Hög + El1
-
- Fröträd
Hög + El1
Fick driftläge "Hög + El1" (Biomatic 20+) i går när pannan startade. Har fått så tidigare också. Är detta normalt direkt efter startfaserna???
känns som det bara ska vara pelletsdrift om det inte krånglar med nåt?
känns som det bara ska vara pelletsdrift om det inte krånglar med nåt?
The sky isn´t the limit- ground is
Tror elen går in när pannan är 15 grader under börvärde för att värma pannan snabbare.
Vi kör bara pellets på pannan, ingen vits att köra El om man är hemma.
Har hört av andra som kör pellets+el är att om pelletsen tar slut så stannar pannan ändå, det fungerar inte som backup.
Vi kör bara pellets på pannan, ingen vits att köra El om man är hemma.
Har hört av andra som kör pellets+el är att om pelletsen tar slut så stannar pannan ändå, det fungerar inte som backup.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
I instruktionsboken under 3.4 står det att elpatronens termostat ska ställas på 50 grader då man har el som backup.. Så det verkar gå ställa separat.. Kan tänka mej att elpatrons tempen bör sänkas om man kör tankdiff.. Om brännaren startar på 50 grader så går den på både el o pellets å de vill man ju inte..patrick skrev:Tror elen går in när pannan är 15 grader under börvärde för att värma pannan snabbare.
Elpatron ska gå in då man kör pellets/el om t.ex pelletsen tar slut annars är det något fel.. Kanske beror på hur eltempen är inställd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Om man tittar i http://www.thermiapellets.se/docroot/sv ... _id335.pdf så står där inget av det du skriver. Har du fått nån mer komplett och bättre instruktionsbok än den? Jag tycker där finns mycket att önska i den sk instruktionsbok jag fick med min panna nämligen.André skrev:
I instruktionsboken under 3.4 står det att elpatronens termostat ska ställas på 50 grader då man har el som backup.. Så det verkar gå ställa separat.. Kan tänka mej att elpatrons tempen bör sänkas om man kör tankdiff.. Om brännaren startar på 50 grader så går den på både el o pellets å de vill man ju inte..
Elpatron ska gå in då man kör pellets/el om t.ex pelletsen tar slut annars är det något fel.. Kanske beror på hur eltempen är inställd..
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag läste det här http://www.mrpellets.se/thermia/biomatic+install.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
När vi ställde in min panna så ställde vi den från 15 grader (standard) under börvärdet (80c) till 20grader..
dvs om nu pannan nångång skulle gå ner under 60 grader så slår elen..
Vilket den då kan göra vid Extrem kyla, + att man samtidigt använder mycket varmvatten, eller då pelletsen är slut.
Så det går mycket riktigt att ställa in.
Jag kör Pellets+EL.
Är mycket osäker på vart vi ställde det värdet dock.. ska kolla..
dvs om nu pannan nångång skulle gå ner under 60 grader så slår elen..
Vilket den då kan göra vid Extrem kyla, + att man samtidigt använder mycket varmvatten, eller då pelletsen är slut.
Så det går mycket riktigt att ställa in.
Jag kör Pellets+EL.
Är mycket osäker på vart vi ställde det värdet dock.. ska kolla..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det ska inte behöva va under hemlig meny..Per-Erik skrev:Humm..
Det verkar vara i den service menyn som vi inte kommer åt.. vet att han höll på ställa in fläkt hastighet o liknande.. Tror det är i den menyn.

Där man ställer effekt (fläkt o matning) kommer man åt själv..
Håll bara in båda pilarna i några sek sedan blädra med höger pil till effekt sedan + till 5.. När den slutar blinka är det bara att gå in med höger pil..
Det är ju här man ställer tankdiff o glödhållning on/off..
Kör man med tankdiff så måste elpatrons temp ändras.. Det kan ju bli så tankdiffen är lägre än elpatronstempen o då går de lite pellets...

-
- Fröträd
Då får jag kolla det där med termostatinställningen. Jag kör för närvarande på 45 min glödhållning samt 10 graders diff men har inte hittat vart jag ställer in den termostaten än(har inte letat heller
)
Pannan gick alltså ner till 69-70 grader innan den startade men då klippte också El 1 läget in så det kan nog vara nåt att den står på 60 då kanske???
Lite Off topic i sammanhanget....
Har upptäckt att min 45minuters glödhållning hade ställt om sig själv till 60 min igen eller om man har haft elavbrott. Verkar som vissa funktioner som man programmerat in försvinner vid strömbortfall! I alla fall klockan så den har ingen batteribackup! Lite halvtaskigt tycker jag. Datan borde ju i alla fall ligga i EE-prom eller?

Pannan gick alltså ner till 69-70 grader innan den startade men då klippte också El 1 läget in så det kan nog vara nåt att den står på 60 då kanske???
Har upptäckt att min 45minuters glödhållning hade ställt om sig själv till 60 min igen eller om man har haft elavbrott. Verkar som vissa funktioner som man programmerat in försvinner vid strömbortfall! I alla fall klockan så den har ingen batteribackup! Lite halvtaskigt tycker jag. Datan borde ju i alla fall ligga i EE-prom eller?

Klocka det har inte jag på min i varje fall

Thermia Biomatic 20+
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det brukar inte behövas tätare än 60 min för att hålla glöden vid liv..The Burner skrev:
Klockan menar du att den inte räknar förbrukningen??
När jag körde med timer så räknade den inte förbrukningen lika va det med urasknings larm mm..
När vi var borta i 3 helger i rad med bruten ström till brännaren (om åskan skulle slå till) så höll den inte reda på dessa funktioner heller..
Strömen va på i 5 dygn o utan i 2 så gjordes i 3 veckor i sträck o då blev snittförbrukning 0, Ingen ändring på tiden för förrådsskruven heller..
Jag vet att brännaren gick i 20 timmar o den drar 2,45 kg/timme så ca 50 kg skulle det gått.. Matningsfaktorn är 21,3 kg/tim så iaf 2 timmar skulle då skruven gått när man kollat på urasknings larmen men de va ingen ändring..

-
- Fröträd
Klockan är den till expansionskortet (sänkningskurvan ex. nattetid).
Beräkning av förbrukning har jag inte kommit till än
Men det är väl bara att väga vad den matar fram i ex. 6 minuter och multiplicera med 10, eller??
Hur som helst så tycker jag att det man programmerar borde lagras i ett E2-prom samt att klockans funktion borde säkerställas av ett litet lithiumbatteri som förmodligen är standard på all annan styrutrustning i hela universum, ja, nästan i alla fall. Då ska det tuta och gå när strömmen kommer tillbaks.
Beräkning av förbrukning har jag inte kommit till än

Men det är väl bara att väga vad den matar fram i ex. 6 minuter och multiplicera med 10, eller??
Hur som helst så tycker jag att det man programmerar borde lagras i ett E2-prom samt att klockans funktion borde säkerställas av ett litet lithiumbatteri som förmodligen är standard på all annan styrutrustning i hela universum, ja, nästan i alla fall. Då ska det tuta och gå när strömmen kommer tillbaks.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ok..The Burner skrev:Klockan är den till expansionskortet (sänkningskurvan ex. nattetid).
Beräkning av förbrukning har jag inte kommit till än![]()

Matnings faktorn vet du ju hur man tar fram..

Helt klart ska det va så den behåller minnet vid ström avbrott..

Kan inte kostat många kronor för thermia att ordnat så den haft minnes backup..
-
- Fröträd