Förslag på shuntautomatik/termostater

Mrpete
Ungskog

Förslag på shuntautomatik/termostater

Inlägg av Mrpete »

Hej!

Ny på forumet och ber om ursäkt ifall tråden är felplacerad och (förmodligen) besvarad hundratals gånger innan :oops:

Jag skulle iaf behöva råd om uppvärmningen av vår villa.

I dagsläget:
1½ plansvilla med källare, 115m2 boyta, byggt -46 så det är självventilerande
biomax pellets/ved
Ackumulatortank på strax under 1m3 (av yttre mått att döma)
öppet expansionskärl på vinden
3 radiatorer övervåning (varav 2 har digitala termostater en slotssventil)
7 radiatorer bottenvåning (samtliga har slottsventil)
1 radiator källare (slottsventil

Jag skulle vilja ha någon form av shuntautomatik eller automatisk temperaturreglering. Fått många olika bud om huruvida man ska ha bara automatshunt, automatshunt +termostater, inomhus och utomhusgivare eller bara det ena.. Vad gäller?

Givetvis är målet att minska underhållet och minska kostnader. Förutom värmesystemet tänkte jag tilläggsisolera vinden. P-list har monterats på samtliga fönster.

Jag tycker att det gått mycket pellets, ca 1 säck om dagen och då har vi knappt 20grader inne.

Tack! / Peter
Panna: Biomax ved / pellets
Brännare: viking bio 20
ca 700l acktank
Villa: 1½ plan 115m2 +källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Förslag på shuntautomatik/termostater

Inlägg av Roli »

Om du skriver in dina "data", dvs panntyp, brännare mm i din profil så är det lättare att kommentera om din förbrukning är "normal" eller inte (se regler för forumet).

Dessutom ger dessa data lite mer info inför en eventuell rekommendation på lämpliga termostater/shunt automatik.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Mrpete
Ungskog

Inlägg av Mrpete »

Jag ska samla in så mkt data som möjligt.. Jag sitter inte hemma just nu så jag kan inte kolla allt.. men skriver in det jag vet och kompletterar sen.
ca 700l acktank
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Normalt finns ingen direkt anledning att ha både termostater och shuntautomatik, och om du har termostater på alla elementen så finns det inget större behov av shuntautomatik heller, om du sätter dit shuntautomatik så låt dom termostater du har vara kvar bara, dom kan vara ställda på max

Inne eller utegivare lär du få många olika svar på, det är nog mest en smaksak, jag låter dom som använder sådana lyxdetaljer svara :mrgreen: (jag har inga termostater och manuell shunt)

Det beror ju lite på hur huset är utformat också, öppen planlösning ? har du några rum där solen ligger på under dagen ?

En säck om dagen kan mycket väl vara ok beroende på var du bor någonstans (som du ser brukar det vara det första som gnälls på här om man inte talar om sådant).

Jag har ca -3 nu och det går nästan en säck om dagen, så det är nog inget onormalt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag kör med utegivare och radiator termostater. Jag skulle nog inte haft shuntautomatiken om den inte följde med i köpet av pannan. Men om man inte har termostater skulle jag absolut köra med en innegivare, utegivaren gör nog inte just någon skillnad i så fall. Men om du väljer att inverstera i radiatortermostater så ska du inte ha en innegivare.

Förbrukningen tyckar jag ointe låter orimmlig. Den påverkas knappast av vilken panna man gar, om den inte är riktigt risig. Men den informationen gav du ju på ett bra sätt i frågan. Med ny styrning kan man spara lite, om det innebär att man får färre tillfällen med övertemperatur.
Mrpete
Ungskog

Inlägg av Mrpete »

Tack för svaren.

Det är första gången jag bor i villa med pelletsbrännare.. så jag har ganska dålig koll.. dels på hur det fungerar och dels på vilken förbrukning som är normal.

Pannan är från -07 så den bör väl vara hyffsat effektiv.

Jag funderar på om jag ska sätta dit shuntautomatik och behålla slottsventillerna fullt öppet på nedervåningen, sedan montera inomhusgivare där och reglera övervåningen med de termostater jag har monterade.. Behöver jag sätta en termostat på toaletten upp eller kan slottsvredet va kvar? Tänkte på om man bör ha samma på hela våningen..?

För om jag struntar i att montera termostater sparar jag en hel del pengar samt slipper tömma systemet på vatten.

Sen är det väl att tilläggsisolera vinden för att spara energi :-)
ca 700l acktank
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tycker också förbrukningen verkar normal med de fakta du ger.
Vi ligger ungefär där också.
Är du ny pelletseldare så kan det vara lugnande att veta att 85-90% av årsbehovet av pellets går åt under de 3-4 vintermånaderna.

Gällande styrning så rekommenderar jag också shuntstyrning med innegivare.
En dominerande tillverkare är Thermoventiler med deras system Thermomatic
http://www.termoventiler.se/index.php?s ... hermomatic
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mrpete
Ungskog

Inlägg av Mrpete »

Okej, ja det kanske är helt normalt, har funderat på att sätta in en kamin i öppna spisen, då kan man ju stödelda lite där..

Vad tror ni om thermomatic cbj rs? finns ju en till salu här på forumet.
ca 700l acktank
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Mrpete: tumregeln är att årets 3 kallaste månader förbrukar 50% av årets förbrukning.

Då jag startade min pelletsbrännare 22 dec 2005 fick jag skrämslehicka då jag såg vad som gick åt av pellets, jag räknade snabbt ut att det var en mycket dyr uppvärmningsform.

Men sedan blev det mindre vinter och det hela lugnade sig avsevärd och då året hade gått runt insåg jag att det inte var så farligt alls.

Så just nu går det åt pellets - och det bara är så - men det blir bättre mot våren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Annars e det ingen konst igentligen att byta ventil på en radiator ,,Om du e lite händig kan du börja att byta den i toaletten påövervåningen som försökskanin..för säkerhetsskull :D ..Behövs oftast inte tappa ut någe märkvärdigt med vatten Gör systemet trycklöst o av med pumpen...Visst e slottsventiler coola men dom har en förkärlek att börja läka vid vidröring om dom har några år på nacken..Obs obs! Om du känner dig allt för osäker kör ditt eget spår med shuntautomatiken.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
kiho
Fröträd

Inlägg av kiho »

Har själv acktank och radiatortermostater. Hade gärna haft shuntstyrning istället, för att shunta ut en jämnare temp få en svalare retur från radiatorerna.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Jag hade varit glad för en säck om dagen. Ligger på ca 1,5 säck/dag nu och bor i Skåne i ett ungefär lika stort hus som iofs har en del taskiga fönster, kanske inte är optimalt isolerat och med en panna som gör pannrummet till det klart varmaste i huset trots att det tas in rejält med kalluft där :D
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Mrpete
Ungskog

Inlägg av Mrpete »

Ja, slottsventilen uppe på toaletten kan jag ju byta mot termostat.. då är det termostater på hela övervåningen.. Jag har sett att den läcker lite lite efter att jag öppnade den sist.

Det får bli shuntautomatik med innegivare på nedervåningen och sen reglera övervåningen med termostater utifrån det.

Tror att jag kan spara en del på att tilläggsisolera vinden då det bara är ca 200mm spån i dagsläget.. Tänkte kratta eller blåsa ut mer lösull efter att jag lagt i mer spalt mot taket.
ca 700l acktank
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om det är en äldre modell på ventilen så brukar det gå att täta dom om man spänner muttern lite (om den inte redan är i botten givetvis).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Mrpete skrev: Tror att jag kan spara en del på att tilläggsisolera vinden då det bara är ca 200mm spån i dagsläget.. Tänkte kratta eller blåsa ut mer lösull efter att jag lagt i mer spalt mot taket.
Tänk på att vinden blir kallare och risken för mögelskador ökar. Det får inte tränga upp någon varm luft från bostaden. Här är en liten skrift som behandlar problemen. http://www.trygghetsvakten.se/wp-conten ... erket1.pdf

Utförligare information om problem och åtgärder kan du hitta här http://www.trygghetsvakten.se/om-vindar
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar