Nybörjare med lite funderingar

Skriv svar
nicsk
Frö

Nybörjare med lite funderingar

Inlägg av nicsk »

Hej på er! Som nybliven pelletseldare tänkte jag kolla om mina inställningar är bra och om min förbrukning är normal. Jag har tidigare bara bott i lägenhet med varmhyra och har därför inte ägnat det där med uppvärmning en tanke tidigare.

Parametrar som spelar in:
*Huset är byggt på 50-60talet (Hyr huset och kommer inte ihåg exakt vad hyresvärden sade)
*Tilläggsisolerat, nya fönster (2 glas) och ny brädfodring för 2 år sedan
*Pannan är en Diom (tror det är kombi då de har eldat med både ved och olja i kåken tidigare, finns även elpatron)
*Brännaren är en Janfire Flex-A
*125kvm på 1,5 plan
*Ouppvärmd källare (förutom pannrummet som har ca 20 grader p g a pannan)
*Vindsgarderober ouppvärmda
*2 trappuppgångar, en i hallen och en till f d drängkammaren
*I övrigt normal planlösning för ett hus från den här tiden
*Ackumulatortank på uppskattningsvis 500L
*2 personer i hushållet och snittar väl sammanlagt 8-10 min dusch/dag
*Pelletsen är från Svenska Foder
*Temperaturen under månaden har varit 0-8 grader och det har blåst 5-15m/s dagligen (bor mitt ute på västgötaslätten)
*Uraskning har skett 1 gång/vecka, skrapat väggar o s v.

Inställningar:
*Varmvattenberedare finns men kör VV genom pannan
*Termostaten ställd på 80 grader (hysteresen är ca 15 grader)
*Shunten (stavning?) är ställd på ca 40 grader
*Brännaren är ställd på läge 3 (vinterläge med underhållseldning)
*Temperaturen i kåken är ca 20 grader

Resultatet då:
*Jag har gjort av med 1,9 säckar om dagen
*Vid Uraskning har jag upptäckt att det blir kakor av aska i brännarkoppen. Det verkar inte sitta speciellt hårt då ett lätt knack med dammsugarröret räcker för att det skall lossa. Finns det något jag kan göra för att förebygga det? Senast idag fanns det knappt hål kvar för luft att strömma igenom.

Gör jag rätt eller fel? Vad kan göras bättre? Det är ju ingen idé att elda för mycket då en pelletsbrännare i källaren inte skänker någon direkt mysfaktor ;)
stereotypen
Energiprofet!

Re: Nybörjare med lite funderingar

Inlägg av stereotypen »

Gå ut och titta hur röken ser ut som kommer ur skorstenen.
Vid +grader skall du endast se liten sothaltig rök under uppstarten.
När brännaren går in i driftfasen skall du inte ha någon rök ÖHT, endast lite värmeflimmer.

Har du någon termometer på rökröret, är röret mellan panna och skorsten?
Har du dragbegränsare? (En lucka på rökröret med en lucka som öppnar och stänger beroende på draget i skorstenen)
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Med 15°C hysteres på termostaten känns UH-eldning inte helt rätt. I en Flex-A är den ställd till att sluta UH-elda efter 60 minuter och om tanken används lär den vara i "vila" mer än en timme varför effektläge 3 & 4 inte behövs - om effekten annars räcker till.

Effektläge 2 är det samma som 3 med undantag av UH-eldningen och om den kör viloläge 60 minuter ändå blir det kallstart varje gång ändå varför UH-eldningen mest sotar och tjärar.

Hade styrningen varit en Flex-A2 hade UH-eldningen varit automatisk styrd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nicsk
Frö

Inlägg av nicsk »

stereotypen skrev:Gå ut och titta hur röken ser ut som kommer ur skorstenen.
Vid +grader skall du endast se liten sothaltig rök under uppstarten.
När brännaren går in i driftfasen skall du inte ha någon rök ÖHT, endast lite värmeflimmer.

Har du någon termometer på rökröret, är röret mellan panna och skorsten?
Har du dragbegränsare? (En lucka på rökröret med en lucka som öppnar och stänger beroende på draget i skorstenen)
Det där med att kolla skorsten har jag aldrig kollat på. Det enda jag har tittat på är hur det ser ut inne i pannan när man kör. Vid uppstart ser man en duktig gasliknande låga samt några gnistor som flyger omkring. Vid UH-eld ser man bara ett svagt sken av glöd (ser ju inte rakt ner i koppen genom den gamla vedluckan) samt en hel del sot som flyger omkring. Dock kanske det sistnämnda helt enkelt beror på att det är mindre drag i luften.

Jag har inte sett någon termometer på rökröret, dragbegränsare vet jag inte.
Icecap skrev:Med 15°C hysteres på termostaten känns UH-eldning inte helt rätt. I en Flex-A är den ställd till att sluta UH-elda efter 60 minuter och om tanken används lär den vara i "vila" mer än en timme varför effektläge 3 & 4 inte behövs - om effekten annars räcker till.

Effektläge 2 är det samma som 3 med undantag av UH-eldningen och om den kör viloläge 60 minuter ändå blir det kallstart varje gång ändå varför UH-eldningen mest sotar och tjärar.

Hade styrningen varit en Flex-A2 hade UH-eldningen varit automatisk styrd.
Där sade du en grej, jag satte över till läge 2. Vi får se om jag märker någon skillnad i åtgång/slagg vid nästa sotning :)

Låter förbrukningen normal annars?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Dragbegränsare är en lucka som (oftast) har en kontravikt. Den sitter i rökröret någonstans och fungerar så att om draget genom pannan stiger till ett visst nivå öppnar den och kompenserar så att draget genom pannan/brännaren är ganska stabilt.

Slutresultatet är att en inställning fungerar under en mycket stor del av året medan man utan dragbegränsare kan ställa brännaren till att fungera just här och nu.

Och vet du: jag hade fattat utan att du behöver citera som en idiot...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar