Påfyllnadsslang/rör till bulkförrådet

Skriv svar
nybygget
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 26 feb, 2013 09:14

Påfyllnadsslang/rör till bulkförrådet

Inlägg av nybygget »

Hej,

har en fundering kring påfyllnad av pellets från bulkbil, jag har idag ingen möjlighet att komma närmre med bulkbilen till mitt förråd än ca 15 m, därför är jag ute efter en lösning där jag flyttar fram bulkanslutningen till framsidan av kåken och ifrån den drar ngt form av rör in till förrådet, för att minska på smulningen av pellets, jag letar och letar men tycker mig inte finna ngt vettigt rör till ett vettigt pris.
Jag har gjort en påfyllning av förrådet med ca 15-20 m slang från bulkbil plus att det blir en sväng för att nå kopplingen, bulkföraren fyllde på med 3 ton pellets och hittills ca 2 månader senare så har det inte varit några problem med spån, men det kan ju tänkas komma snart då jag misstänker att alla skarvar på bulkslangen och böjen in malde en del, som tur var så skrev han 2,5 ton på räkningen, då jag tror att han ville vara snäll.

Funderat på:
*Bulkslang
*transportrör till spannmålssilo
*kylarslang som man drar från framsidan och in i förrådet med rätt dimension
*vad mera och vart kan man köpa?

Är det ngn där ute som har gjort någon liknande lösning och i så fall hur?

//Linus
Nibe Pellux 200 från 2012 med PB20, 170kvm villa + källarplan 103kvm (uppvärmd del i källare ca 40kvm), bor i mellersta Sverige.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Påfyllnadsslang/rör till bulkförrådet

Inlägg av danei »

Spirorör, i alla fall om det är rakt. Jag har visserligen en 90gradersböj, men det är nog inte att rekomendera om man prioriterar att få lite spån.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Påfyllnadsslang/rör till bulkförrådet

Inlägg av André »

Bevattningsrör i aluminium, dom har bulkanslutning å finns i 4/5/6 meter sedan en lång böj om du behöver de
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar