Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Stegatorparn »

Sänker du matningen, ska du även sänka luften lite, alltså en omjustering till lägre effekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Okej tack för svar, då förstår jag hur det är tänkt.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Okej. Nu är jag en helt hopplöst bångstyrig människa så jag vill justera in den så den kan gå både på hög och låg effekt trots att ni rekommenderar att köra endast lågeffekt. Varför vet jag inte egentligen, men vill nog bara prova för att testa och lära :oops:

Så nu har jag ställt in den på hög effekt och justerat in bränslemängden som jag tror är rätt. Luften är väl inte justerbar i det läget?
Sänkte bränslet något, fick gå efter röken ur skorstenen.
Har nu tänkt att köra på hög läget tills imorgon och kolla sotet på pannväggarna och hoppas att det är okej. Och göra en ny vägning, för att veta i framtiden. För att sedan ställa in den på låg effekt och justera in luften där.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Stegatorparn »

Nyfiken och klåfingrig.... :lol:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

haha...det har du nog helt rätt i :lol:

Avsikten just nu är att prova att köra den på modulerande effekt mest för att prova om det blir någon skillnad.

Det finns säkert orsaker till det. Men vilka vet jag inte, kanske för enkel teknik eller något annat för annars så borde någon kommit på det redan.
Men det modulerande läget borde ju fungera annorlunda. Som t.ex. om panntempen ligger under 60grader så kör den för fullt tills den kommer upp till 60grader för att sedan gå ner i låg läge eller om den inte lyckas få panntempen att stiga så ökar den till högeffekt läge.
Vad jag har märkt så vill man ju upp till 60 grader så fort som möjligt för det är när pann tempen hinner sjunka där under som det märks framför allt på tappvattnet. Sen mellan 60 - 80grader gör det ju inte så mycket om det tar lång tid.

Men som sagt så har säkert någon redan funderat på detta och kommit på att det inte fungerar i praktiken.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Abbe »

Jodå, jag har för mig farsans urgamla Pellex fungerar på det sättet om han vill!

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Jasoden
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 19 jan, 2014 12:50
Ort: Malmö

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Jasoden »

Jag har följt tråden och har ett par frågor som ni mer kunniga kan svara på.
Är själv novis.
Har läst av värden med jobbets Testo 335
Temp
Co2
O2
Co.
Och kommit fram till att det svänger så inne vassen.
Håller på att strypa skorstenen för att dragbegränsaren ska räcka till. (Den maxöppnar ofta)
Har läst att lågeffekt är ca 75%=15kw. Kan man sänka ytterligare för att få längre gångtid utan att det skadar brännarrör?
Ser att värdena svänger mindre när jag har matning ca kl10 och luft ca kl10,3 och detta är betydligt mindre än 15 kw
Hur långt vågar jag gå ner, har fortfarande gångtider på mindre än en timme med diff på 12 grader
Viking bio 20 Nibe city 13kw
12m 110mm rör skorsten. Strypt på toppen 40%
Dragbegränsare. 10Pa (öppen oftast)
160mm tilluft pannrum (tätat pannrum)
Skruv 1800mm 45 grader. Veckoförråd
Pellets från Byggmax
Värmer 90m2 + källare i ett loppetorp
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Eldvin »

Om du kollar i manualen till brännaren så står dom rekommenderade värdena,Co och co2. Sen är det bara att läsa på instrumentet.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Abbe: Okej, jag tycker att det borde fungera bättre på det viset enligt min teori men det kanske inte fungerar så i verkligheten.

Jasoden: Som du säkert redan förstått så är jag ny på detta så du får förhoppningsvis bättre svar.
Men så länge så kan jag väl vidare förmedla det jag läst här på forumet.
Det verkar som att det oftast är normalt med värden som svänger en hel del, om jag förstått det rätt så beror det till stor del på grund av den ojämna matningen.
Hade jag haft till gång till mätinstrument så hade jag nog föredragit att åtminstone försöka göra en grund inställning av brännaren med instrument. Sen kanske man får fin justera lite ändå. Jag vet inte om det är möjligt men jag hade nog testat det. Jag tycker det är enklare när man har någon form av siffror att gå efter, tycker det är svårt att avgöra på färg på sot etc. Men det är ju jag det.

Om jag förstått det rätt så kan man sänka effekten ytterligare om man kör på bara lågeffekt. Det verkar gå bra att sänka den till 12KW enligt flera forummedlemmar här. Men det verkar vara gränsen.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Eldvin »

Om man mäter med instrumentet så får man siffror vilka man sparar.Om man sen inte är är nöjd så justerar man igen.När man kommer till ett läge som man är nöjd med så antecknar man det.Sen vet man vart brännaren går bäst och letar upp det läget när det ska justeras nästa gång.
Jasoden
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 19 jan, 2014 12:50
Ort: Malmö

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Jasoden »

Det blev inställning
Matning 10.2
Luft 9,8

Avläst blev ett medelvärde på ca
157 grader
13% CO2
8 % O2
120 ppm CO

Ganska nära min målsättning. Men nu får jag se sotresultat imorgon.
Tack för mycket info att läsa när jag pillat.

Jimmy28
Ja utan mätaren hade jag inte kunnat pröva så som jag gjort.
Jag har för lite tålamod att vänta ett dygn eller så mellan inställningarna.
Men en sak kunde jag se att CO pendlade mycket mer på höga effekter.
Och högt CO är att elda för kråkorna.
Det här med den ojämna matningen.
Finns det möjligheter att ställa in tätare skruvmatning på samma mängd?
Viking bio 20 Nibe city 13kw
12m 110mm rör skorsten. Strypt på toppen 40%
Dragbegränsare. 10Pa (öppen oftast)
160mm tilluft pannrum (tätat pannrum)
Skruv 1800mm 45 grader. Veckoförråd
Pellets från Byggmax
Värmer 90m2 + källare i ett loppetorp
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Eldvin »

Om du ligger på 13% i co2 så ligger du på gränsen till att det sotar.Om det nu inte blir bra så sänk till 12 ungefär. går du under 11% så börjar du få ett luftöverskott. Prova att höja eller sänka skruvens lutning och se om det blir nån skillnad. Kan även va beroende på vilken pellets sort du använder.Jag har märkt att korta pellar brinner bättre i dessa brännare än långa.
Jasoden
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 19 jan, 2014 12:50
Ort: Malmö

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Jasoden »

Jag ska se på sotet imorgon.
Värdena pendlar en hel del så 13% är en uppskattning av medelvärde.
Målet var 12%
Ska se om jag får fatt i sladdar och programvara till instrumentet för att kunna ladda ner värdena till Excel.
Då kan jag lättare se medelvärden och göra grafer på de olika inställningarna.
Ska se om jag kan skapa anslutningar för dragmätning, för instrumentet har den möjligheten.
Men nu kallar frugan på mig från köket. Slut på lekarna i pannrummet.
Viking bio 20 Nibe city 13kw
12m 110mm rör skorsten. Strypt på toppen 40%
Dragbegränsare. 10Pa (öppen oftast)
160mm tilluft pannrum (tätat pannrum)
Skruv 1800mm 45 grader. Veckoförråd
Pellets från Byggmax
Värmer 90m2 + källare i ett loppetorp
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Erik_73 »

Eldvin varför skulle det vara nära att sota om CO2 är på 13%?

Det som gör att det sotar är oförbrända kolväten som visar sig i högt CO, klarar brännaren av att ha tillräckligt hög temperatur så dom tyngre kolvätena förbränns så spelar det ingen roll om CO2 är 13% eller om du har 17%
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Eldvin »

De beror lite på vilken brännare man har.Vissa brännare bränner bättre än andra vilket beror på hur dom är byggd. Vad jag erfarit brukar brännare med intern skruv brinna bättre. Som exempelvis Janfire,brinner rent även vid högre Co2.Men nu gällde det Viking bio.
Skriv svar