Lite installationsfrågor Ulmapannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av FRS05 »

Jag undrar bara vad Ulma säger om man sätter dit en egen shuntautomatik när det gäller garantier och sådant? Jag har en ESBE CRB121 shuntautomatik som jag hellre vill ha dit eftersom den är trådlös. Går den att sätta dit? Eller det beror helt och hållet på själva shunten? Antar Ulma har någon shunt som kommer med pannan. Vill inte pilla för mycket just nu på pannan med tanke på att den precis är installerad och jag inte ens hunnit lufta elementen.

Hur gör jag förresten med shuntautomatiken nu i början? Den ligger ju nere vid pannrummet med en kabel på 1 meter. Inställde på 25 grader men det är ju knappast där nere jag vill ha 25 grader:). Då blir det typ 40 på övervåningen skulle jag gissa på.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av Erik_73 »

Bästa är nog att du vänder dig direkt till ulma och frågar vad som gäller för garantier
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av FRS05 »

Ja, det är nog bäst att göra det. Nu har jag i alla fall luftat alla elementen och det ser ut att tuffa på bra. Angående termostaten i källaren så är det jag som är lite trög idag. Det är ju bara att göra på det gamla hederliga viset och sänka vreden på elementen:). Tills jag nu dragit en länge sladd eller hur jag löser det.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av danei »

Så länge din ändring inte kan vara orsak till ett eventuellt fel så ska de inte gnälla på ändringar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av nyman »

Har inte installatören installerat den shuntstyrning med motor som medföljer pannan?
Sladden på en meter du nämner är väl i så fall framledningsgivaren som ska fästas på framledningen.
Eftersom styrningen innefattar både panna brännare och shunt får du nog fråga Ulma hur du ska göra så styrningen inte längre bryr sig om den här delen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av brushuvud »

Sladden på en meter borde vara tempgivaren på framledning... Installerades inte shunten direkt??!! Det följer ju med både termostat och shunt som är kalibrerat för varandra. Ring Ulf direkt och fråga.

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av FRS05 »

Jo, allt installerades och givaren är monterad på framledningen.Termostaten/panelen där jag väljer innetemperatur har en sladd på 1 meter och ligger i pannrummet.Kanske var lite otydlig där.

Ulf ska ringa mig sen så ska jag se vad han säger.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av brushuvud »

Låter som det är den tråden som ska fästas i pannans trådar så den kan shunta ut rätt temp...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av FRS05 »

Allt är rätt inkopplat!Shunten är inkopplad och givaren från den sitter på framledningen.Kabrln från pannan, den som är 1 meter, sitter inkopplad på termostaten där jag kan välja temperatur.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av grey »

Men den kabeln på 1 meter, ska ju vara längre och placeras i ett rum som får representera hela huset, eller?? Tyckte ulma att du kunde ha den i pannrummet? Eller är jag bara helt bakom flötet?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av FRS05 »

Jag har inte pratat med Ulma ännu och ingen tycker det är en bra placering av termostaten. Givetvis ska kabeln vara längre men den var ju dryga 1 meter efter installationen. Jag hade inte beställt någon placering av termostaten så allt är okej. Nu har i alla fall jag bokat in en elektriker som ska komma och förlänga kabeln och dra upp termostaten på övervåningen. Har som sagt inte pratat med Ulma ännu eftersom de inte ringt ännu men det är lika bra att köra på original shuntautomatiken så slipper jag massa bök.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av brushuvud »

Jag hade en vanlig tvåledarkabel hemma och fixade det själv, behövs ingen elektriker för att dra den. Sätt bara termostaten var den funkar bäst och anslut kabeln...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av grey »

nä jag drog min kabel själv oxå .. inget svårt.. jag använde en 3 ledad 0,75 kabel från Jula.

var bara lite försiktig när du tar isär innegivaren och kom ihåg läget på ratten... inga problem .. :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Lite installationsfrågor Ulmapannan

Inlägg av FRS05 »

Nu är elektriker i alla fall redan beställt så det får bli så. Har mycket annat själv att stå i så jag kan sponsra hantverkarkåren med någon timmes jobb:)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar