Koppla luft/vatten till Ulmapannan?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Koppla luft/vatten till Ulmapannan?

Inlägg av FRS05 »

Fungerar det smidigt att koppla en luft/vatten pump till Ulmapannan om jag hade velat det? Hade det varit en smidig lösning eller hade det blivit komplicerat på något sätt? Inte för att jag går och tänker på det just nu men kan alltid vara intressant att veta. Om jag nu i framtiden känner för att inte elda lika mycket av säsongen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Koppla luft/vatten till Ulmapannan?

Inlägg av brushuvud »

vet inte om det funkar. Mejla ulma direkt är mitt tips...

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Koppla luft/vatten till Ulmapannan?

Inlägg av Icecap »

VP har väl i gemen en så låg temperatur att det blir svårt att få till att fungera bra skulle jag tro.

Självklart kan man värma upp kallt returvatten men i grunden tror jag att det behövs ett system som medger att t.ex. VP är "basvärmen" och pelletsdelen kan kopplas i via en shunt som tillägg.

Då ska man såklart se till att det inte finns el-patron i VP som aktiveras.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Koppla luft/vatten till Ulmapannan?

Inlägg av FRS05 »

CTC har exempelvis sin EcoLogic PRO. Som jag ser den möjliggör den drift på en "vanlig" panna? De marknadsför den i väldigt tydligt som "behåll din gamla panna" med den här styrningen.

http://www.ctcvarme.se/web/Luftvarmepum ... O-616.aspx

Står även såhär på en av manualerna till deras vanligaste luft/vatten pump: "Behåll din gamla panna. Är det så att du vill ha kvar din gamla trotjänare i pannrummet är det inga problem. CTC EcoAir 400 kan med styrningen CTC EcoLogic PRO även arbeta tillsammans med befintlig el-, olje- eller vedpanna."

Går man man in på manualen för EcoAir 400 så är "kopplingsschemat" beskrivet som befintlig panna-EcoLogic PRO-CTC EcoAir 400.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar