brännarrör

Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

brännarrör

Inlägg av brushuvud »

Har precis läst i en tråd att "runda brännarrör är det väl egentligen ingen som vill ha numera."
Jag undrar varför? Om man tittar på de märken som är listade i forumet så är det ca 50/50 med runda rör. Om det är överlägset med något annat så borde väl denna konstruktion självdö? Några märken som är riktigt stora har väl runda rör? Nu diskuterar jag inte ens överfallsmatning eller dylikt utan bara detta med runda rör...
Kom igen allihop :)


Vänligen eder Brus.....

påhopp undanbedes vänligen.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: brännarrör

Inlägg av Taxen »

Min pellX är från -00 och jag bytte inre rör 2009 och det nya finns det inte en skråma.Verkar vara annan kvalitet på det nya.Brännaren tuffar på utan problem.Har bytt några element och stoppbleck men annars är allt original.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: brännarrör

Inlägg av Abbe »

Farsan har bytt rör en gång på sin Pellex sen början på 2000-talet. Jag har bytt både innerrör och ytterrör 2ggr sen 2005 på min VikingBio...det beror nog mycket på brännre, anläggning och skötsel hur rören håller...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: brännarrör

Inlägg av simon.s »

Bytt två gånger (eller nytt en gång och svetsat en gång) på min Ulma, installerad 2007, första bytet september 2010. Har nog mycket med att göra med hysteresen på min brännare som går på gamla oljetermostaten. Har en ny styrning hemma som inte är inkopplad, någon riktig avancerad sak från Laddomat, ska ta tag i saken och koppla in den åt helgen tror jag.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: brännarrör

Inlägg av Vednisse »

Att elda i ett rör är känsligare än andra konstruktioner och håller inte lika länge. Kör man med luftöverskott kan ett rör vara skrot på en säsong. Sen beror det så klart på materialet också, Värmebaronen hade tidigare alldeles för klent rör (både godstjocklek och material). Sen är rör till vissa fabrikat svindyra, även om man hittar piratdelar så kostar det mer än t ex brännarkopp/lågriktare/brännhus till andra typer av brännare.

Men rätt justerat och rätt material så kan det hålla länge. Dock kan en så enkel sak som spån/finfraktion i förrådet göra att skruven ger mindre och mindre pellets och då går brännaren magert och röret tar stryk.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: brännarrör

Inlägg av grey »

Så om brännaren går lite tvärtom då? Lite fet .. Håller röret längre då?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: brännarrör

Inlägg av Eldvin »

Näe grey. Går det för fett så pajjar rören med.Ligger man på en Co2 på 11 ungefär så håller dom bäst.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: brännarrör

Inlägg av grey »

Hehe tack :) naturligtvis får det ju inte vara så enkelt
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: brännarrör

Inlägg av rod02 »

Fick ett svetsförstärkt utbytesrör på garantin (femkronan föll). Sen har det bara tuffat på.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: brännarrör

Inlägg av sänkan »

Visst går det att elda i runda rör men frågan är varför man ska göra det.
Assymmetrisk uppvärmning av en yta som har svårt att utvidga sig p.g.a. krökningen ger stora värmespänningar.
Konstruktionen borde självdö men stora företag som styrs av ekonomiskt utbildade killar väljer att betala bra återförsäljarprovisioner i stället för att satsa lite pengar på produktutveckling. På det viset fortsätter det år efter år.
Hur Ulma kommit in i den här återvändsgränden förstår jag inte.

Tror att det var konstruktören av den första iwabobrännaren som tittade på hur pellets brinner och konstruerade brännaren efter det. Janfire och Torsbyugnen gjorde liknande framsteg men deras brännskål blev mer av typ skidbacke.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: brännarrör

Inlägg av brushuvud »

Sänkan, varför eldar du själv med runt rör?? ;)
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: brännarrör

Inlägg av Vednisse »

På Altberg EP18 kan man vrida röret och på så sätt förflytta "värmepunkten". Konstruktören av den brännaren förstod problemet, men valde att göra en kompromiss :roll:

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar