Synd att pellestiden verkar va över

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av André »

Ja nu börjar det komma riktigt fina pannor, skulle va kul att veta priset för den här :roll: http://www.biovarmesverige.se/media/35666/eta%20pu.pdf
En 11 kW panna skulle räcka för de flesta även hos mej :D
Med pannan i huset är verkningsgraden 96,5-97,5% men då bör man nog ha solfångare/elpatron på sommaren så pannan får stå, suger in luften utifrån så de går fint med mekaniskventilation å blir ju även mindre förluster då inte husets uppvärmda luft åker ut genom pannan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av Stegatorparn »

Den var ju fin.
Då kan man ju bygga om pannrummet till kontor och hyra ut det. :D :D :D
Kostar väl skjortan förstås som andra grejer från dom.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av Roli »

Har sett reklam för den pannan tidigare men inget pris då heller. Den kostar säker lika mycket som en VP installation och då vet man ju vad de flesta svenskar väljer.....

I allafall tills elpriset går upp rejält som det har pratats om de senaste 10 åren. När vi får elpriser som de på kontinenten...... osv...... Men än är vi ju inte där
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av danei »

Just det att man slipper ha ett separat pannrum kan nog locka många. Men verkningsgraden är inte så mycket bättre än andra pannor.
Danne
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 25 feb, 2005 23:38
Ort: Stockholm/Huddinge

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av Danne »

Den finns på tyska ebay från 8550€ för enbart pannan
http://www.ebay.de/itm/ETA-PU-Pellet-Un ... 1078874200

Eller som paket med vvb, förråd, skorsten och installation för 16590€
http://www.ebay.de/itm/ETA-Pelletskesse ... 0844446533

Det hade ju varit trevlig att byta ut den gamla Erylen mot en sådan men men...
Om två veckor blir det bergvärme istället.
Thermia Bequem 15D, ERYL DP -64, Bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av Roli »

16950 euro på ebay.... undra vad Biovärmesverige.se skall ha för sin installation 200-250 tusen ????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av nyman »

Varför man skulle reflektera på en sådan panna med tokdyra reservdelar och underhåll som man inte kan göra själv när det finns beprövad bergvärme förstår jag inte jag.
Får man välja mellan två tråkiga brumburkar så väljer man väl den som ger lägsta priset på värmen.

Man missar ju också allt det roliga som hör pelletseldningen till.
Utrymmet som det stora bulkförrådet tar kan man som sades hyra ut till kontor.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av Jakob »

Nyman:

Därför att i bl.a. i Tyskland får man inte alls borra bergvärme som i Sverige. De har helt andra utmaningar med risker för förorenat grundvatten etc i sin geologi och har därför dessa regler.

Det är till dessa marknader som de här pannorna är riktade.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av Sg »

Har ni koll på hur mycket pelletspannor har minskat? Jag tror att många tröttnar på de enkla, men arbetsintensiva pannor som många valt i Sverige. Vi var en av få som gjorde tvärtom och valde en mer exklusiv panna 2005, som också kostade mer, men kräver mindre vård. Vi ångrar ännu inte detta.

Tyvärr tror jag också att pelletsanvändningen kommer att minska. Ett skäl är ju att VP är ju bekväma, men hur är det med kvaliteten egentligen? Ett annat skäl är att kommunerna i tätorterna blir allt mer restrektiva med fastbränsleuppvärmning, då störningar förekommer.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av Anders75 »

Pratade med en ganska stor VVS-firma häromdagen ,o dom sa att dom får kanske 1 förfrågan per år gällande pelletsbrännare/panna.
Han tyckte pellets inte var så bra ,för pelletsen bara stiger i pris??
Då förklarade jag för honom att när jag började med pellets 2006 ,så låg priset på ca 2500kr/pall.
O nu kan jag utan problem få en pall för under 2000 kr ,så för mig har priset varit svagt sjunkande..
Jag tycker inte en rörmokare ska anta saker ,utan ta reda på fakta ,för säger han detta till slutkund så är det ju inte så konstigt att det inte säljs något..
Han sa även att L/V-pump är på klar nedgång ,antagligen efter dom kalla vintrarna vi haft dom senaste åren.
Så nu var det mycket berg o jordvärme-anläggningar som såldes.
Tråkigt...för pellets behöver inte vara arbetssamt och opålitligt.
Men folk blir mer o mer bekväma av sig med..
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av André »

Fördelen med ETA pannorna dom har allt inbyggt som Exp.kärl, laddomat mm så de är bara ansluta rör till rätt ställe. Samma sak med vedpannorna som har laddomat,återvinningskoppel mm inbyggt så de blir mindre yttre prylar å de går snabbare att installera än "vanliga"pannor.. Bara kringutrustning kan dra iväg många tusen så de blir inte lika stor skillnad i pris som de först verkar..

Pellets har stigit i pris i Norrland från 1500:-/ton -05 till 2450:- , elpriset ligger på 3 årsavtal på under 80 öre/kWh inkl skatter men då tillkommer 9 öre/ kWh för överföringsavgiften å fasta avgiften för 16A är ca 4200/år. Ska kolla då jag kommer hem vad jag betalde för elen -05
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av rod02 »

Ingen som har pejl på hur mycket pellets som sålts?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av simon.s »

Min granne som är rörkrökare har inte satt in en ren pelletspanna på 5-6 år. Många vedpannor men ingen pellets. Någon brännare i befintlig panna blir det någon per år. Betalar samma för pelletsen nu som 2006 då jag köpte brännaren.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av Sg »

Innan jul titta jag precis på kostnadsutvecklingen mellan 2004 och 2013 av el, nätel, VA och sop. Om man tittar på Elpriser för förbrukad el och elpriser för nätöverföringen så har utvecklingen varit 28 % ökning på köpa av el och 52 % för överföringen av el. KPI var under samma period ca 14%.

2004 2013

Elnät fastavg 1944 kr 4120 kr (samma avtal med samma leverantör)
Elnät rörlig 19 öre/Kwh 16,4 öre/Kwh

El-inköp fastavg 192kr 272 kr (samma typ av avtal med samma leverantör)
El.inköp rörlig 60,2 öre/Kwh 77 öre/Kwh

Sedan tillkommer moms

Återkommer om pellets
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Synd att pellestiden verkar va över

Inlägg av André »

André skrev:Fördelen med ETA pannorna dom har allt inbyggt som Exp.kärl, laddomat mm så de är bara ansluta rör till rätt ställe. Samma sak med vedpannorna som har laddomat,återvinningskoppel mm inbyggt så de blir mindre yttre prylar å de går snabbare att installera än "vanliga"pannor.. Bara kringutrustning kan dra iväg många tusen så de blir inte lika stor skillnad i pris som de först verkar..

Pellets har stigit i pris i Norrland från 1500:-/ton -05 till 2450:- , elpriset ligger på 3 årsavtal på under 80 öre/kWh inkl skatter men då tillkommer 9 öre/ kWh för överföringsavgiften å fasta avgiften för 16A är ca 4200/år. Ska kolla då jag kommer hem vad jag betalde för elen -05
Själva elpriset har bara ökat från 31,9 öre/kWh till 39,3 å 31,9 öre 5 års avtal fr -03 till slutet på -07 men däremot har fasta avgiften gått upp från 2200:-/år till 4200:- 2014 :(
Överföringsavgiften har stigit från 8,9 öre/kWh -03 till 9 öre nu
Energiskatten har ökat från 18,1 öre/kWh till 19,2 öre nu
Men de syns vart dom höjer när folk investerar för sänkt elförbrukning, Det är främst på fasta avgifterna dom höjer å då spelar de ingen roll om man snålar på förbrukningen/eldar ved/pellets för el måste man ju ha.. :(

Så pelletsen har ökat med 63%
Elen med 23,5% ( mot ett 3 årsavtal till feb 2017)
Fasta avgiften 90%
Energiskatten 6%
Raka motsatsen till alla som gapade om att elpriset skulle stiga till 2:-/kWh om nått år, detta va 04/05 som bioenergibranchen körde med den skrämselpropagandan men många här på forumet gastar än idag om de kraftigt stigande elpriset som skulle ruinera alla med vp :lol:
Så förlorarna i Norrland iaf va dom som skaffade ny pelletsanläggning runt 05 istället för en rätt dimensionerad vp :(
Driftskostnaden med vp blir med cop3 27 öre/kWh (golvvärme når man års cop4 =20 öre/kWh) om man räknar på dagens 3årsavtal inkl överföringsavgift om man bor i Norrland medans en ny pelletspanna kostar 60 öre/kWh med årsverkningsgrad på 85%
Sotningsavgiften har ökat med 32% sedan jan -05 till sep -13 från 375:-/gång till 495 å för sotade dom brännaren men inte nu..
Brandskyddskontrollen har ökat med 25% senaste 6 åren så kontroll å sotning gör nu 1505:-/år här vilket gör 7,5 öre/kWh med 20000 kWh förbrukning å 6 öre om man gör av med 25000 kWh/år..
Så sotningsavgifterna kvittas nästan mot fasta avgiften för el :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar