Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Ja, det är trefas. Men efter trafon är det "norsk" trefas utan nolla och med 230 V huvudspänning. Men det är ju bara att elpatronen är gjord för det eller är för vanlig 400 V men överdimensionerad så funkar det ju.

Anslutningen sitter typ mitt på tanken och VV-slingan numera i toppen så man borde inte behöva värma mer än ~ 300 liter.

I ditt exempel: 10 kWh/24 h ~ 0,4 kW så det är ju inte så mycket. Men man vill ju såklart ha mer kapacitet...

Nibes 300-liters kör på 1 eller 3 kW så det borde ju räcka (data här).

Man kanske ska sikta på ~ 3-4 kW i varje tank.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

Behövs det så mycket VV att du måste värma två tankar?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nä. Men om man på vintern inte är på plats och kan elda så ska hela båten kunna värmas av el eller olja. Funkar inte dieselvärmaren av nån anledningen måste ju elpatronerna räcka till att i alla fall hålla båten frostfri.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

Jag tycker att det räcker med att ha en kraftigare i en tank än två elpatroner i två tankar?

Eller vill du ha backup även på elpatronen?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Det är snarare så att jag kanske vill hålla nere effekten i de flesta fall men kunna öka om det behövs. Eftersom jag bara har 20 kVA till hela båten så kanske båtens totala effekt blir för stor.

T.ex. om man kör ugnen, kaffekokaren, belysning, vattenpump, toalettpump etc samtidigt så kanske man kommer upp i för hög effekt. Jag kanske borde räkna ihop alla förbrukare och se hur mycket det blir. Det blir min hemläxa ikväll... :roll:

Man kan ju i och för sig köra bara ett eller två av tre element i elpatronen om man vill köra på lägre effekt. Så om man kör en 6 kW i ena tanken så borde man ju kunna köra den på 2, 4 och 6 kW genom att använda 1, 2 eller 3 element.

Edit: Nackdelen med det är ju att jag snedbelastar faserna mer, men det kanske kvittar...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

En "vanlig" elpatron på 6 kW är för det mesta en två stegs patron via termostaten. Så där har du redan en möjlig begränsning. Som naturligtvis sned belastar lite då den vid "halvfart" kör 400 V över ett element och 400 V över de två andra som seriekopplats (om jag inte minns helt fel. När sedan termostaten slår till på full effekt så upplöses seriekopplingen och det blir 400 V över samtliga element.

Hur man räknar förbrukning via 3-fas och 20 kVA är inte min starkaste sida så där har jag inget att tillföra....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Ptja. Man kan väl säga att 20 kVA ~ 20 kW. Kör jag då 6 kW i elpatronen har jag ju 14 kW över till annat vilket borde räcka mer än väl.

Med tanke på att jag betalar ca 2 kr/kWh här så vill man helst inte köra så mycket el alls... :roll:

Just nu velar jag lite mellan tre alternativ som alla har för- och nackdelar.

1: En 6 kW i "varma" tanken och en 6 kW i "kalla" tanken. Man har mycket kräm när det behövs och kan nog värma hela båten på det för det mesta. Dock drar man mycket effekt när elpatronerna väl går. Detta kanske dock inte är nån nackdel då man ju behöver lika mycket energi för att värma vatten oberoende av effekten så kostnaden för elen påverkas ju inte.

2: En 3 kW i "varma" och en 3 kW i "kalla". För det mesta kan man köra på bara 3 kW i den varma, t.ex. på sommaren när man behöver varmvatten. Behöver man mer kan man köra 6 kW totalt, nackdelen är då att man värmer även i den kalla tanken vilket inte ger så bra skiktning.

3: Bara en 6 kW i "varma" tanken. Samma som 1 men lägre totaleffekt och några hundralappar billigare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

Har du räknat på hur mycket effekt du behöver för att klara uppvärmningen av båten. Borde ju vara denna effekt som du skall installera. Kanske den inte skall klara att hålla 20-21 grader, men iallafall frostfritt så att inget fryser sönder. Om jag förstod dig rätt så är elpatronen endast till VV och reserv ifall ordinarie uppvärmning strular.

För VV räcker 3 kW men kanske inte som uppvärmningsreserv.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Ca 15 kW har jag höftat det till vid -20 ute och +20 inne. Ungefär 150 m^2 och 100 W/m^2. En polare som jobbar med termo har räknat på styrhytten (med info om all isolering och glas etc etc) och kom fram till att den behöver ca 900 W och den är 15 m^2. Så jag har förhoppningsvis överdimensionerat när jag säger 100 W/m^2. Min magkänsla säger att 6 kW borde räcka för att hålla det frostfritt, men man kanske ska ta lite höjd ändå.

Egentligen kan jag väl sätta in två patroner på 6 kW. Jag har inget annat vettigt att använda uttaget i den kalla tanken till och det skadar ju aldrig att KUNNA kräma på med 12 kW el.

Elen kostar dock ca 2 kr/kWh här så det kommer kosta 24*12*2 = 576 kr/dygn att köra fullt ös :shock: .
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

Ja elpatron är inget man normalt använder..... kostar för mycket.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag var just på väg att beställa elpatronerna när jag märkte att anslutningarna på tankarna är R32 och inte R40 som jag trodde. Suck. Hoppas de kan kirra en specialpatron, för att hitta 6 kW elpatroner med R32 i Svärje verkar inte vara lätt...

Jag har mailat Relek och Värmebaronen och frågat vad de har i alla fall.

Edit: Är det nån som vet vad det brukar vara för diameter på känselkropparna i termostater till elpatroner? Kineserna kan leverera med dykrör men inte med termostat. Man vill ju får rätt dimension på dykröret...

T.ex. sånna här termostater:
Bild
Bild
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

Snabb sökning gav att finns det elpatroner med R32 gänga: http://www.nimaab.se/se/grp/elpatroner-mm.php (se längst ner på sida).

Finns säkert hos fler leverantörer.

Edit: Här var det en till: http://www.elbutik.se/product.html/elpa ... ory_id=809
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jes, men jag har inte hittat nån med så hög effekt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

Kan det vara så att med ett så litet hål får det inte plats med kraftigare element än de som specas???

Elpatroner med högre effekt kräver kanske att anslutningshålet också är större än R32......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Efter att ha pratat med Relek så kan jag svara på min egen fråga. Känselkropparnaför termostat och överhettningsskydd är 6 mm i diameter. De är ca 60-100 mm långa så dykröret måste sticka in minst 180 mm i själva tanken. De flesta dykrör är 8-10 mm i innerdiameter.
Skriv svar