Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Så här ser det ut i utrymmet framför maskinrummet som ska få golvvärme.
bivalent shunt.png
bivalent shunt.png (133.27 KiB) Visad 7038 gånger
Överst kommer framledningen från maskinrummet genom skottet (röd). Mellan och underst är retur från radiatorsystemet (orange). Till vänster är en bivalent shunt (Esbe 143 kanske) som blandar till framledningen till golvvärme (gul) och sen kommer golvvärmens retur tillbaks upp (blå) och går genom skottet tillbaks till acktankarna.

Än så länge har jag bara dragit fram till ventilerna som får vara stängda tills jag kommer till att fixa golvvärmen. Kanske till vintern 2015.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Ny fråga: Vilken dimension behöver man till varmvattenslingan för att värma tappvatten?

Slingan i tanken har ju 1-1/4" anslutning. Jag har en termostatventil som har klämringskopplingar för 15 mm kopparrör som jag funderar på att använda. I så fall skulle det bli 1-1/4" slang till pressomaten, 25 mm PEX till kallvattenstammen, 15 mm koppar ca 1 meter till slingan och 1 meter från slingan för att sen anslutas till 25 mm PEX till varmvattenstammen.

Är de 2 metrarna med 15 mm rör till vamvattnet för begränsande för att betjäna ett hushåll med en dush, två handfat och en diskho?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Ett 15 mm rör räcker gott till. Du använder ju bara ett tappställe i taget.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Min magkänsa är oxå att det räcker. Men om man har maximal otur så är det en som duschar, en som diskar och två som tvättar händerna så då är det ju fyra tappställen igång samtidigt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Flaskhalsen är i så fall blandningsventilen som verkligen skapar motstånd vid större tappningar.
Två meter 15 mm kopparrör är försumbart i sammanhanget.
Har du koll på vattentrycket i inkommande ledning?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Här finns det tumregler för dimensionering. 18mm pex verkar rimligt, det är väl samma inner diameter som 15mm koppar.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Tackar!

Jag läste nåt liknande igår. Nu har jag dragit stammarna med 25 mm PEX vilket egentligen är lite för stort. Men det handlar om ca 4 m så det blir inte jättestor volym jag måste skyffla undan innan varmvattnet kommer ändå. Och nu sitter de rören där de gör...

Men jag kör på 15 kommar till VVB i tanken.

Jag ska hyra pressverktyget på måndag så då blir allt ihpokopplat. Sen måste jag köpa lite smådelar innan jag ska ge mig på att fylla radiatorkretsen och provköra systemet.

Min plan är att öppna alla termostatventiler på radiatorerna och spola igenom radiatorkretsen först för att rensa eventuellt skrot. Sen kopplar jag in kretsen till tankarna och låter cirkulationspumpen gå i ~1 vecka för att få ut så mycket luft som möjligt. Under denna vecka kanske jag får fylla på då och då. Sen blir det till att koppla bort ena tanken och värma upp den andra till ~90 gradet och se vad som händer.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Det effektivaste sättet att få ur luft är att värma upp systemet.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jes. Jag kör lite nog lite pö om pö. Värma, lufta, värma, lufta...

Jag har ju en trevägs shuntventil Esbe ARA661 och en shuntstyrning Siemens RVA 36.531. Detta är nu inturkat så att jag även kan testa shuntregleringen sen. Jag saknar inomhusgivare och kabeldragning till det, men så länge så får utomhusgivaren sitta i det ouppvärmda maskinrummet så kanske man får nån slags reglering i alla fall.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag har nu börjat fylla systemet. Men det verkar som att de två radiatorerna som är elt nya Purmo Thermopanel v4 är helst strypta från fabrik. Det kommer inte en gnutta luft när jag färsöker lufta. Så jag måste nog skaffa mig en förinställningsnyckel FN2 för att ÖHT kunna fylla dem...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar konstigt.
Radiatorernas leveransinställning är alltid max öppet.
Har du plockat av ev termostat?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jepp. Eller det har aldrig funnits nån termostat men jag har plockat av skyddslocket. Det kommer inte en endaste lite pust när man öppnar luftnippeln.

Men nu har jag beställt en nyckel som borde komma inom några dagar.

Tyvärr misstänker jag att cirkulationspumpen som sitter på radiatorkretsen är bränd. Jag minns inte riktigt var jag har hittat den, kan ha varit i en skrothög... Man märken ingen som helst skillnad när man växlar mellan de tre effektlägena. Om pumpen får "gå" i en timma blir den väldigt varm, så att man kan hålla i den konstant men det känns att den är rejält varm. Finns något sätt att avgöra om en cirkulationspump går? Annars blir det till att tömma systemet och byta den eller försöka byta snabbt utan att allt vatten rinner ut...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Är det en våt pump så lossar man centrumskruven i pumpfronten och kollar om axeln roterar.
Gör den inte det kan man hjälpa igång den med en skruvmejsel. Finns ett mejselspår i axeländen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

OK, ska kolla det! Vågade inte riktigt röra den skruven utan att veta närmare vad den gjorde.

Rekordsnabb leverans från VVSochBAD. Beställning ca kl 10 igår och kl 9 idag hade jag nyckeln i min hand. Som påpekts så var radiatorerna fullt öppna från leverans. Problemet var att när radiatorerna målades svarta så målades även luftningarna och det lilla lilla hålet hade satts igen. Nu är det rensat och radiatorerna luftade!

Inte långt kvar till första provkörning alltså.

Tack för all hjälp!

Edit: Skruvade bort locket och drog igång pumpen med en skruvmejsel. Succé! Nu har jag satt igång elpatronen och ska värma upp systemet...
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu har jag eldat i kaminen i några timmar och än så länge ser allt bra ut. Jag cirkulerar ännu bara ut kallt vatten till radiatorerna för att jag vill värma upp allt vatten i systemet och då vill jag ju inte att nån värme ska gå ur.

Efter några timmars lugn eldning är tankarna ca 30* i botten och 65* i toppan. Jag kör laddomaten på 70* ett tag för att få ut luften innan jag ökar inkementellt till 90* tänkte jag.
Skriv svar