Värdens bästa asksug?

Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Erik_73 »

Jag har inte märkt av nån stor minskning på sugkapaciteten, har man bara användning av den för att enbart suga aska så finns ju andra alternativ, och då ligger nog Rolis alternativ bäst till i förhållande till vad det kostar, man får nog några skyfflar att nöta på innan man är uppe i kostnaden för vad en pellvac kostar....för mig funkar det med en dammsugare och slipper böka med både askfälla/cyklon och en dammsugare till den samt filter som kläggar igen med täta mellanrum samt att jag har en bra dammsugare att använda i garage och till en del maskiner så det inte dammar/skräpar ner lika mycket
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Andreas Hansson »

Använd en påse i grovdammsugaren istället.
Mitt hemma bygge är ju typ som en Pellvac Virvelvind och jag tömmer min påse i grovdammsugaren typ 1 gång per år. Då kanske det är 1 liter fint damm i den.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Erik_73 »

Hur många liter fint dam har du sugit under ett år då?....har det passerat en liter och du fått en liter i påsen så är det ju bra, om det har passerat 10 liter och det endast är en liter i påsen så har det ju sluppit ut en hel del.....minns jag inte helt fel så är det partiklar i storleken 0,15-0,25 Pico my som är svårast för filtrerna att fånga och filtrera bort, är möjligt att billigare dammsugare har filter som klarar av det och bör således ha filter som har den klassificeringen, vilket jag är mycket tveksam till att dom har, då filter av hög kvalitet kostar ganska mycket så tvivlar jag på att billiga maskiner är utrustade med sådana filter då priset på hela maskinen många gånger är lägre än vad man får betala för lösa filter av den kvalitet som har den renheten på filtreringen....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av johano »

Pellvac + centraldammsugare med utblåset utomhus borde vara "the shit"

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Andreas Hansson »

Erik_73 Jag tömmer min askfälla som sitter framför grovdammsugaren ett par gånger per år så mer än 10 liter är det nog.
Fchristi jag körde med ett sådant där veckfilter och det satt igen sig direkt. Påse funkar bättre
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Erik_73 »

Menade att om askfällan släpper igenom 1liter fint damm och du får 1liter i grovdammsugaren så är det bra, släpper askfällan igenom 10liter och grovdammsugaren tar upp 1liter så är det mycket som kommer ut i luften som man ska andas
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Andreas Hansson »

Vadå trodde du att jag fick 9liter aska i luften? :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Erik_73 »

Det var ett exempel jag tog då du säger att du endast får 1liter fint damm i grovdammsugaren på ett år, du har antagligen ingen aning om hur mycket som har passerat askfällan och att du fått 1liter i påsen efter askfällan säger ju inte så mycket
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Om man har en avskiljningsgrad av 99,97% så går 0,03% igenom och ut i pannrummet. Under den tid jag eldat pellets hade det varit 7,5 kg aska, vilket är mycket. Ungefär ett kg om året!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Erik_73 »

Tycker det låter otroligt mycket, antingen har du eller jag räknat fel för jag får det till att det borde röra sig om ca 0,0012kg/ton pellets
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av truckerfredde »

Har kört med asksug från Biltema, helt värdelöst då den sätter igen filtret och man får knacka ur det från aska tre till fyra gånger per sotningstillfälle....den flåsar också ur sig sotrök så andningsskydd är ett måste, sen får man dammsuga hela pannrummet.

Tänker bygga ett fast system så fort jag får en stund över med dubbla cykloner och luftutsläpp på utsidan huset, allt förutom slangen kommer att göras i metall med tanke på ev brandrisk.
Tanken är att man bara ska kunna ta slangen, slå på en strömbrytare och efter sotningen ta en hink och gå ut i trädgården och tömma den :D
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Låter bra! Gäller att få ut den aska som passerar genom filterna. Jag har under åren som gått experimenterat en hel del och har nu kommit fram till ett system som känns rent. Verkar som ett flerstegssystem ger mindre spill till luften i pannrummet. Mitt sista HEPA-filtret är helt rent efter en massa sugningar.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Sedan jag började elda pellets så för jag en journal över varje uraskning. Väger askan jag suger upp och för in det i journalen. Just med askan blir det varje gång asksugen blir full. Totalt har jag sugit upp ca 300 kg på 9 års eldning. 0,03% av 300 kg blir 90 g och så var det 9 års drift så ca 10 g per år hade gått ut i pannrummet, och det är mycket då det gäller aska! Det ryker en del då man drar tuberna och knackar ur turbulatorerna trots att jag suger luften runt det hela och bara detta ger aska på rören i pannrummet, dock inte störande mycket. Om man slarvar och kör utan andningsmask och skyddsglasögon så känns det en hel del. Jag har också en stor industrifläkt monterad i väggen, som suger pannrummet och ut till uteluften, då jag askar ur, och den gör också nytta. Jag har två parallellkopplade stora HEPA-filter och det andra som filtrerar luften ut till pannrummet är helt vitt, som då jag köpte det. Just det filtret har jag kört ett halvår nu. Ett filter har tagit fyr under de 9 åren och det var mitt eget fel då jag hade för brått att starta uraskningen. Vänta mer än en timma och det är lugnt!
Senast redigerad av Ulf Rasmusson den tis 28 jan, 2014 12:15, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av d_anders »

3% blir 9 kg, 0,03% blir 90 gram.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Andreas Hansson »

Först körde jag med bara en dammsugare med veck filter och påse och det var ett helvete.
Man var helt svart i nyllet när man dammsugit ur askan. Väggarna är fortfarande sotiga efter den tiden.

Jag har byggt en till cyklon så jag sätter nog den oxå.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar