i alla fall bara för o se skönheten jobba :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av Stegatorparn »

Du gjorde helt rätt. :thumright:
Du kommer aldrig att ångra dig.
Nu kan du glömma pannan och bara kolla så inte pelletsen tar slut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av simon.s »

Ja, blev lite sugen på en ulma-panna och ny brännare nu, 45 000 :- kr för panna med ny brännare med tryckluftsotning. Klart intressant, men hoppas brännarröret mår bättre i den nya brännaren med ställbar effekt än min gamla som är inne på sitt Andra rör ( tredje om man räknar med att det är svetsat en gång) Positivt med ulman är den snabba tändningen och driftsäkerheten, har nog haft 12 startfel sedan 2007, varav dom flesta är pelletsen som tagit slut. Det lockar lite med en Peltec 17 med, då den har automatsotning vilket är bra, för samma pris som ulman, fast vet inte hur det är med support på den? Ulma kan jag bara ringa fabriken och få bra assistans på någon minut. Kanske kan få in en helt ny anläggning för 50 000 då jag har lite kontakter i rör-branchen. Klart lockande.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av brushuvud »

Låter ju mycket bra. Det står på hemsidan att de har kylflänsar undertill på nya brännaren för att förlänga livslängden på röret. Hoppas det funkar bra. Jag har också svetsat mitt rör men det höll inte ett smack och jag tror de gjorde på fel sätt trots instruktioner... Jag vet inte hur många år de andra framåtbrinnande brännarnas inre rör håller. Mitt höll i 4-5 år innan det gick hål. Har du fått hål i två stycken på samma tid?
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av simon.s »

Svar ja :( , mycket tror jag som glad amatör att problemet med den gamle brännaren är att det inte går att ställa hysteres, dvs den går på hysteresen på oljetermostaten som är 5 grader. Det gör att den tänder och släcker många gånger på en dag. Måste ju vara det som skapar spänningar i metallen, att hela tiden bli varm och kylas av, eller så har den gått för snålt på sista tiden, vad vet jag. Irriterande är det hursomhelst :?

Svetsades av riktigt duktig industrisvetsare nu i somras så har bara kört 3 veckor med den nu, men börjar den jävlas så åker den ur illa kvickt. Askskrapan har ju aldrig heller funkat utan bränt av på en gång, sugen på tryckluftsvarianten. Nackdelen med ulmapannan är väl varmvattenproduktionen som en del klagat på samt att du manuellt måste sota tuberna, om än det ser lätt ut jämfört med min gamla oljepanna med liggande rör.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av brushuvud »

jag tror faktiskt att mitt rör bränt håll för att jag pillat med inställningarna själv, har den med inställningsbar hysteres. vad är det med varmvattenproduktionen?
Det finns någon gammal tråd där det står hur man kan borra nytt hål för skrapan då det är fel vinkel för att den ska hålla länge på din modell...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av simon.s »

En del säger att slinga inte är optimalt för att skapa mycket varmvatten, att den kan ta slut om man duschar efter varandra och så? Men det kanske bara är personer som tror sig veta att det inte fungerar utan någon erfarenhet? Hur räcker den för dig? Är du nöjd med pannan i övrigt?
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av Icecap »

Sprickor kommer av temperaturvariationer.

Men om metallen "tunnas ut" är det för ett det finns ett luftöverskott - eller att luften inte har hunnit blandas ordentligt i gaserna så att det lokalt kan bli luftöverskott ihop med värme.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av simon.s »

Har bara haft sprickor till en början, som såklart blir större och tillslut blir hål, när man pratar med Ulma så finns det dom som haft samma brännarrör sedan 2007 utan problem där rören fortfarande ska vara fräscha.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av brushuvud »

Vi är fyra pers som duschar/badar. Har aldrig varit med om att varmvattnet tagit slut ens under kallaste vintern. Angående sprickan i mitt rör så pratade jag med Ulf på Ulma och han sa, som Icecap, att jag ställt den så att det blivit luftöverskott...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av simon.s »

Ja,man får troligtvis skylla sig själv. Jag ställde ned effekten eftersom jag hade runt 300 grader i rökgastemp. Säkert det som är felet. Låter bra med varmvattnet, är den lättskött i övrigt? Hur lätt att sota ur och hur ofta gör du det?
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Inbytesrabatt

Inlägg av brushuvud »

Drar ur tuberna några gånger per vinter. Dragit i askspaken till brännaren någon gång i veckan. Tömmer asklådan efter 1-1,5 pall.
Nu får jag ju brännaren med automatursotning och ska slippa urskrapning överhuvudtaget...

har fått rapport från annnan med den automatiska uraskningen som skrev så här
"Uraskningen fungerar förvånansvärt bra måste jag säga.
När jag kom på att man kanske skulle ta av brännaren och brännarröret och göra rent där också så förväntade jag mig att allt skulle vara igenproppat. Så blev det ju på min gamla Janfire Flex-A, men icke. Hyfsat rent och fint efter ca 1 års daglig drift! Visst fanns det något lite att rengöra men inte alls som jag förväntat mig. Jag blev glatt överraskad."

Jag har också skrivit långa trådar här om både förtjänster och brister.. Jag är alltså inte odelat positiv!
Du får kolla lite
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar