Eftersom jag inte har installerat någon shuntautomatik ÄN. Så undrar jag om det inte är lättare att reglera värmen på shunten om pannan går från 60 till 70 grader i stället för 75-85 grader. nu är pannan inställd på att gå det sisstnämda och upplever att så fort jag bara nuddar shunten så höjs eller sänks temperaturen avsevärt. Men om jag skulle ställa ner temperaturen på det förstnämda gradantalet, skulle det inte bli lättare att hitta rätt temperatur på elemenderna då. man borde ju kunna utnyttja mer av shuntens skala om ni förstår vad jag menar. eller spelar inte temperaturen någon roll alls i det avséendet???
Sen är det ju en fråga om vad pannan mår bäst av för temperatur, sänker givetvis inte den om det skulle medföja problem
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Nån stans runt 65grader som start temp, beror lite på hur lång tid brännaren tar på sig innan den har startat upp och givetvis hur kallt det är ute, tempen bör inte hinna sjunka under 60grader då det finns risk för att du kan få kondens och rostproblem....stopp temp på 85grader tycker jag är ganska lämpligt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Jag har ju en hystes på bara 10 grader, så ska den stanna på 85, så startar den på 75 grader. Starttiden för min brännare är ca 5 minuter tills den är i full drift, så jag ska prova ställa den på en start på 65 grader och stopp på 75, och se om det blir enklare att ställa in rätt temp till ellementerna.
Varför hypotesen är så liten är för att den går på samma termostat som vid oljeeldningen förr. Funderar på att fixa en annan termostat så hystesen blir större, vet att jag fick något båt tipps av Icecap hur det skulle gå till, men har glömt vad det var för nått jag behövde
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.