Frågor om Bequem 12D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eldsjälen
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 15:43

Frågor om Bequem 12D

Inlägg av Eldsjälen »

Jaha ja, då gör man entré på forumet efter att ha läst en hel del intressanta trådar. Ett stort tack till alla er som skriver här på pellets.info! Ni är till stor hjälp. Hoppas jag själv kan bidra med något framöver.

Själv har jag precis sagt nej till en offert från vattenfall om fjärrvärmeinstallation och ska istället satsa på pellets, detta trots att deras varma vatten rinner bara en meter utanför tomtgränsen! Så kan det gå…

Står inför ett köp av pelletsbrännare. Jag har länge funderat på en biona pga att man tillåts ha koll på de flesta inställningarna själv och slipper vara beroende av, i vissa fall inte så kunniga, installatörer. Dock har nackdelarna med den brännaren vägt tyngre ju mer jag funderat och det lutar nu istället åt Bequem 12D. Verkar vara en passande brännare i mitt fall. Manualen och Thermias hemsida ger ju dock inte svar på alla frågor så jag prövar med att fråga er på forumet.

1) Följer det femsiffriga lösenordet med brännaren så man kommer åt servicemenyerna, eller ska man behöva kontakta sin återförsäljare varje gång man vill kolla upp något?
Antar att det krävs lösenord på 20:an också, eller?
2) Verkar inte som man kan ställa till- och frånslagstemperaturer på brännaren utan att behöva köpa till någon form av tillbehör. Ackstyrning kanske, vad kostar det?
3) I manualen står det att endast en behörig installatör får starta brännaren för första gången. Är det någon som har installerat sin brännare själv och i sådant fall gäller garantin ändå? Jag vill kunna utforska två olika placeringar i min kombipannan (Duplomat tillv.-70) så jag vill helst installera brännaren själv för att senare låta göra en rökgasanalys och intrimning. Verkar dock som om Thermia inte vill att man ska pilla på grejerna överhuvudtaget.
4) Det där med minsta avstånd ovanför brännaren = 150mm verkar lite snålt. Vad säger ni som har bequembrännare? Behöver man inte ett större avstånd om man ska räkna med en effektiv förbränning med minimalt med askproduktion som följd? Kanske menar de i kombination med att man minska maxeffekten från brännaren?
5) Någon som har tips på en kunnig återförsäljare som det går att diskutera med så man kanske kan komma överens om att man får göra det mesta själv? Jag bor själv i Uppsala så det var visst nån rörfirma i Tierp som låg närmast. Tierparn: Har du köpt din brännare på hemmaplan? Kan du rekommendera dem?

Ja det blev många frågor det. Ska försöka skriva lite mindre nästa gång. :)
Duplomat -70 under upprustning...
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Hej Eldsjälen. Jag har bara installerat min brännare än. Dom skulle komma tillbaka och ställa in brännaren när den har gått någon vecka så jag vet ej hur dom är ännu. Ja jag köpte min hos Söderlunds rör här i Tierp. Prismässigt så gav dom mig 10% på hela beloppet. Om du beställer en ny Bequem så säg till att du vill ha nya programvaran. Det gjorde jag men har ej fått den än(slut på lagret).
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

1
Nej det följer inte med någon kod. Det som man gör på 15D är att trycka på ett visst sätt. hög+vän pil i 5sek. effektläge 5, sedan vänta tills det slutar blinka.
2
skall finnas ackstyrning i denna då bionet skall köras mot ack.
3
det som ör knixit på 12d är att montera skruven rätt, men det kan man nog fixa. texten är nog bara en friskrivning.
4
15 cm räcker nog på bionet12d. 1cm/kw men desto mer är ju bättre.

/P
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Den hade inte acktankstyrning från början men nu ska den ha det.. Det är samma prog.vara som till 15D (20D) annars gick den på 385:- inkl. frakt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

André skrev:Den hade inte acktankstyrning från början men nu ska den ha det.. Det är samma prog.vara som till 15D (20D) annars gick den på 385:- inkl. frakt..
Jo men tråden gäller 12D och den skall ha det.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Patrik skrev:
André skrev:Den hade inte acktankstyrning från början men nu ska den ha det.. Det är samma prog.vara som till 15D (20D) annars gick den på 385:- inkl. frakt..
Jo men tråden gäller 12D och den skall ha det.
De va ju de jag skrev.. nu ska den ha det.. :wink:

Men den hade inte det tidigare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldsjälen
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 15:43

Inlägg av Eldsjälen »

Tack för de snabba svaren. Hmm ni har säkert rätt att den nya brännaren har ackstyrning redan från början. Dåligt att det inte står så i manualen. Där står det att brännaren startar då panntemperaturen sjunkit 5-10 grader under instället börvärde. Hittade manualen för 12D här:

http://www.mrpellets.se/thermia/Driftan ... %2012D.pdf

Det verkar som man når första servicenivån med samma typ av knapptryckningar på 12:an men för att komma åt effektinställningar och någon typ av sekvensinställningar (vad det nu är) behövs en kod, står det. Kan man tex ställa in bränslematning och fläkthastighet själv på 20D? Eller är det just de inställningarna som görs av installatören vid intrimningen av brännaren?

Jag ska ringa till Söderlunds rör och begära en offert samt nämna det där med nya prgvaran. Ligger prgvaran i ett EPROM (chip) eller laddar man ner den via nått interface?
Duplomat -70 under upprustning...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Eldsjälen skrev: Dåligt att det inte står så i manualen. Där står det att brännaren startar då panntemperaturen sjunkit 5-10 grader under instället börvärde.

Det verkar som man når första servicenivån med samma typ av knapptryckningar på 12:an men för att komma åt effektinställningar och någon typ av sekvensinställningar (vad det nu är) behövs en kod, står det. Kan man tex ställa in bränslematning och fläkthastighet själv på 20D? Eller är det just de inställningarna som görs av installatören vid intrimningen av brännaren?

Jag ska ringa till Söderlunds rör och begära en offert samt nämna det där med nya prgvaran. Ligger prgvaran i ett EPROM (chip) eller laddar man ner den via nått interface?
Det står så för att dom verkar inte fixat ny manual det gäller den gammla prog.varan utan (ackstyrning) tempdiff..

För att nå effektinställningarna o tempdiff håller man in båda pilknapparna i några sek sedan bläddrar man till effekt med höger pil bläddrar med + knappen till 5.. När 5:an slutat blinka går man in med höger pil i menyn där effekt, tankdiff, underhållsglöd mm finns..
Man kan ändra effekt själv men det är de som installatören gör då han justerar in brännaren sen ska man inte behöva ändra..
Det är samma på alla modeller av bequem..

Progvaran ligger i ett chip (EPROM)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldsjälen
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 15:43

Inlägg av Eldsjälen »

Det var bra att veta! Tack för svaret.
Duplomat -70 under upprustning...
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Har du fått din offert ifrån Söderlunds rör? Om så är fallet vad fick du för pris i så fall?
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
Eldsjälen
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 15:43

Inlägg av Eldsjälen »

Jo det har jag. Kolla tråden "stor prisskillnad mellan olika återförsäljare".
Jag ska kanske nämna att jag fick ner priset ytterliggare hos Söderlunds rör men bara till 19.500:- + pellsamförsäkring på 985:-.

Jag valde dock att beställa från Frajon som tar 16.250:- utan försäkring. Paketet bör komma i denna vecka säger de. Beställde 2005-10-05.
Hoppas man får rätt grejer.
Duplomat -70 under upprustning...
Skriv svar