Skorstensbrand och locket på.

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av rod02 »

Vad händer om man lägger en tjock plåt över skorstenen vid skorstens brand? Borde minska draget och lugna ner branden. Kanske läge att förbereda sig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av danei »

En risk är ju att man trycker ut branden genom eventuella sprickor i murstocken. Det skulle vara mycket bättre om man stryper i andra änden av pipan. Men är det en rellevant risk med en pelletspanna?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av xdigger »

Som Danei skriver, man proppar i andra änden, förstå att få in den där äckliga tjärröken rakt in i pannrummet.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av Andreas Hansson »

Enligt min sotare skulle man pytsa i lite pulver med en pulver släckare i skorsten vid sotbrand.
Då kvävdes elden.
Från pannrummet
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av danei »

Det låter vettigt. Vatten ska man försöka undvika då det shockar den heta pipan. Men att strypa lufttillförslen i botten är också bra.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av micke_932 »

Om man har stora mängder bakpulver så lär väl det funka också :?
Har för mig att salt fungerar också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av xdigger »

Det är väl bakpulver är väl bikarbonat och det har jag för mig är det som finns i en pulversläckare med, problemet är bara att blåsa in det i fin dimma, bättre att ha en brandsläckare istället. Jag har 4st 6kg och 2st 2kg redo att använda om jag skulle behöva. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av Eldvin »

Man ska aldrig lägga på nått.Men man kan strypa draget.Har man en sotlucka kan man dra ut glöd i en långpanna med vatten i och låta ångan kyla och dämpa elden .En blomspruta går åxå bra.Det som är farligt är om det blir tätt i pipan och rök och gaser tränger ut precis som Danei säger.Påkalla brandkåren direkt så dom får rensa ur pipan.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av danei »

Rensa ur pipan?

Om man lyckas släcka med pulver eller strypning så gör man nog bäst om man låter den vara tills den kallnat. Håll koll på utrymmen runt murstocken under tiden. Låt ingen göra något dumt med en vattenslang.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av Eldvin »

Instämmer med föregående talare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av xdigger »

Man har en speciell krejs med kätting som man rensar efter soteld med. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av grey »

tror man kan använda salt , iaf när man eldar med ved
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Skorstensbrand och locket på. NEJ!

Inlägg av Ola Häggström »

Öppningen uppåt skall hållas öppen! Det är A och O! Annars kan heta brandgaser tränga ut ur läckor i murstock/rökrör och antända eller "bara" förgifta! Sotbranden skall brinna ut.

Syret nerifrån skall mycket riktigt strypas! Luckor, spjäll och dragbegränsare skall stängas/låsas.

När räddningstjänsten (brandkåren) kommer så skall de inte släcka utan hänga ner en kätting så att det blir en fri kanal uppåt. Vad man är rädd för är att sotklumpar eller annat sväller till och stryper rökgången ovan själva branden.

Branden skall efter att kätting är på plats brinna ut, sedan skall de boende ordna brandvakt i ett antal timmar (hela natten, jag vet inte om det gäller om man evakuerar huset) så att inte värmen gör att något fattar eld längs murstock/rökrör innan det svalnat helt. Trä behöver inte upphettas ända till 100 grader celsius om det värms över tid, så faran är inte över bara för att sotbranden ebbat ut.

Skorstenen får efter sotbrand inte lov att användas förrän den inspekterats, provtryckts och godkänts av skorstensfejarmästare.

(Från egensotningskursen i Kristianstad)
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Skorstensbrand och locket på.

Inlägg av xdigger »

Det var inte med på våran egensotarkurs! Bra inlägg av Ola!

Dock så eldar man rätt så behöver man inte oroa sig för skorstensbrand överhuvudtaget!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar