Maflex matarskruv

Skriv svar
polara
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 okt, 2013 16:28

Maflex matarskruv

Inlägg av polara »

Hej! Ny här och rätt ny på pellets oxå.Nu till frågan,har bytt skruvmotor då den gamla sa upp sej men efter det får jag inte upp pellets genom skruven.Allt snurrrar som det ska och har plockat isär allt men hittar inga fel.Någon som har några tips?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Maflex matarskruv

Inlägg av Eldvin »

Har du tömt skruven?? Så den är tom? Då tar det en bra stund innan det kommer upp i röret.
polara
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 okt, 2013 16:28

Re: Maflex matarskruv

Inlägg av polara »

Hade ett halvt veckoförråd när jag började men inget hände när jag kopplade in motorn,tömde allt när jag meckade isär det.Och har sedan fyllt på lite igen.
Det ser ut som att skruven drar med sej pelletsen i "underkant" på skruven/röret men i "överkant" spottar den tbx pelletsen neråt igen...om du förstår hur jag menar? Provat att sänka lutningen på skruven mot brännaren men utan resultat.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Maflex matarskruv

Inlägg av Stegatorparn »

Går den nya motorn åt samma håll som den gamla?
Vad har du för skruvlutning?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Maflex matarskruv

Inlägg av kay »

Om du har samma skruv och rör och enbart bytt motorn så kan det ju inte vara så mycket mer än att skruven går åt fel håll, som stegtorparn nämnde!!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
polara
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 okt, 2013 16:28

Re: Maflex matarskruv

Inlägg av polara »

Jajjemen det gör den,provade att göra lutningen flackare men det hjälpte inte nu är den runt 40 grader.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Maflex matarskruv

Inlägg av kay »

Hur sitter skruven fast i motoraxeln? Är den svetsar eller skruvad fast? Den kanske spökar i infästningen. Typ när den får lite motstånd av pelletsen
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Maflex matarskruv

Inlägg av Stegatorparn »

Lägg upp lite bilder så blir det lättare att se problemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Brandpost
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 25 okt, 2012 21:30

Re: Maflex matarskruv

Inlägg av Brandpost »

Hur länge har du kört skruven? Som någon nämnde, det tar tid att fylla en tom skruv.

Det beror ju så klart på skruvlängd, varvtal, grovlek m.m., men du kan säkert behöva köra skruven 10+ min innan det trillar ur en enda pellets.
polara
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 okt, 2013 16:28

Re: Maflex matarskruv

Inlägg av polara »

Infästningen till motoraxel kollad,inga problem där..måste plocka ihop en bil som ska levereras så matarskruven får tyvärr vänta till Ons-Tor men återkommer i frågan,tack för alla svar jag fått än sålänge :)
Skriv svar