Hej
Ny säsong och som vanligt drar man igång i skarpt läge utan att gjort någon riktigt försäsongs träning.
Nu när jag drog igång brännare gnisslade och levde den som satan. Jag skuvade isär och rengjorde så mycket jag tyckte behövdes. Jga passade på att byta sluss impeller och när jag satt ihop allt lät det ritkigt bra, men nu bara en vecka senare gnisslar det hela tiden vid drift.
Gnisslandet kommer från antingen matarskruven, eller impellern. Inte från intern förrådet.
Några ideer om vad det kan vara. Tycker jag rengjort längst fram mellan skruv och brännkopp.
Jag byte inte bronslager när jag byta impellern. Kan det var detta? Kan sluss vingarna gnälla så här? eller det skruven som är troligast?
Tänkte skruva isär i helgen igen. Tacksam för tips.
Gnisslande Bequem 20D
Gnisslande Bequem 20D
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Re: Gnisslande Bequem 20D
Hos mig gnisslar det ofta mellan skruv och brännarkopp. Speciellt just när det är rengjord. Läste tips här på forumet att ungssvärta (=grafitpasta) hjälper och det gjorde det. Kopparpasta kanske funkar med.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Koppar pasta har jag testat och det funkade.Dock sågades det av dom som kan.Sen beror det kanske på hur länge det gnisslat.Håller man inte efter kokset i botten så slits det onödigt mycket antar jag.
Kopparpasta fungerar jättebra att smörja yttre delen av matarskruven och man ska inte snåla, den är värmetålig likaså.
Har du dragit åt bulten som går in i matarskruven ifall den är lös det märker man om det är glapp i brickorna som sitter mellan bult och matarskruv.
Har du dragit åt bulten som går in i matarskruven ifall den är lös det märker man om det är glapp i brickorna som sitter mellan bult och matarskruv.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare