Sprängskiss på Ulmapannan?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Sprängskiss på Ulmapannan?

Inlägg av FRS05 »

Ja, finns det någon sprängskiss på Ulmapannan på nätet? Eller måste jag fråga Ulma efter det?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Sprängskiss på Ulmapannan?

Inlägg av Eldvin »

Du behöver ingen sprängskiss.Bara att stoppa i en Dynamit gubbe och tända på :mrgreen:
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Sprängskiss på Ulmapannan?

Inlägg av brushuvud »

Har inte sett någon sådan. Vad är det du letar efter?
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Sprängskiss på Ulmapannan?

Inlägg av FRS05 »

Jag kan tycka det är av intresse att se hur pannan är uppbyggd mer i detalj utan att sticka in huvudet i förbränningskammaren för att kolla mer noggrant på rökgaskanalerna exempelvis. Så mycket är väl av intresse för att lära mig hur det är uppbyggt. Något jag hade velat se är hur utrymmet ser ut innanför brännaren med den i. Kan vara intressant i framtiden då se skall ordnas ny brännare. Även av intresse hur det yttre brännarröret sitter. Sådana saker helt enkelt...

För att ta ett tydligt exempel så var det när jag hade min gamla panna. Då sotade jag ut tuberna framifrån och drog fram och tillbaks till det tog stopp. Jag hade aldrig ägt en värmepanna innan så jag hade ingen aning om att jag gjorde fel. Felet vad att jag inte tryckte på ordentligt med viskan eftersom det visade sig att några av rökgaskanalerna svängde neråt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sprängskiss på Ulmapannan?

Inlägg av Vednisse »

Några sprängskisser mm. finns inte offentligt från ULMA, så lite info. som det är möjligt till slutkunderna verkar ingå i deras verksamhetsplan. Det verkar dock fungera utmärkt så här långt, då företaget går bra på en nästan död marknad.

Fick ingen som helst info. om deras doserskruv, mer än priset (6700kr) som är rena rånet oavsett hur den är uppbyggd.

Om du behöver byta brännare någon gång i framtiden får du nog köpa av ULMA, då är den utprovad också. Det runda vattenmantlade hålet i pannan begränsar byte till annat fabrikat om man inte vill skära och svetsa i manteln.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Sprängskiss på Ulmapannan?

Inlägg av grey »

" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Sprängskiss på Ulmapannan?

Inlägg av brushuvud »

Sidan 6 är mer för vvs-installationen. Sedan tycker jag att Ulma får oförtjänt skit för att vara hemliga. Det är inte alla som har sprängskisser tillgängliga på hemsidan. Dock har tex Nibe och Baxi mycket bra sprängskisser. Ulma har sin instruktionsbok på hemsidan, vilket inte alla har. De svarar säkert på vilka frågor som helst bara du ringer dem.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Sprängskiss på Ulmapannan?

Inlägg av FRS05 »

Vednisse skrev:Några sprängskisser mm. finns inte offentligt från ULMA, så lite info. som det är möjligt till slutkunderna verkar ingå i deras verksamhetsplan. Det verkar dock fungera utmärkt så här långt, då företaget går bra på en nästan död marknad.

Fick ingen som helst info. om deras doserskruv, mer än priset (6700kr) som är rena rånet oavsett hur den är uppbyggd.

Om du behöver byta brännare någon gång i framtiden får du nog köpa av ULMA, då är den utprovad också. Det runda vattenmantlade hålet i pannan begränsar byte till annat fabrikat om man inte vill skära och svetsa i manteln.

/Vednisse
Jag har inte riktigt märkt av att de är så hemlighetsfulla. Nu har jag visserligen bara ringt dit en gång men då var den tekniska supporten väldigt öppen om det jag frågade om. Angående deras doserskruv så borde det väl gå att få ut lite information? Det jag kan hålla med om är i alla fall att där är rätt lite information kring deras skruv exempelvis på hemsidan.

Angående hålet i pannan kan jag hålla med dig att det inte är så bra. Men det finns väl egentligen inget "standard" hål i en panna? Det behövs väl alltid någon form av modifikation i form av en stos eller monteringsplåt för att anpassa en viss brännare till en viss panna. I alla fall i många fall är det så vad jag vet.

Sedan kan väl marknaden så helt annorlunda ut än vad den gör idag när det är dags för mig att byta brännare vilket förhoppningsvis är omkring 10 år i framtiden. Då kanske det varken är runda eller fyrkantiga hål det skall vara. Jag ser i alla fall inte det runda hålet som något större problem.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar