En kanske ovanlig fråga..
Men är det ens möjligt att framgångsrikt installera en pelletsbrännare i en gammal vedkamin
Det är alltså en klassisk äldre vattenmantlad vedkamin , skulle tippa på att den ger 4-6 kW .. Rätt stort förbränningsrum ..
Men som sagt går det?
expertråd sökes
expertråd sökes
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Re: expertråd sökes
Klart de går.men de bli inge bra!Du lär inte få ner effekten på brännaren och då kommer kaminen brinna sönder.Rökgastemperaturer som är långt över tillåtna .Om din kamin är på 4 kw och du pumpar i 11kw! Som du driver hela ditt hus med.Kaminer är inte tänkt att värma ett helt hus.
Nej i detta fallet är det två separata vattensystem ett för vardera våning .. Har sett att på äldre janfire brännare kan man vrida den mellan 4kw som lägst och sen uppåt .. Sen vet jag inte om det funkar i verkligheten. Aldrig sett janfire i verkligheten, bara bilder på dem ..
Nä misstänkte väl att det förmodligen inte är möjligt .. Sen även om man kör på väldigt låg effekt från brännaren kanske det inte blir tillräckligt höga temperaturer för o undvika kondens i skortsstenen. .. Googlade lite ifall någon hade provat denna ganska unika kombo .. Och hittade en bild på någon som installerat i en braskamin
Nä misstänkte väl att det förmodligen inte är möjligt .. Sen även om man kör på väldigt låg effekt från brännaren kanske det inte blir tillräckligt höga temperaturer för o undvika kondens i skortsstenen. .. Googlade lite ifall någon hade provat denna ganska unika kombo .. Och hittade en bild på någon som installerat i en braskamin

" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
Det är alltså inget jag själv skulle göra.. Men jag fick frågan av en annan, och jag svarade honom ungefär samma .. Att det förmodligen inte går .. Eftersom kaminen helt enkelt inte är konstruerad på ett sådan sätt .. Och den är för för klen och det skulle vara en stor brandrisk..
Tänkte bara kolla här om någon var av en annan åsikt
Tänkte bara kolla här om någon var av en annan åsikt

Skulle föreslå en vattenmantlad pellets kamin som är konstruerad för kontinuerlig drift.
Joo exakt vad jag gjorde .. Men jag vet inget om olika märken .. Någon som du rekommenderar?