Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej!
Nybörjare när det gäller pelletseldning. Köpt ett hus med en Parca Norah 3000 som har byggts om
till att det sitter en EcoTec A3 i askluckan på vedsidan i pannan. Har kört den i ca 4 månader nu
och inte märkt några större problem. Det har gått ca 15kg pellets i snitt per dygn under denna säsong.
Huset är på 1,5 plan med källare, ca 200kvm som värms till ca 18´ i källare och 21-22´ i resten av huset.

När sotaren var där idag så anmärktes det på tjära i skorstenen. Jag tror till stor del att det kan bero på
att spjället mellan pannan och rökröret har varit på tok för stängt. I pannan är det inte så jättemycket tjära utan lite på metallplattan som sitter i luckan och lite på väggarna längst ner. Tror att lite av det är
sviter från tidigare, när det även då anmärktes på tjära i skorstenen (flera år sedan). Då var det luftkanalerna i brännaren som hade satts igen.

Jag har mätt rökgastempen som idag ligger på ca 190´ innan skorstenen. Innan sotaren hade varit
där var den högre tyckte jag, ca 250´.

Vet att pannan inte är optimal, kommer troligtvis bytas ut om något år. Eldar för övrigt med samma pellets
som tidigare ägare, Som brännaren ska vara inställd för enligt honom.

Askar ur en gång i veckan, askan brukar vara lite gråbrun. Inga oförbrända pellets i askan.
Har tidigare kört med den gröna kåpan på brännaren, men har plockat dän den nu vilket borde ge fläkten
bättre förutsättningar. Slitsarna i brännarkoppen är inte igensatta, har dragit ren dem med
bågfilsblad emellanåt.

Jag vet inte vart jag ska börja, kan det vara spjället till rökgaserna som har ställt till det så illa,
så att det kanske kommer att fungera som det ska nu?

Kan ta lite bilder på anläggningen om det skulle underlätta.

Tack på förhand!
Mvh. Magnus, Karlstad
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av Eldvin »

Det är brännarens konstruktion som ger tjäran.Långa stunder med underhålls fyr där det ligger pellets i timmar och pyr.Pannan sen är ju ingen höjdare,så ta och få bytt ut den .
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av Aaaaaaalm »

Okej, misstänkte att det var så till viss del.
Men det känns att draget har blivit betydligt bättre efter sotningen.

Om man ska byta ut panna och brännare till ett nytt system utan att behöva
lägga allt för mycket pengar, vad finns det för bra alternativ då?

Det jag söker är en panna som inte kräver underhåll varje vecka,
med automatisk schunt-styrning och högre verkningsgrad än jag har idag.

Har kikat runt lite, men känns som att det är en djungel...
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av nyman »

Har du fått bort tjäran i skorstenen? Eldar man för fullt med ved i veddelen och slänger in några remsor av galvad plåt eller galvad spik i elden så tar det bort sot och kanske hjälper det mot tjäran också.

Finns många trådar om pannor som Ariterm Biomatic, CTC Ecoflex och Ulmapannan så det är många timmar läsning om för- och nackdelar. :)

Pannan behöver inte ha medföljande automatshunt. Nästan bättre om man får köpa en automatshunt separat så får man det precis som man vill ha det. Trådlös automatshunt är det senaste "måste ha" och så långt har inte panntilverkarna kommit.
http://www.termoventiler.se/index.php?s ... ic_ec_home
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av Aaaaaaalm »

Sotaren drog ur det med viskan, tänkte köpa en klabb med "skorstensrens", ta ur brännaren och elda på ordentligt i veddelen. Sotaren sa att det kunde hjälpa. Sen tänkte jag även kila upp på tacket och feja själv en gång om någon vecka när tjäran borde ha släppt. Men som sagt så upplever jag att det är bättre drag nu och rökgastempen ligger okej nere i pannan. Dock går det något mer pellets nu, men har det varit för dåligt drag är det inte så konstigt.

Ja att byta panna är ingen lek. Men jag ska försöka läsa lite och kontakta någon återförsäljare för att höra mig för. En acctank vore inte helt fel heller om man skulle vilja koplettera med solpaneler eller kanske en luft-vattenvärmepump för de varmare delarna av året.

Trådlös automatchunt lät spännande, idag reglerar jag manuellt på pannan och har några digitala radiatortermostater. Funkar ok, men känns som att ett automatiskt shuntsystem är att föredra.
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av nyman »

Ja har du termostater på alla element och värmeledningarna dragna inne i huset så är framledningstemperaturen från pannan inte viktig. Man slipper då reglering med innegivare. Utegivare och framledningsgivare med en billig LK-Acaso automatik räcker då.
Att ha möjlighet att reglera varje rum för sig med elementtermostat är en energibesparande fördel.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av Eldvin »

Tjäran försvinner inte med zink eller eller en sån där klabbe.Men den torkar som en brödbit som får ligga framme utan plastpåse. Köp en burk Sootkiller.Det är ett pulver som innehåller en massa kemiska substanser.Kör med det ett tag och dra ur skorsten med jämna mellanrum.En orsak till tjäran är avsaknad av motdragslucka.Du får för högt drag och då får brännare för mycket luft som kyler lågan varvid alla rökgaser inte brinner upp utan kondenserar i skorsten i stället. Trodde skälv inte att det skulle ha sån betydelse innan jag provade att justera en draglucka samt baffla pannan.
stuma
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 00:41
Ort: Kaxholmen

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av stuma »

Hej!

Vi hade precis samma uppställning som du har (Parca Norah3000 + Ecotec A3) när vi flyttade in i vårt hus för drygt 2 år sedan och precis samma problem med tilltagande tjärbildning i skorstenen, som är utrustad med insatsrör. Jag försökte med draglucka och utan bafflar, men efter att det blev närmast tvärstopp och rökfyllt hus, med akut sotarutryckning för 2a gången på 6mån. åkte pannan ut i september.

Nu har vi en Nibe Pellux 100 laddpanna, med annat namn, och soltank, men ännu inga solpaneler. Pannan tuffar på, sotar sig själv, och allt man behöver göra är att fylla pellets och tömma aska. Styrning och manual är dock värdelös.
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av Aaaaaaalm »

Tack för svar!
Sootkiller lät intressant, vart får man tag på det? Hittade inget direkt på google.
Snarare tror jag att draget har varit för lite, så att draget har blivit för lite och rökgasen har kondenserat
därför.

Kul att höra!
Det är just Pellux 100 som jag kikar på, men du känner dig nöjd med den? Den har ju ett tilltalande pris!
Hur tycker du den är ur effektivitetssynpunkt? Parca 3000 är ju inte så effektiv, men drar den nya märkbart
mindre pellets? Hur ofta askar du ur?
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av stereotypen »

Kan rekommendera detta:

http://optizon.se/


Tyckte jag fungerade om man kör rejäls doseringar.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av Aaaaaaalm »

Optizon får det bli! Tack för tipset!

Beställer en 0,9kg hink och testar i alla fall! Kan återkomma med resultat, tänkte feja ur själv
om någon vecka så det återstår att se då :)
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av Roli »

Ta lite bilder också om möjlighet finns.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av Eldvin »

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av danei »

Nu går det inte att hitta någon innehålls förteckning. Men jag gissar att det är zink i den burken. Knappt 0,5kg för 199kr. Råvarupriset ligger på 13kr/kg.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av Eldvin »

Det är inte ren zink iallafall .De luktar tämligen fränt! Så vad exakt det innehåller vete fan. Men funkar gör det!
Skriv svar