Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Engahus
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 jun, 2011 21:07
Ort: Klippan (Skåneland)

Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Engahus »

Hej,

Jag har eldat pellets ett tag nu och är änsålänge nöjd. Nu vill jag dock ifrån säckbärandet och framförallt vill jag bygga verkstad där jag förvarar säckarna.... :D
Pannrummet är i ett uthus med en stor torr vind (gammal spannmålstorkvind) ovanpå. Jag har alltså guldläge för ett stort bulkförråd ovanpå pannrummet. Tanken har hela tiden varit att ha ett mellanförråd för att kunna fylla med säck om det skulle bli problem med bulken...
En tanke som slog mig är att det är ofta skruven som verkar ställa till det i bulkförråden... om man då kunde bygga ett bulkförråd utan skruv men med lutande botten där alla ytor mynnar mot en punkt där man tex har ett 150mm spirorör med spjäll som manövreras från pannrummet. Spiroröret skulle få gå hela vägen till mellanförrådet för att undvika dammning. Kan det vara något eller ber man bara om bekymmer när man går ifrån "standard"-designen?
Jag har skissat upp hur förrådet kan se ut. Det på bilden rymmer teoretiskt 7,4m3 vilket borde vara nog med lite marginal... det gula är skorstenen som går genom vinden. Jag har insatsrör i skorstenen så den blir inte varm.
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (28.41 KiB) Visad 3720 gånger
Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
2500liter ackumulatortank
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Icecap »

Jag tror gärna på förrådet men definitivt inte på en "ventil". Det kan fungera men då måste du ha en ganska allvarlig styrning av den, det kommer definitivt att vara någon pellets som kommer i kläm när den ska stänga.

Jag hade gjort förrådet som du beskriver men sedan haft en kort skruv och ett rör på kanske 50 cm som sedan mynnade ut i ett rör som leder ner till undervåningen. Detta ger en lämplig dosering som kan kontrolleras istället för en "stång" av pellets som kommer rasande ner.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Roli »

Jag håller med i det Icecap skriver. En lucka/spjäll är ingen bra idé.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Engahus
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 jun, 2011 21:07
Ort: Klippan (Skåneland)

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Engahus »

Har också tänkt i de banorna... att man alltid lär klämma en pellets i spjället...

Det där med en vertikal skruv är kanske inte en så dum idé... Jag har en gammal spannmålsskruv som jag tänkte använda till förrådet innan... den går ganska fort men det är kanske inte hela världen om den skruvar pelletsen nedåt. :roll: Jag kan ju lägga motorn på taket på förrådet och ersätta "första" biten skruv med en axel och bara ha skruv längst ner (i röret men någon decimeter upp i förrådet)... då lär pelletsen aldrig kunna bygga bryggor heller.
Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
2500liter ackumulatortank
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av xdigger »

Jag vet faktiskt en som byggde nytt pannrum under sin nya carport intill sin kåk. Han gjorde exakt en sån lösning som han fyller en Ecotec B1(?) med stort inbyggt förråd, sen har han en "strumpa" så han kan rikta pelletsen dit han vill, har för mig att han har ett spjäll, en plåt med ett hål i som skjuts in och dras ut för hand, funkar skitbra!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Engahus
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 jun, 2011 21:07
Ort: Klippan (Skåneland)

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Engahus »

Xdigger: Låter ju kanon... du kan inte skicka hans namn/nummer som meddelande till mig så jag kan ringa och intervjua honom? :wink:
Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
2500liter ackumulatortank
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av xdigger »

Tyvärr tror jag inte det är möjligt då jag dels inte känner honom så bra samt att jag tror han har det rätt så jobbigt privat just nu. :(
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av danei »

Det påminner ju en hel del om silolösningen som någon byggde. Jag minns dock inte vem, och det är lite bökigt att söka på min telefon. Men han behövde varken spjäll eller skruv, bara ett rör ner i mellanförrådet.
Engahus
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 jun, 2011 21:07
Ort: Klippan (Skåneland)

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Engahus »

xdigger: Jag var tvungen att fråga. Trist när det är jobbigt.

danei: Jag har också tänkt på den tanken... att låta det stå pellets i röret och så sköter påfyllningen sig själv ner i mellanlagret. Dock tror jag inte att det är tillåtet ur brandsynpunkt. Då står ju pelletsförrådet i direkt förbindelse med pannrummet... vet dock inte säkert.

Kanske skulle köpa 3m spirorör i tänkt dimension med spjäll i botten och fylla med pellets. Sen låta det rasa ner och försöka stänga spjället... går det så är ju saken klar.
Spjället behöver ju egentligen inte stängas helt, bara det blir tillräckligt stängt så pelletsen bygger en brygga. Jag menar, några pellets i kläm är kanske inte hela världen. Jag har tillgång till tryckluft och att koppla en cylinder som står och håller spjället stängt är enkelt..
Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
2500liter ackumulatortank
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Icecap »

Jo, har man ett mellanförråd som kan fungera som "stoppkloss" kan det fungera, ingen reglering behövs ju annat än att röret in i mellanförrådet ska justeras till rätt längd. En "ventil" för att kunde stänga av eller öppna för raset kan vara vettig att ha ur underhållsmässig hänseende.

Sedan kommer det in reglerna med angränsande rum osv.

Även om det skulle vara tillåtet hade jag inte vilja ha ett spirorör med en stubin inbyggd till pelletsförrådet, att däremot ha en skruvning som fyller på mellanförrådet har jag inget problem med, bara spiroröret mesta tiden är tomt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Stegatorparn »

Träffade en kille på ett jobb för ett antal år sedan som byggde ett bulkförråd över pannrummet som du tänkt. Pannrummet låg i samma fristående byggnad som garaget.

Han hade ett rör ner till mellanförrådet med ett skjutspjäll som kunde stängas vid behov.
Gäller bara att spjället är kraftigt och inte deformeras av pelletstyngden.
Han hade också lite funderingar innan, men när det var färdigt fungerade det perfekt.
Spjället var normalt öppet och stängdes om det blev problem i mellanförrådet.

Mitt råd är att inte krångla till det i onödan. Ofta fungerar de enklaste lösningarna bäst.

Påminner förresten om den lösningen Taxen byggde en gång utan spjäll.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... A5d#p70419
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av danei »

JAg kan inte tänka mig att det är olika brandcell i pannrummet och på vinden. Hela byggnaden räknas väl som en brandcell. När det gäller villor som byggs enligt dagens regler är hela huset en brancell.

Det var Taxens silo jag syftade på i förra inlägget.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av xdigger »

Korrekt Danei, dock är det osäkert hur det är med gamla hus, eftersom dom går på gamla byggregler.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av danei »

Visst, men det går att klassa om enligt nya regler. Ska det vara olika celler gäller det ju att spjället och lösningen som helhet duger som cellavgränsning.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av xdigger »

Japp, så är det.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar