Gammal Shunt vs. Digital Radiator Termostat

Skriv svar
nilzon10
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 okt, 2012 12:05
Ort: Älmhult

Gammal Shunt vs. Digital Radiator Termostat

Inlägg av nilzon10 »

Hoppas detta är rätt sida forumet :)
Behöver lite tankar och råd ifrån bättre vetande.

Jag har idagsläget värmestyrning via en termostat/givare i mitten utav huset som slå på shunten när valdtemperatur understigs. Har även "termostater" på alla element, men det är gamla prylar, sådana som inte slår till/ifrån utan bara släpper ur vald siffra. Och jag går i funderingar på att skippa shuntstyrningen och byta ut det mot digitala termostater på respektive element istället. Tänkte bara komma om någon har lite koll på hur bytet går till och om det kommer löna sig eller kanske tom en bättre ide?

Det jag upplever som problem med nuvarande uppsättning är,
-Alltid lite för kallt på hela andra våningen (givaren är på första)
-Generellt ojämn värme i alla rum.
-När givaren slå stämmer och bankar det i hela huset, rören då dom är iskalla.
-En vald temperatur 24/7, kan ej automatiskt ha kallare på nätter te x.


De digitala Termostaterna jag tittat på kostar ca 5500kr (för alla).
Det jag ser som vinning på detta skulle vara:
-Individuell temperatur i varje rum
-Programerbara temeraturer (kallare på natten och vardagar när man ändå jobbar = mindre pellets förbruk?)
-Mindre smällar i rör och väggar för det lite då och då släpps ut i olika element istället för bang bom 80 gradigt vatten överallt (ren teori från min sida!)
-bekvämare & bättre

Sen funderar jag om någon vet vad man gör med den befintliga shunt installationen? skall man bara koppla ur den och ha vatten cirkulationen igång hela tiden? isf, skulle det motverka de besparingar man eventuellt skulle göra?


Lite bilder på utrustningen:

Termostat/Givare/bimetalltermostat eller vad det nu är:
http://postimage.org/image/6xcu4xm9l


SHUNT:
http://postimage.org/image/bdrn2cvah/


ALLT:
http://postimage.org/image/lu7r4ouax/
Janfire Flex-a
Okänd panna :/
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Tvåvånings villa 160kvm + 80kvm källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Gammal Shunt vs. Digital Radiator Termostat

Inlägg av d_anders »

Bauhaus har digitala termostater för 200kr styck. Har inte testat dem själv, men är sugen på att köpa och testa i källaren och garaget.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Gammal Shunt vs. Digital Radiator Termostat

Inlägg av psau »

Fråga: om du kopplar loss styrningen på din shunt går det lätt att vrida shunten eller kärvar den?

Om den går att vrida utan för mycket våld kan du köra med en modern shuntstyrning som reglererar shunten till en jämn uttemperatur, dvs du slipper allt var smällar är och du kan styra sänkning i huset centralt.

Jag misstänker att du kikat på Danfoss fjärrstyrda element termostater och de verkar vara kul men i mitt tycke överprisade men helt klart aktuella om du tänker dig en styrning med Z-wave....

Nu har jag golvvärme i mitt hus så för mig passar en centralt styrd shunt bra det händer inget om jag stänger en slinga i golvet under närmsta dygnet iaf :-)

Men en EC home eller liknande borde funka hos dig och då hamnar prislappen iaf lite lägre...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Gammal Shunt vs. Digital Radiator Termostat

Inlägg av FRS05 »

Jag har en ESBE CRB121 (trådlös) liggandes och den har allt du behöver. Har du ställt in systemet en gång sen går det som en klocka.

http://www.youtube.com/watch?v=N7smkyYCxP0
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Gammal Shunt vs. Digital Radiator Termostat

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för radiatortermostater idag?
Det är inte bara att köpa nya termostater, för varje fabrikat har sin egen fattning mellan termostat och radiatorventil. Ibland finns adaptrar att köpa men inte alltid. Inom samma fabrikat kan det finnas olika generationer av ventiler med olika fattning. Så man måste vara väldigt noggrann när man väljer termostater för att det skall passa ihop.

Jag råder dig till att byta shuntstyrningen först, om shunten går lätt att vrida.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Gammal Shunt vs. Digital Radiator Termostat

Inlägg av Icecap »

nilzon10: det du beskriver av dina elementvred har inget med termostat att göra. Termostatvred har en aktiv reglering i och av vad du beskriver har du en gammaldags strypventil.

Detta betyder att om du ska byta till termostatventiler måste du byta ventiler vid varje element, något som kan fördyra det hela en aning... (en jäkla stor aning...)

Men om du rent faktisk hade riktiga termostatvred skulle shunten inte behövas styras på detta knasiga sättet, då kunde du ställa den manuellt till att shunta "nog" ut varefter elementtermostaterna (vreden) fixade resten.

Den definitivt billigaste lösningen i nuläget är att få en analog shuntstyrning med innegivare (någon hävdar att det måste vara utergivare, andra vill ha båda men jag tror på innegivare).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar