Luftspalt säckförvaring

Skriv svar
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Luftspalt säckförvaring

Inlägg av Norham25 »

Hej!

Har snart eldat upp mina sista säckar av senvinterns leverans av pellets och har upptäckt att det intill den sista raden med säck har kommit svartmögel på väggen.
Pelletsförvaringen är i pannrummet i en källare som är oinredd, där det tidigare varit vedförråd.
Pallarna bars in när det var snöigt och jäkligt i vintras så en viss mängd fukt lär ha följt med in och sen kommer det alltid en del markfukt i källaren på sommaren, men väggarna är i god kondition och vi har inte problem med mögel någonannanstans i källaren utan har en ovanligt torr källare för att vara i ett 40-talshus.

Har funderat på hur andra löst det hela med luftspalt där ni ställer säckarna. Den här gången är det uppenbart att vi staplat säckarna för nära väggen och rakt på golvet så det har funnits minimalt med utrymme för luften att cirkulera.

Hur gör ni andra?

Jag funderar på om man ska stapla säckarna på lastpallar inomhus kanske?
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Luftspalt säckförvaring

Inlägg av Roli »

I mitt bulkförråd så har jag pelletsen direkt mot yttervägg och har aldrig haft några problem. Väggen är en putsad Isoleca vägg som delvid ligger under mark.

Men det förrådet har inte varit fyllt de senaste åren pga lagerhaveri på matarsskruven i förrådet så de senaste åren har det blivit säckad pellets. Den har jag förvarat på golvet i garaget, men det är en golvvärme uppvärmd platta så det påverkar nog till det bättre.

Men har du lite problem med fukt så tycker jag att det är nog ett stort plus om du kan placera dina säckar på en pall med luftspalt mot yttervägg. Då får luften möjlighet till att torka ut eventuella fuktigheter som endera kommer genom vägg/platta eller följde med säcken när den bars in.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Luftspalt säckförvaring

Inlägg av Icecap »

Jag har lagt pallar i botten av det rum jag förvarar säckarna i. De ligger mot ytterväggen - som är isolerat lite lagom och jag har ingen fuktproblem.

Ska du vara helt säker skulle jag föreslå att det finns dels pallar på golvet och dels någon mot väggen om det inte stjäl för mycket utrymme. Se i så fall till att pallarna överlappar men inte mer än att luften kan strömma rimligt fritt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Luftspalt säckförvaring

Inlägg av Brynäs »

Vill man inte ha pallar i källaren kan man använda Hestraplattor lätt att lägga samt som du får en luftspalt till golvet.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar