Var försvinner vattnet i systemet?
-
- Entusiast!
Var försvinner vattnet i systemet?
Ett problem jag dras med är att vattentrycket sjunker med jämna mellanrum.
Varje morgon när jag kikar på expansionskärlets mätare, har trycket sjunkit till närmare noll, trots att jag fyller upp trycket till ca 1 bar varje kväll innan läggdags.
Första dagarna efter mek med panna och rörledningar, utgick jag ifrån att det var luft i systemet som orsakade tryckfallet, men det fortsätter likadant.
Det sjunker på ett par timmar, och som ett resultat så har jag då bara ljummet vatten ända tills jag fyllt på systemet igen o pannan fått upp värmen på det.
Inga synliga läckage i pannrummet, så jag undrar...vart fanders tar vattnet vägen??
Varje morgon när jag kikar på expansionskärlets mätare, har trycket sjunkit till närmare noll, trots att jag fyller upp trycket till ca 1 bar varje kväll innan läggdags.
Första dagarna efter mek med panna och rörledningar, utgick jag ifrån att det var luft i systemet som orsakade tryckfallet, men det fortsätter likadant.
Det sjunker på ett par timmar, och som ett resultat så har jag då bara ljummet vatten ända tills jag fyllt på systemet igen o pannan fått upp värmen på det.
Inga synliga läckage i pannrummet, så jag undrar...vart fanders tar vattnet vägen??
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Re: Var försvinner vattnet i systemet?
En gissning: du har slutet expansionskärl och inte kollat trycket i luftblåsan?
Det som oftast händer i ett sådan system är att blåsans luft försvinner, antingen via ett hål eller för att det sipprar igenom gummit. Sluteffekten är i alla fall att när systemet fylls på är det med kallt vatten.
Detta får systemtrycket att sjunka och du går o lägger dig. Sedan eldar pannan på och värmer upp vattnet, systemtrycket ökar då det ju expanderar. Detta får övertrycksventilen att öppna och vattnet pressas ut.
Sedan, när du kollar, är systemtrycket lågt igen för att du inte kollar när panntemperaturen är på topp.
Lösning: se till att det finns rätt lufttryck i expansionskärlet.
Det som oftast händer i ett sådan system är att blåsans luft försvinner, antingen via ett hål eller för att det sipprar igenom gummit. Sluteffekten är i alla fall att när systemet fylls på är det med kallt vatten.
Detta får systemtrycket att sjunka och du går o lägger dig. Sedan eldar pannan på och värmer upp vattnet, systemtrycket ökar då det ju expanderar. Detta får övertrycksventilen att öppna och vattnet pressas ut.
Sedan, när du kollar, är systemtrycket lågt igen för att du inte kollar när panntemperaturen är på topp.
Lösning: se till att det finns rätt lufttryck i expansionskärlet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Entusiast!
Tackar för en vettig teori, men...jag har ju inget läckage någonstans, och om expansionskärlet skulle läcka eller tömma sig, borde det rimligen hamna någonstans.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Och du har såklart kollat att det inte rinner ur skvalröret?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Nej, du har bara inte hittat läckage än.Kalmarkille skrev:Tackar för en vettig teori, men...jag har ju inget läckage någonstans, och om expansionskärlet skulle läcka eller tömma sig, borde det rimligen hamna någonstans.
Tappar du tryck så tar ju vattnet naturligtvis vägen någonstans.
Är det en gammal panna som börjar rosta kan det läcka inuti den och vattnet kan då förångas av
värmen så det kan vara svårt att se ett läckage.
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
-
- Entusiast!
- Den hink som samlar upp skvalvattnet, är bara halvfull. Med tanke på att jag fyller på en skvätt minst två ggr/dygn så tror jag inte den hade räckt till. Men jag ska för säkerhets skull tömma den när jag kommer hem, o sedan kolla imorgon bitti igen.Icecap skrev:Och du har såklart kollat att det inte rinner ur skvalröret?
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
-
- Entusiast!
- Pannan är vare sig gammal eller rostig. Jag tror inte att allt det vattnet skulle hinna förångas innan det nådde golvet heller, även om det vore en rostig gammal panna.johano skrev:Nej, du har bara inte hittat läckage än.Kalmarkille skrev:Tackar för en vettig teori, men...jag har ju inget läckage någonstans, och om expansionskärlet skulle läcka eller tömma sig, borde det rimligen hamna någonstans.
Tappar du tryck så tar ju vattnet naturligtvis vägen någonstans.
Är det en gammal panna som börjar rosta kan det läcka inuti den och vattnet kan då förångas av
värmen så det kan vara svårt att se ett läckage.
/johan
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Nåt du skall göra iaf som första åtgärd ! .tryck lite på ventilen i botten på ditt expkärl ...Kommer det luft ..Är det nog OK ...Sprutar det vatten ..Trasig gummiblåsa..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Entusiast!
Jag hade precis samma problem, men då var det rör som gick i bottenplattan som hade rostat sönder. Vattnet rann ut under huset utan synliga spår.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
-
- Entusiast!
- Ja, ska checka.ronald skrev:Nåt du skall göra iaf som första åtgärd ! .tryck lite på ventilen i botten på ditt expkärl ...Kommer det luft ..Är det nog OK ...Sprutar det vatten ..Trasig gummiblåsa..
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
-
- Entusiast!
- Usch..VH Baronen skrev:Jag hade precis samma problem, men då var det rör som gick i bottenplattan som hade rostat sönder. Vattnet rann ut under huset utan synliga spår.
Men vad för rör går nere vid bottenplattan? Menar du fundamentet som pannan står på, eller botten på själva pannan?
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Plattan under huset gissningsvis. Jag trodde att jag hade en läcka där, men det visade sig vara expantionskärlet på vinden. Nu är det borta.
-
- Entusiast!
Och hur i hela friden kan man hitta en ev. läcka i bottenplattan på huset??
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Uteslutningsmetoden eller värmekamera.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Låter som mina mardrömmar förverkligade..VH Baronen skrev:Jag hade precis samma problem, men då var det rör som gick i bottenplattan som hade rostat sönder. Vattnet rann ut under huset utan synliga spår.
Fanns det några andra indikationer än att systemtrycket föll?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.