ny brännare vilken?
-
- Stor entusiast!
ny brännare vilken?
är sugen att byta ut min gamla strulande RB, vad rekommenderar ni?
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
Re: ny brännare vilken?
Under förutsättning att ni klurat ut varför det strular (och att det verkligen är brännaren som är problemet), det är ju inte så roligt att köpa en helt ny brännare och sitta med samma problem i alla fall.
Men med det utrett så är det ju ändå inte så lätt att svara på, olika brännare passar olika bra till olika pannor.
Om ni inte vill hålla på och greja med prylarna själva så ta en som ni kan få hjälp och service med på hemmaplan, jag tänker sticka ut näsan och säga att det inte ha större betydelse vilken brännare ni väljer, de brännare som finns kvar på marknaden sedan SverigeBrännaren försvann är alla vettiga brännare som bör fungera utan större problem under förutsättning att panna och skorsten kan hantera den.
Rent personligen skulle jag undvika värmebaronen som fortsätter med att bygga brännare som inte pallar med att eldas i, dom löser problemet med att göra det "lättare" att byta delarna som inte håller, men det är en rent personlig reflektion, säkert inget större fel på den brännaren heller.
Vill man ha automatisk uraskning med tryckluft eller andra lösningar så finns det, andra brännare behöver ingen automatisk uraskning dom går länge och väl i alla fall, gillar man mycket finesser så finns det, vill man ha en enkel brännare så finns det, det är väldigt mycket en smaksak vad man man ska välja, jag anser som sagt var att de brännare som finns att köpa är alla vettiga.
Men med det utrett så är det ju ändå inte så lätt att svara på, olika brännare passar olika bra till olika pannor.
Om ni inte vill hålla på och greja med prylarna själva så ta en som ni kan få hjälp och service med på hemmaplan, jag tänker sticka ut näsan och säga att det inte ha större betydelse vilken brännare ni väljer, de brännare som finns kvar på marknaden sedan SverigeBrännaren försvann är alla vettiga brännare som bör fungera utan större problem under förutsättning att panna och skorsten kan hantera den.
Rent personligen skulle jag undvika värmebaronen som fortsätter med att bygga brännare som inte pallar med att eldas i, dom löser problemet med att göra det "lättare" att byta delarna som inte håller, men det är en rent personlig reflektion, säkert inget större fel på den brännaren heller.
Vill man ha automatisk uraskning med tryckluft eller andra lösningar så finns det, andra brännare behöver ingen automatisk uraskning dom går länge och väl i alla fall, gillar man mycket finesser så finns det, vill man ha en enkel brännare så finns det, det är väldigt mycket en smaksak vad man man ska välja, jag anser som sagt var att de brännare som finns att köpa är alla vettiga.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Skulle jag byta brännare idag skulle jag satsa på en Viking B16 GL eller Biobjörn.
Driftsäkra brännare med tryckluftsuraskning och reservdelar till hyfsade priser.
Passar utmärkt i en Peltec.
Driftsäkra brännare med tryckluftsuraskning och reservdelar till hyfsade priser.
Passar utmärkt i en Peltec.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Min brännare har tryckluft yraskning och det gillar jag, den blir väldigt ren mellan eldningscyklerna
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Säger precis som Stegatorparn.
Har eldat Iwabo flera år och har en halvtrasig Eurofire som jag fick billigt liggande men Bionordic och Biobjörn är helt enkelt en mer genomtänkt konstruktion. Går någonting sönder kan man byta det själv och inga delar är dyra.
En kille i närheten bytte till Viking B16 i sin Nibe Pellux och det har fungerat perfekt. han har nu det nya styrprogrammet från pelletsteknik.se där brännaren själv reglerar effekten inom vissa gränser.
Att det strular med Roslagsbrännaren tror jag beror på den konstiga metoden man ställer in brännaren.
Man justerar inte fläktstyrkan som på andra brännare utan stryper rökgasspjället.
Har eldat Iwabo flera år och har en halvtrasig Eurofire som jag fick billigt liggande men Bionordic och Biobjörn är helt enkelt en mer genomtänkt konstruktion. Går någonting sönder kan man byta det själv och inga delar är dyra.
En kille i närheten bytte till Viking B16 i sin Nibe Pellux och det har fungerat perfekt. han har nu det nya styrprogrammet från pelletsteknik.se där brännaren själv reglerar effekten inom vissa gränser.
Att det strular med Roslagsbrännaren tror jag beror på den konstiga metoden man ställer in brännaren.
Man justerar inte fläktstyrkan som på andra brännare utan stryper rökgasspjället.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Problemen dom haft var väl för låg effekt (pannan kan antagligen inte köras på speciellt hög effekt), varmvatten som tar slut snabbt, några tjuvstopp (antagligen beroende på att flamvakten är felinställd eller skruven dummar sig), utlöst överhettningsskydd och för hög förbrukning, att förvänta sig att lösa dessa problem med en ny brännare tror jag inte lär vara så framgångsrikt, oavsett hur mycket du kan ställa fläkten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Men om överhettningsskyddet på brännaren slår av beror det väl på för hög fläktstyrka. Moderna pannor har inget rökgasspjäll heller så roslagsbrännarens konstiga metod att justera in brännaren faller ju platt till marken. Kan man inte justera in brännaren på normalt sätt blir ju också förbrukningen hög.
På min gamla panna har jag rökgasspjäll fast frågan är hur nyttigt det blir då att vistas i källaren om man stryper spjället, brännarfläkten går på fullt ös och pannluckorna är lite otäta?
På min gamla panna har jag rökgasspjäll fast frågan är hur nyttigt det blir då att vistas i källaren om man stryper spjället, brännarfläkten går på fullt ös och pannluckorna är lite otäta?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1