Spaksotningssats - pris och försäljare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Spaksotningssats - pris och försäljare?

Inlägg av Kalmarkille »

Jag skulle vilja efter-uppgradera min Biomatic 20+ med en spaksotningssats.
Någon som vet om det finns ett bättre pris än 2.500 SEK, som jag fick som prisuppgift av en återförsäljare?
(de ville också ha 3.250 SEK för värmeväxlaren i pannan)
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
krille09
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 03 okt, 2012 11:44

Re: Spaksotningssats - pris och försäljare?

Inlägg av krille09 »

Jag är också intresserad.
Biomatic 20+ 2006 med bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Spaksotningssats - pris och försäljare?

Inlägg av André »

Det verkar va ett rimligt pris, Om jag inte minns fel kostade de väl ca 2000:- då de kom :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Spaksotningssats - pris och försäljare?

Inlägg av Kalmarkille »

Min spaksotningssats är nu installerad.

Det jag undrar är hur effektivt en sådan egentligen sotar? Stålspiralerna ligger inte tätt emot rökrörsväggarna, utan dallrar lite fritt när man drar handtaget upp och ned, så det krävs väl en rejäl beläggning innan det börjar skrapa av något från väggarna. Dessutom är spiralerna runda, alltså inte "rivande" som en viska som man pressar ner och river mot väggarna.

Hoppas de åtminstone bidrar till att rökgaserna får en virvlande rörelse och därmed värmer mer effektivt på det sättet.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Spaksotningssats - pris och försäljare?

Inlägg av André »

Nä dom river inte som en viska men de hade varit fint om spiralen sett ut som en piprensare :D Men är den bara rätt justerad så de bara är som damm i tuberna så ramlar de ner av lätt beröring..
Tro alla tillverkare rekommenderar att man tar ut spiralerna å sotar med viska 1-2 ggr/år men måste man göra de själv som här då sotarn oxå bara drar i spaken oxå så vinner man bara typ 2 sotningar med viska/år = lika ofta som om sotarn kör med viska 2 ggr/år å man själv kör 2 ggr :?
En kompis sa till sotarn att han skulle väl köra med viska i hans biomatic 30 som har spaksotning men de va helt onödigt sa sotarn å menade att de räcker Madrid att bara använda sotning med spaken..
Sotade kompisens biomatic idag inkl rengöring av brännaren som present, Tog 30 minuter å de va inte mycket i tuberna fast den inte va sotad på länge.. Va kört ca 4 ton sen senaste rengöringen av panna/brännare så de va dax :D Men så sotig va den inte å hade jag haft en biomatic hade jag bara sotat å rengjort brännaren Max 1 gång/år då jag bara förbrukar ca 4 ton/år :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Spaksotningssats - pris och försäljare?

Inlägg av Kalmarkille »

- Jag har ju inte haft min anläggning sålänge, så det är fullt möjligt att det är bara en tunn beläggning i rökrören, som kan spakas loss mha spiralerna. Siktar nog in mig på att göra rent brännarkopp och de delarna istället.
Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Spaksotningssats - pris och försäljare?

Inlägg av André »

Viktigast är ju att rengöra brännaren å den snedställda kanalen, är allt rätt justerad så är det bara lite försämrad verkningsgrad man får om tuberna inte dras men de tar långtid innan de blir driftstopp iaf :wink:
Är allt som det ska å förbrukningen är under 6 ton går de att bara tömma asklådan å rengöra brännaren 1 gång/år sedan låta sotaren ta hand om sotningen, Rekomenderas sotning då rökgastempen stigit 50 grader å de tar tid i en biomatic :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar