Pellets+ acktank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
the_charger
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 jan, 2014 08:36

Pellets+ acktank

Inlägg av the_charger »

Hej,
Jag och min fru har precis köpt hus, betong hus från 53' cirka 155kvm (2plan plus källare)
Vi har en CTC Total panna från 83' på 110liter samt en ECOtech bio20 brännare. idag ligger vi på ca.40 rökgas ca:160-170°C åtgång kg/dygn pellets vid ~21°/~-5° (inne/ute).
Jag känner att brännaren tänder väldigt ofta 2-4ggr per timme, åh fått för mig att om man laddar mot en tank på ca:300-500liter skulle få förbränningen mer optimal.

Alternativt köpa Julas Luftvattenpump med 300L ack tank, för 29000+14000. Och köra denna ihop med pelletsen?

Va tro ni om detta, är jag helt ute åh cyklar?
Johan
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av Eldvin »

Börja med att skrota pannan och skaffa en riktig.Sen Jula??Hur tänkte du nu?? Vem servar en Jula pump?? Ska pumpen göra nån nytta så ska den värma när det är kallt och det tvivlar jag på att dom gör.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av danei »

Vad ligger på 40 vad?

Var det 40kg/dygn?
Vad har du för hysteres på panntermostaten?

En luftvärmepump kör man lämpligen när det inte är svinkallt, den kan ta över när det är över nollan, då är den ekonomisk. Att ska ska vara skit bara för att den kommer från Jula köper jag inte heller. Jag gissar att vilken kyltekniker som helst tar jobbet.
the_charger
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 jan, 2014 08:36

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av the_charger »

Tjenna!
Tack för svaren! Dock ingen direkt teknisk feedback, vilket jag söker!
Självklar är jula inget gjutet val... precis som ni säger osäker servic samt med närmare efterforskning inte direkt mycke billigare... men samtidigt är min situation nu inte så billig heller då elpatronen förbrukar/kostar nästan samma som min pellets förbrukning!.. åh då sliper jag sota skiten en gång i veckan
Har ni några bra tips på pannor istället? Samt ska man köra pellets mot acc tank?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av danei »

Funderat på att svara på följdfrågorna?
the_charger
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 jan, 2014 08:36

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av the_charger »

Absolut!
Pantemp 72ºc hys. (-2/+6)
40-45kg/dygn
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av Abbe »

Nej, kör inte mot acktank om du inte behöver. Även om du köper delarna begagnat samt installerar själv, alltså gratis, så finns det en risk att förlusterna äter upp ev verkningsgradshöjning. Om du däremot eldar med ved ibland eller vill ha solpaneler måste du ju ha acktank...

Ett billigare sätt för dig att ev få bättre verkningsgrad är att köpa en annan termostat med större hysterens samt, om inte rökgastempen blir för låg, försöka sänka effektern på brännaren.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av Eldvin »

Elda ved i en Total??? Rent av farligt! Rökgastemperaturer på 600-700 grader rätt ut i skorsten.Då kan du ju lika gärna elda direkt i sotluckan.Jag förstår mycket väl att man vill ha kvar sin gamla panna.Men varför hålla på att djävlas när folk säljer bättre begagnade pelletspannor på blocket??
the_charger
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 jan, 2014 08:36

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av the_charger »

Hej, Alla

Tack för responsen, och att ni avrådde mig till ved eldning!!!
Enligt min längd på "pipan" bör jag ligga på ca: 160°c i rökgas innan drag spjälet för att inte gå under 80°C en meter innan mynningen.

Så jag kör med "effekt reglering" enl. EcoTech, åh har den satt till max 70% (ca:14kw)/min 55%. Hysteresen kan jag sänka om jag vill, men rekomenderades att ej sänka mitt min (-4) då de skulle bli för kallt?

En annan sak jag la märket till är att jag tappa cirka 0,5-1°C i panntemp/min då brännaren vilar altså-> 78°C -> 68°C tar ca. 13min. är detta normalt?

Fick en offert av Baxi, där de hade en panna+ack tank till mig för cirka 50 000:- plus instalation. Varför behöver Baxi en ack.tank?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av Stegatorparn »

Du skriver inte vilken panna du fått offert på, men jag antar att det är en vedpanna och vedeldning skall alltid ske mot ackumulator.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av kiho »

Tycker det låter väldigt mycket att tappa 10 grader på 13 min i panntemp. Verkar som huset förbrukar väldigt mycket. Men det beror ju på vart man bor, hur välisolerat man har och inomhustemp.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar vara ett rimligt energiuttag.
Pannvolym 110 liter och 13 min ger ett tapp på 1,27 kWh.
Husets värmebehov är då 5,9 kW vid -5° eller vad det nu var för utetemperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
the_charger
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 jan, 2014 08:36

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av the_charger »

Tack! [Stegatorparn] Detta gav mig riktigt bra info! Och om detta är rimlig förlust/förbukning, finns det något att göra på Värme anläggningen då... eller handlar det mer om husets förbrukning dvs. isolering/ fönster och värme återvinning på ventilationen?

När det gäller Baxi pannan, så var det en panna som jag skulle använda min Ecotech brännare till.

Undvik direktcitering, forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Citering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av Stegatorparn »

Har du koll på pelletsförbrukningen samtidigt som du noterar värmeuttaget, kan man få en grov uppskattning av pannans verkningsgrad.
Tänker du satsa på pelletseldning ska du byta ut Totalen.
Jag får associationer till en öppen spis.
Kanske går att hitta en pelletspanna på Blocket för en billig peng då många satsar på bergvärme.

Har du mekanisk till- o frånluftsventilation kan det vara lönsamt med en värmeväxlare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
the_charger
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 jan, 2014 08:36

Re: Pellets+ acktank

Inlägg av the_charger »

nu har jag gjort lite mäteningar, dock kan man jhu inte få samma förutsättningar som tidigare, men då hade jag cirka (2,5*16) ~40kg/ dygn i förbrukning vid -5°-> ca: 196kW (á4,9kW/kg)
(Husets värmebehov är då 5,9 kW vid -5°...) ger mig då 141kW/ dygn.
-> detta ger mig en verknings grad på ca: 72%, är detta helt värdelöst?
Sen vill jag tillägga att du är inne på mitt spår med en värmeväxlare på ventilationen. Jag kommer med stor sanolikhet installera ett FTX system i kåken, kanske bättre åh lägga pengarna där?

Tack för din er hjälp!
Skriv svar