Erfarenheter: Effecta 220 och varmvatten?

Skriv svar
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Erfarenheter: Effecta 220 och varmvatten?

Inlägg av johannaj »

Hej!

Jag har sökt och läst en del här på forumet om Effecta 220 och varmvattenproblem. Många har tyckt mycket och ibland verkar det också som om brännaren varit felinställd?

Nu vänder jag mig till er som har eller har haft Effecta 220. Vad är era erfarenheter, gällande varmvatten? Lämnar den tillräckligt? Att man kanske inte kan fylla ett badkar är en sak, det är många pannor som inte klarar det. Jag har idag 110 liters beredare i min gamla TMV Attack 2000 och fylla ett badkar kan man glömma...Men hur fungerar Effecta 220 vid normal förbrukning, d v s 2-3 personer som behöver duscha?

I många fall verkar det som om dessa problem uppstått p g a en pelletsbrännare som haft för lång uppstart i kombination med för låg panntemperatur, men jag gissar bara och vill höra från er som vet! :)

Anledningen att jag undrar, är att jag hittat en begagnad Effecta 220C, den med digital rökgasmätare, som jag funderar på att köpa. :)

Hälsningar

Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Re: Erfarenheter: Effecta 220 och varmvatten?

Inlägg av johannaj »

för övrigt säger man på Effecta's support att nya modellen, 222, numera har lite längre kopparslinga än 220...Så någon eld måste det väl ha varit av all rök, eller?

Undrar förresten om man kan byta kopparslinga i en gammal 220, mot den lite längre som sitter i 222...
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
protoflax
Fröträd

Inlägg av protoflax »

Kopparslinga är alltid det sämsta. Förrådsberedare som i TMV Attack är bättre. Många pannor har också en plattvärmeväxlare som framställer varmvatten vid behov.
Byter du ut den urgamla brännaren mot något modernare som startar snabbt och börjar leverera värme direkt och kombinerar den med en panna som har plattvärmeväxlare får du den bästa varmvattenkapacitetern.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag hoppas det är ok om jag svarar trots att jag har en komplett. Denna panna har lite mindre volym än 220 och borde vara ännu "sämre".

Kapaciteten finns i pannan - det handlar om att ställa in den rätt. Många tror jag vill försöka snåla och har starttemp för låg och elpatroner avstängda. Har man dessutom en trögstartad brännare är det klart det hinner bli kallare än önskvärt.

Jag kör vintertid på 70 graders starttemp och snabbstart aktiverat. Vid 55 går elpatronerna in med 9kW. När brännaren (15kW) och 9kW elpatroner går så står panntempen still medans jag tappar badkar. Dvs man når mer eller mindre "break even" och får oändligt med varmvatten. Tricket är att inte låta denna "break even" ligga för lågt utan att kanske stötta med elpatron vid 65 grader.

Jag upplever att vid panntemp på ca 58 börjar varmvattnet kännas ljummet snarare än "ångande". Men du har fortfarande ca 36 grader i kranen.

Så mitt råd är att kapa topparna med elpatronen. Det blir verkligen inte många kWh per år.

mvh

Ps. Innan min pelletspanna hade jag 300L förrådsberedare el - så det är min referens. Ds.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Hej!

Jag vet inte om en Effecta Komplett är i närheten av samma panna som Effecta 220, är den det? Har den också kopparslinga?

Hur som helst, det är din inställning jag funderar på. Har man elpatron, är det givetvis det smartaste att ha den inställd strax under pelletsbrännaren! Inte bara för varmvattnets skull, men också om brännare skulle strula, när man inte är hemma...

Men det är just såhär jag tänker också. Kanske är det så att de som säger sig haft problem med Effecta 220 och varmvatten, har haft brännaren för snålt inställd? Tror att Effecta själva rekommenderar 75 grader. Minns inte säkert, men deras rekommendation var iaf högre än 65 grader. Har man sen en långsam eller svag brännare, tar det såklart tid.

Sen badar man ju inte varje dag. Vill man vara lite snål, kan man såklart ha elpatronen lägre inställd och höja upp den när man vill tappa sig ett bad! Effecta 220 verkar ju i övrigt vara en bra panna!
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hej,

Jag kör en Effecta 220 med intervall 65-80 på pelletsbrännaren och elpatron på 35 grader.

Vi är 4 i familjen med badkar, och vi upplever inte att varmvattnet tar slut, om något så är det när jag vill fylla badkaret med HETT vatten måste jag se till att brännaren är igång innan jag börjar hälla, men för "normal" bad funkar det fint. Nu beror nog det mera på att min B16 tar relativt lång tid på sig att tända kan tänka mig att en snabbtändande px21 eller brännare som kör underhålls eld som tex Bequem el dyl inte kräver denna framförhållning.

Men för dusch funkar det finfint, jag hade hört om problemen med varmvatten i pannan så jag köpte en "Tappman" för att installera på pannan men den behövdes inte.

Min åsikt numera är att slinga är toppen inga plattisar som kalkar igen eller cirkulationspumpar som ska starta utan bara en massa gott varmvatten.

För min del är jag supernöjd med min panna för mig och min familj funkar det toppen.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Tack Peter!

Värdefull info för mig! :)

Hälsningar

Johanna
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Kompletten är väldigt lik 220 i avseendet varmvatten. Något mindre volym på vatten bara.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar