Effecta Komplett - 2 årsrapport

Jakob
Energiprofet!

Effecta Komplett - 2 årsrapport

Inlägg av Jakob »

Hej!

Nu har jag haft min panna i drift i 2 år. Det känns som det är dags för en recension.

Hårdvara:
Effekta Komplett installerad oktober 2011.
Ulma doserskruv
BULK förråd om ca 6 kubik, helt självtömmande. Förrådsskruv Feedo.
ESBE trådlös innegivare med shuntmotor. (Pannans shuntstyrning används ej)

Inställningar:
15 kW konstant effekt på brännaren
På sommaren 65-83 graders termostat
På vintern 70-86 graders termostat
Elpatroner 9kW inställda 10 grader under startvärde för brännaren som backup
Automatsotning dagtid mellan 8-22. 4 luftstötar och 3 turbulatorskakningar per brännarcykel.

Förbrukning i snitt 6,2 ton per år

Bränsle:
Alltid det billigaste. Just nu Neova, tidigare SE.

Skötsel:
Efter tömt BULKförråd (3-3,2 ton) så går jag igenom hela pannan och brännaren. Detta tar ca 1 timme och är den enda skötseln jag utför. Askan som bildas från 3 ton rymms enkelt i en normal askhink med lock och jag suger ut askan med asksug.

Rökgastempen går upp från ca 120 grader - ca 160 grader under de 3 ton som eldas mellan sotningarna.

Slutsats:
Än så länge tuffar allt på utan problem. Pannan ger minimalt med skötsel och det mesta är automatiserat. Därför kan jag inte vara annat än nöjd.

Ps. Jag har en reservdel på lager i form av ett tändelement som hänger i pannrummet. Ds.

mvh
Senast redigerad av Jakob den fre 11 okt, 2013 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
brushuvud
Lärjunge!

Re: Effecta Komplett - 2 årsrapport

Inlägg av brushuvud »

Är doserskruven bra?
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Tack för rapporten Jakob! -Det var intressant och enbart trevlig läsning! :D

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Henrik.A
Gallringsobjekt

Inlägg av Henrik.A »

Hej ny på forumet idag. Köpte mej en effecta komplett 2 för en vecka sen, så denna 2 års rapport från Jakob var kul att läsa. Kör idag start 65 stopp 80 el 55. Vad kör du för intällning på snabb starten?
Effecta komplett 2. Värmer 250kvm. 8m murad skorsten.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Doserskruven är väldigt bra. Den bryr sig inte om spån och den har en ser alltid till att det faller ner pellets i jämn takt. Det är ett enormt lyft mot en vanlig snedställd veckoförrådsskruv....Det tråkiga är att Ulmas motor är granska brummig och det blir lite resonans i konstruktionen. Feedon är i jämförelse helt tyst....

Snabbstarten kör jag 5 grader / 3 min = start. En riktigt bra funktion som jag verkligen kan rekommendera.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Henrik.A
Gallringsobjekt

Inlägg av Henrik.A »

Kör du 5 grader 3 min året runt?
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Ja det gör jag. Det har visat sig passa just vårt hus/behov bra.

mvh
Henrik.A
Gallringsobjekt

Inlägg av Henrik.A »

Hur ser det ut i brännaren efter 3 ton?
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej

Läs lite här:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... =tryckluft

Notera att jag lovade en bild efter 3 ton - men det har jag inte lyckats prestera än. Men det ser mer eller mindre likadant ut....

mvh
Henrik.A
Gallringsobjekt

Inlägg av Henrik.A »

Hade rörmokaren här precis, panngivaren hade gått sönder. En dålig leverans av givare från underleverantören sa effecta. Sotade ur o gjorde en ny inställning med rökgasinstrument. 95% verkningsgrad. Helt otroligt. Brännaren innehöll en liten mängd aska som en enkrona ungefär, efter ca 300 kilo. Fan det här kommer bli bra.
Henrik.A
Gallringsobjekt

Inlägg av Henrik.A »

Hej Jakob vad kör du för inställningar på värme kurvorna? Jag sänker o sänker hela tiden. Kör idag kurva 32.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Som sagt tidigare: Jag kör inte med pannans inbyggda shuntstyrning utan med en ESBE 121 trådlös.

Men behöver du info så kan du nog kolla med folket som kör CTC EcoFlex - dessa pannor har nämligen samma shuntstyrning vad jag förstått.

mvh
Henrik.A
Gallringsobjekt

Inlägg av Henrik.A »

Vad har du för pelletsförbrukning per dygn nu Jakob?
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag är lite lat och har inte kört pelletsloggern sista halvåret pga ombyggnad i utrymmet där laptopen stod.

Du får nöja dig med svaret: "ingen aning".

mvh
Henrik.A
Gallringsobjekt

Inlägg av Henrik.A »

Märkte du någon minskning på pelletsförbrukningen sen du satte in effectan jakob? Eller körde du inte pellets förut.
Skriv svar