Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre?

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av GoForIt Pellets »

Spånfri är aldrig bulkpellets..

Vi har också råkat ut för omblåst (släp-bil) pellets och sista leveransen för dagen, och det är inte roligt.

Hanteringen av bulkpellets och den dåliga leveransprocessen är en stor bidragande orsak till att vi numera tar arbetet med säckad pellets istället.

Mitt tips till TS är att undersöka möjligheterna till att göra någon form av dräneringslösning för skruven.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Roli »

Tallkotten skrev:Som info så har Roli fel gällande hur de flesta leveransvillkor är skrivna! Du ska ta på 4 oberoende ställen (alltså inte bara där det är som mest spån) och därefter gäller de 4 volym% som Roli skrev!
Nu skrev jag inte hur många prover man skulle ta, det varierar troligen mellan olika leverantörer. Nu hittar inte jag på Laxåpellets hemsida vad de har för krav men t.ex. StoraEnso pellets har krav på sex prover. Sedan skrev jag inte volym% utan det är viktsprocent som gäller. Och SE tillämpar 4% av vikten för att reklamera.

Sedan när det gäller "sönderblåst" pellets så beror det inte bara på förrådet. Man kan som skrivits innan få omblåst pellets mellan bil och släp eller tom mellan olika klockor på pelletsbilen. Föraren kan använda skarpa krökar eller skarvar som inte riktigt passar. Jag har själv råkat ut för skarpa krökar och kopplingar som inte linjerar..... Sedan har trycket en stor betydelse, högt tryck i ett litet förråd skickar pelletsen in i förrådets vägg med stor kraft. Vilket inte behöver betyda dåligt förråd, bara dålig chaufför som inte kan anpassa trycket till situationen.

Att man är moderator betyder inte att man kan och vet allt. Var kan man läsa om det testet som du beskriver? Så att man får mer "kött på benen".....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av danei »

Om förrådet är rengjort eller inte kvittar. Gammalt spån ligger på botten, och där ska man inte ta något prov. Inte heller i rasbranter, det ska tas där pelletsen är orörd sedan leveransen. 4% är dessutom något de ska hålla där de levererar, inte efter att den passerat linblåsningsröret. Har man ett dåligt rör kan man inte skylla på leverantören. Men en vettig anläggning ska klara av en del spån.
Boomtown
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 okt, 2013 19:54

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Boomtown »

Oj, flamewar! ;)

Jag var ute igår och testade att skopa upp tre pytsar, men lyckades bara ta prover så långt in jag nådde från luckan vilket inte är så långt. Får bygga något smart så jag når längre in.

Efter att ha siktat genom ett galler med 5mm hål fick jag tre resultat:
1000g blev 754g pellets och 245g spån
1032g blev 863g pellets och 170g spån
999g blev 754g pellets och 246g spån

Så två var ju ganska exakt lika. :D

Men som sagt, det var så långt jag nådde in i blindo, så troligen var det väl i branterna som ni säger.

Att ta från "orörd pellets sen leverans" är omöjligt. Vanligtvis blir det en hyfsat horisontell yta efter leveransen, det lutar ju givetvis lite ner mot väggen med utblåset, men nu var det packat ända upp i taket på motstående vägg och skruven (som sitter i hörnet vid väggen med utblåset) kom alltså i dagen nästan per omgående. Så att hitta en yta med orörd pellets kan ju bli ..intressant.


Oavsett detta så har det aldrig varit så här mycket spån förut. Vanligtvis brukar den inre skruven slås på när förrådet börjar närma sig halvtomt, men nu är den igång efter tre-fyra veckors förbrukning (morsan har kört en hel del på elpatronen när det strulat).

Nu fick jag igång pannan igår (efter att ha kört skruven duktigt länge) och än har det inte klagats på kallt vatten iaf.
Men andelen spån som rasade ner från skruven - jag har aldrig sett nåt liknande...
Brännare: KMP PX21 med skruv från bulkförråd
Panna: Parca Norah 3000
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av danei »

Boomtown skrev:Att ta från "orörd pellets sen leverans" är omöjligt.
Det är klart att det går, det är bara att ösa bort den pellets som har rört på sig med lite marginal.
Nej har ni kört med en extrahård specialpellets så blir det ju mer om man går över till en standardpellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Roli »

Har inte sett/kommer ihåg vilka uppgifter som gäller på maskvidden när man skall separera spån/damm från pellets. Men en maskvidd på 5 mm är i största laget.

Själv använde jag ett plastmyggnät, typ det som sitter i ventiler, som har mycket mindre maskvidd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Boomtown
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 okt, 2013 19:54

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Boomtown »

danei skrev:Nej har ni kört med en extrahård specialpellets så blir det ju mer om man går över till en standardpellets.
Så normal pellets består verkligen av korta pluttar och mängder av spån?

Sikten jag använde hittade jag i pannrummet och antog att farsan hade siktat nån gång tidigare. När morsan kom ner och fick syn på den kom hon på att farsgubben nog använde den när han reklamerade en leverans för några år sen...
Så vi har tydligen reklamerat en gång tidigare och då blev det godkänt för enligt morsan kom de och sög ur förrådet den gången.

Men jag ska ta kontakt med Laxå Pellets och se vad dom säger.
Brännare: KMP PX21 med skruv från bulkförråd
Panna: Parca Norah 3000
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hanteringen av den bulkade pelletsen gör ju att den blir i mindre fraktioner/bitar..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av xdigger »

Såg bilderna från förrådet, hade det varit jag hade jag skickat dom bilderna till leverantören och fråga om dom är själva är nöjda med sin produkt. Jag är nöjd med mitt val att köra säckad pellets. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Boomtown
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 okt, 2013 19:54

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Boomtown »

Satt och bläddrade i pelletspärmen när jag var hemma i helgen. Vi har kört pellets sen 2001, bulk sen 2004 och i början var det lite random leverantörer innan det blev OK/Q8 för hela slanten, vilket ju egentligen var Laxå och det blev det ju sen när OK/Q8 lade ner sin pelletsförsäljning.

Men det var faktiskt standardpellets ända till för något år sen då det blev Diamant, så det har ju fungerat felfritt med "vanlig" pellets i många år. Vilket retar mig än mer när lasset ser ut som det gör...

Nu satte jag igång pannan igen igår, denna gång med strikta instruktioner till morsan att bara slå på elpatronen när den stannar nästa gång - jag vill se exakt hur det ser ut när den stannat innan jag ringer Laxå.

Följetongen fortsätter. ;)
Brännare: KMP PX21 med skruv från bulkförråd
Panna: Parca Norah 3000
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av danei »

xdigger: Rasbranterna ser ut så, spånet ansamlas så att det ser ut som att det är massor av spån. Det blir samma sak med säckad pellets om man låter den rasa på samma sätt. Dock så är det ju mindre spån i säckad pellets.
Tallkotten
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 12 dec, 2013 16:28

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Tallkotten »

Roli skrev:
Tallkotten skrev:Som info så har Roli fel gällande hur de flesta leveransvillkor är skrivna! Du ska ta på 4 oberoende ställen (alltså inte bara där det är som mest spån) och därefter gäller de 4 volym% som Roli skrev!
Nu skrev jag inte hur många prover man skulle ta, det varierar troligen mellan olika leverantörer. Nu hittar inte jag på Laxåpellets hemsida vad de har för krav men t.ex. StoraEnso pellets har krav på sex prover. Sedan skrev jag inte volym% utan det är viktsprocent som gäller. Och SE tillämpar 4% av vikten för att reklamera.

Sedan när det gäller "sönderblåst" pellets så beror det inte bara på förrådet. Man kan som skrivits innan få omblåst pellets mellan bil och släp eller tom mellan olika klockor på pelletsbilen. Föraren kan använda skarpa krökar eller skarvar som inte riktigt passar. Jag har själv råkat ut för skarpa krökar och kopplingar som inte linjerar..... Sedan har trycket en stor betydelse, högt tryck i ett litet förråd skickar pelletsen in i förrådets vägg med stor kraft. Vilket inte behöver betyda dåligt förråd, bara dålig chaufför som inte kan anpassa trycket till situationen.

Att man är moderator betyder inte att man kan och vet allt. Var kan man läsa om det testet som du beskriver? Så att man får mer "kött på benen".....

Helt rätt med vikt% och inte volym%, my bad :D
Sen försökte jag vara lite rolig med att påpeka din moderatorroll men tänkte inte på att sarkasm inte funkar i skrift! ber om ursäkt för det!!

Jag läste om detta test på Agrols (eller MAFAs) hemsida... Kommer inte riktigt ihåg...

Vad det gäller dåliga chaufförer (som jag tolkar att allt ovan beror på, krökar, skarvar och dylikt) lider nog alla producenter av, dock i väldigt liten utsträckning då, som jag förstått det, nästan ingen av producenterna har egen flotta utan det går på upphandling. Men visst är det ett problem!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Läste tråden igen och det slog mig att diskussionen berör mest hur mycket felaktigheter man kan acceptera som pelletsbrännare. Då jag började för tio år sedan var bulkpelletsen helt OK och inga brännarproblem fanns. Besökte en anläggning där produktionschefen utbildade och övervakade biltransporterna som hämtade från hans anläggning. Behövde inte städa ur förrådet mellan fyllningarna. Det jag har sett är att pelletsen bara har blivit sämre med åren. En undran är ju om de stora panncentralernas ökande användning av pellets har gjort att pelletstillverkningen har blivit sämre, då det inte har någon betydelse där. Pellets där är ju mer en transportekonomisk fråga och deras anläggningar är ju gjorda att ta varierande bränslen med varierande kvalitet. Att öka tillverkningstrycket ger ju en mycket bättre pellets men med en ökad produktionstid och har det ingen betydelse ja då pressar man lösare och vi har de problem vi har idag. Små tillverkare har ju idag bra pellets och de levererar inte till dessa anläggningar. Jag har noll i spån och damm både i förrådet och efter mina två skruvar i nedfallsslangen, så det går om man vill. Innan stod jag och sållade bottenskrapet och körde ut skottkärror till komposten. Inte hälsosamt! Ställ krav och köp från bra producenter, så kanske trenden vänder. Vad jag hört från tex Tyskland så har de inte dessa problem och ett helt annat sätt att se på hela pelletskedjan.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Roli »

Du skriver bra producenter, och vilka är det då? Det vet man ju inte förrän lasset är levererat eller har du något bra svar på den frågan??

Om sedan pelletsen är bra tillverkad så betyder ju inte det med självklarhet att det du sedan får in i bulkförrådet är bra. Detta eftersom den kan ha blivit omblåst under transporten (mellan släp och bil) eller "felaktigt" inblås i ditt förråd (vad det nu kan innebära). Det finns med andra ord ett antal parametrar som skall uppfyllas för att få en bra produkt in i förrådet.

Håller med dig om att pelletsen var bättre förr. Min första bulkleverans är fortfarande den bästa som jag har fått. Köpte sedan från samma tillverkare under ett antal år men kvaliteten skiftade friskt från gång till gång och kom aldrig upp till den första leveransens klass.....

Ser fram emot en lista som man kan välja ifrån, skall snart (så fort jag har fixat mellanlagret i min matarskruv ut ur förrådet) övergå till bulkpellets igen. Det är iofs inget fel på den säckade pelletsen som jag kör nu men jag börjar tröttna på hanteringen....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Köpte då jag började alltid från samma producent (via Statoil) och det var en jämn kvalitet och hade aldrig några problem med smul och damm. Dessa gick sedan över till att säcka sin produktion och satsa på export till England, så de försvann för mina bulkköp. Sedan dess har jag prövat det mesta. En sändning från Laxå kunde vara perfekt och nästa var helt kass. Fick pellets som luktade så starkt att ögonen rann och det spred sig till hela huset. För nytillverkad! Prövat Stora Enso ett antal gånger. Jag har några mil till deras upplag där det siktas innan lastning och jag är oftas första kund. Då det var svensk pellets så var den bra. Men så kom man på att ta en rysk pellets via båt och då brött helvetet ut. Min värsta vinter någonsin. Damm, smul, järnskrot, cement men det värsta var att den gav en askkaka på fyra centimetrar som stängde alla lufthålen och detta efter bara några tiotal kg förbränt. Kundbemötandet och Stora Ensos attityd gjorde att jag övergav bulken och kör säckat från mindre tillverkare. Aldrig haft det bättre. Nu går jag en sväng till pannrummet för att njuta och inte för att ligga och kämpa med en dålig pellets. Som tidigare påpekats så är vårt land långt och leverantörerna varierar, så det gäller att hitta sin leverantör som passar anläggningen. Detta är värt varenda ansträngning. Generellt är ju en lite hårdare och blank pellets att föredra i de flesta fall. Man kan ju under en tid gå över till säckat och köpa lite av varje och prova sig fram, så gjorde jag. Vet inte hur Derome är idag men de tyckte jag var bra då för några år sedan. Nu kör jag med Fågelfors. De har ju tyvärr inte bulk där jag bor. Det jag kommit fram till genom att fylla Pellistoret med säckat är att förrådet och de två skruvarna ger inget damm eller smul. Nerfallsslangen är helt ren. Detta kan ju vara värt att veta och gör ju att problemen importeras från tillverkning och transport. Inte någon större överraskning men jag trodde mitt egna system skulle bidraga lite.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar