Värdens bästa asksug?

Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Erik_73 »

Tycker det låter krångligt med alla olika cykloner och filter hit o filter dit för att suga askan, har haft en person som är väldigt kännslig, har vi dammsugit med vanliga dammsugaren på morgonen och denna person kommer några timmar senare så känner hon av det....fick besök av henne mitt i det att jag höll på att dammsuga och rengöra pannan för ett tag sedan, hon blev väldigt förvånad att hon inte fick några känningar trots att dammsugaren gick för fullt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av johano »

Nu är det ju inte alla förunnat att kunna lägga 13 kakor på en dammsugare... :roll:

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Erik_73 »

Johano så kan det mycket väl vara att alla inte har råd, det handlar dock oftast om vad man prioriterar att lägga sina pengar på.....jag har däremot inte råd att köpa saker som inte fungerar som man vill, är bättre att behålla dom pengarna och använda till annat eller spara
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av psau »

Även om jag kunde skulle jag inte prioritera de pengarna på en dammsugare, en cyklon funkar tillräckligt bra, nu menar jag en cyklon och inte en grovis, då snackar vi under 1500:- komplett med en dammsugare dedikerad till asksugning.
Nu har jag dessutom gått över till att aska ur pannan 2-3ggr per år så även 1500 kan vara svårt att motivera...
Men det är min prioritering!!!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Joflopp
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 13:22

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Joflopp »

bslask skrev: Tills dess att "Bill Pentz" kan leverera en dammsugare för hemmabruk så anser jag det vara orelevant att jämföra med.
Det roliga i kråksången är att Bill Pentz tillhandahåller ritningar över sin konstruktion och uppmanar folk att bygga egna. Många som har hobbysnickerier i hemmet bygger dessa cykloner just för den stora avskiljningsförmågan av fint damm.

bslask skrev: Vidhåller att i prisklassen 1-3 kkr så är Pellvaccs Virvelvind tillsammans med valfri dammsugare den bästa lösning jag hittills provat.
Det kan jag inte ta ifrån dig. :) Jag anser dock att det finns bättre lösningar för samma peng, om man kan bygga själv. Jag misstänker dock att det är svårt att få till en bra cyklon som samtidigt är liten. 99 % avskiljning är inget jag tycker man ska vara helnöjd med.
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Eld »

Jag har kört med Altbergs askfälla och grovdammsugare (Kärcher 2251ME tror jag den heter) med både påse och patronfilter i 10 år och jag tycker det fungerar hyfsat. Visst sätter dammsugarpåsen igen efter ett tag men det är efter ett antal uraskningar och då byter jag påse så är saken biff. Filtret har jag bytt med flera års mellanrum.

Två mindre trevliga situationer har jag varit med om.
1. Påsen har gått sönder. Detta har hänt flera gånger. Sensmoral: Köp inte billigt skit, köp original tvålagerspåsar! Originalpåsarna håller, pirat går sönder.
2. Dammsugaren har börjat brinna. (Påse och filter.) Det hände när brännaren var felinställd så att det var en massa göd i askan. Sensmoral: Kolla att askan inte är het innan du suger. Samt öppna och kolla att det inte glöder i damsugaren efteråt. När jag råkade ut för det var det ingen tvekan om att den brann. Den började spy ut rök medan jag sög.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av rod02 »

Här räcker det med en hemgjord spade...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja det är en erfarenhet då filtren alternativt dammsugaren brinner....jag har varit med om det en gång och det var otoligt vad aggresivt röken blir då PVC brinner. Såg inget speciellt utan det brann inne i avskiljaren men kände i ögonen att det sved redigt. Ingen direkt rök som syntes utan bara kändes. Jag har under hela tiden jag eldat pellets laborerat med att hitta ett enkelt sätt att suga aska. Det är ju det enda som är jobbigt med pelletseldningen tycker jag. Jag fick med en Janfire askspann då jag köpte paketet, vilken jag byggt om med HEPA-filter (den är sådan idag såg jag på Eldkrafts sida. Går att köpa bara locket) och riktat om röret in i spannen mot spannväggen dvs ut från filtret. Jag driver den med en askdammsugare från ÖB med 1200 W motor (jag gav 349 kr men billigare idag) och HEPA-filter. Fungerar så perfekt till lite pengar att jag kan rekommendera den lösningen baserat på alla andra försök jag gjort.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Eld »

Min dammsugare blev en vulkan... verkligen ingen tvekan om att den brann.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Skriv svar