Hejsan ny på forat så om de är fel katergori så bara flytta.
Nyligen köpt hus med en Värmebaronen Star panna Olja/EL just nu, kring -01 , tanken är att gå över till pellets när oljan är slut, ca 1m3 kvar. huset är strax över 100kvm boyta + källare ca 90 allt e inte uppvärmt nere
så skulle behöva lite rekomendationer på vilken brännare som funkar och passa bra till pannan,
Märke, modell, vad som kan tänkar behövas mer än brännare,skruv,förråd ?
vilken brännare till VB Star ?
Re: vilken brännare till VB Star ?
Beror ju lite på vad du vill ha. Nymo 150 funkar bra på den pannan.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Hej och välkommen till forumet..
Det spontana svaret tycker jag borde vara Värmebaronens Viking Bio.
Den är ju ursprungligen konstruerad för montering i deras Star/Joker/Cometpannor.
Håll utkik på Blocket där det då och då dyker upp lätt begagnade anläggningar (ofta kompletta med veckoförråd etc.) till vettigt pris.
Har du specifika frågor kring Värmebaronen så kika i märkets underforum här på webbplatsen.
Det spontana svaret tycker jag borde vara Värmebaronens Viking Bio.
Den är ju ursprungligen konstruerad för montering i deras Star/Joker/Cometpannor.
Håll utkik på Blocket där det då och då dyker upp lätt begagnade anläggningar (ofta kompletta med veckoförråd etc.) till vettigt pris.
Har du specifika frågor kring Värmebaronen så kika i märkets underforum här på webbplatsen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ja det är olika personlig smak och tyck.
Vad jag har haft star och Vikingbio i 6 år och tycker att det var enkel och lätt sköter.
Bara att fylla på typ mafa 300L och när det har eldat 7 dagar så bara att öppna med pannlucka med svinga och sotar med vips i turbulator å dammsugar av aska inne eldstad med grovis samt rensas av innebrännrör o roster sen stänga igen å fylla pellets i mafa o kör. Det tog mig 20 min när man har lärt sig rutin.
Visst Vikingbio finns en del är normal slitdelar som man byter efter 15 ton är roster och andra inrebrännrör.
Bara det viktigast att ställa rätt justering så kan det håller längre än normal.
...
Nu har jag också köpt nytt hus som finns CTC 1100, så jag vill ha Vikingbio men det kostar 25 000 kr för allt som skruvan o mafa. Då kollade att det finns massor på blocket så jag köpte 3000 pungar för hela paket.
Nu fungerar det galant. Men köpte roster av blocket med lite kraftig än orginal ev billigare.
...
Du ska bara veta att inrebrännrör kostar mellan 1100-1800 kr och gavel dryg 400 kr och roster 300-400 kr så ska du pruta vid köpa begagnad om den är defekt brännröret o roster.
Billigast delen finner du på evbutik och eldkraft.
Jag har sökt 10 butiker att jämföra så dom nämde ovan är billigt.
Och turbulator på star är korta för oljeeldare men bör köpa 2-3 långa turbulator
så det ska gå mycket bättre men beror på hur lång är storsten och storlek pipan.
Draglucka viktigt också!!
Övriga märke vet jag inte. Men Star ska ha framåt brännare.
Hoppas att du får lycka med det.
Vad jag har haft star och Vikingbio i 6 år och tycker att det var enkel och lätt sköter.
Bara att fylla på typ mafa 300L och när det har eldat 7 dagar så bara att öppna med pannlucka med svinga och sotar med vips i turbulator å dammsugar av aska inne eldstad med grovis samt rensas av innebrännrör o roster sen stänga igen å fylla pellets i mafa o kör. Det tog mig 20 min när man har lärt sig rutin.
Visst Vikingbio finns en del är normal slitdelar som man byter efter 15 ton är roster och andra inrebrännrör.
Bara det viktigast att ställa rätt justering så kan det håller längre än normal.
...
Nu har jag också köpt nytt hus som finns CTC 1100, så jag vill ha Vikingbio men det kostar 25 000 kr för allt som skruvan o mafa. Då kollade att det finns massor på blocket så jag köpte 3000 pungar för hela paket.
Nu fungerar det galant. Men köpte roster av blocket med lite kraftig än orginal ev billigare.
...
Du ska bara veta att inrebrännrör kostar mellan 1100-1800 kr och gavel dryg 400 kr och roster 300-400 kr så ska du pruta vid köpa begagnad om den är defekt brännröret o roster.
Billigast delen finner du på evbutik och eldkraft.
Jag har sökt 10 butiker att jämföra så dom nämde ovan är billigt.
Och turbulator på star är korta för oljeeldare men bör köpa 2-3 långa turbulator
så det ska gå mycket bättre men beror på hur lång är storsten och storlek pipan.
Draglucka viktigt också!!
Övriga märke vet jag inte. Men Star ska ha framåt brännare.
Hoppas att du får lycka med det.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star