Rengöring MAFA

Skriv svar
PeJo76
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 21:04

Rengöring MAFA

Inlägg av PeJo76 »

Hejsan,

har ett 5,7 kubik MAFA villa som jag kört igenom 18 ton pellets. Tittar man ner i en tom "strut" så är där lite spån osv men matningsmängden har inte påverkats direkt samt det är inte mycket spån/damm som kommer fram till brännaren. Har en 6 m skruv med två 45 gr böjar.

Så, frågan är, ska man knöla sig in genom manluckan och rengöra eller är det bara att tuta och köra?

//Peter
Tallkotten
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 12 dec, 2013 16:28

Re: Rengöring MAFA

Inlägg av Tallkotten »

Mina erfarenheter är att man ALLTID bör göra rent förrådet innan påfyllning! Det är alltid lömskt när det uppstår problem och det första de frågar är om man rengjort förrådet... Det verkar ju gå rätt lätt o se om man gjort det eller inte :oops:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Rengöring MAFA

Inlägg av Icecap »

Och jag, som bara har ett veckoförråd, rengör aldrig! Har beställd vattenskadade pellets och fyllt på, inget problem. Har bokstavligen testat att fylla med 70% spån från vinden och blandat i 30% pellets, fortfarande inget problem med transporten.

Så det beror på vilken typ skruv man har, hur den reagerar på spån. En bra skruv tar med allt i ett svep, en kinkig skruv får våldsamma problem om det finns spån i grannlaget.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Rengöring MAFA

Inlägg av Jakob »

Jag har BULK och har aldrig gjort rent heller. Är inne på 3:e året nu....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Rengöring MAFA

Inlägg av Volvoslav »

Samma här. Har kört bulk sedan hösten 2011 och aldrig gjort rent.
Har man inga problem är det väl bara att köra på.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Tallkotten
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 12 dec, 2013 16:28

Re: Rengöring MAFA

Inlägg av Tallkotten »

Icecap skrev:Och jag, som bara har ett veckoförråd, rengör aldrig! Har beställd vattenskadade pellets och fyllt på, inget problem. Har bokstavligen testat att fylla med 70% spån från vinden och blandat i 30% pellets, fortfarande inget problem med transporten.

Så det beror på vilken typ skruv man har, hur den reagerar på spån. En bra skruv tar med allt i ett svep, en kinkig skruv får våldsamma problem om det finns spån i grannlaget.
Visst har du helt rätt Icecap! Men man får räkna med att inte kunna reklamera pelletsen om det uppstår problem med skruv/brännare som man tror beror på spånproblem.

Har du bra utrustning så spelar det ingen roll om du kör spån eller kutter eller vad som helst =) Men har du en billigare alt. sämre brännare/skruv eller utrustning i allmänhet bör du städa förrådet mellan leveranserna (eller iaf 1-2 ggr/år), det är iaf min rekomendation.
PeJo76
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 21:04

Re: Rengöring MAFA

Inlägg av PeJo76 »

Jä,förde kg / timme i frammatning. förra året 29 kr jmf med 27,5.

Ska göra en ny manlucka på sidan till våren då den som sitter original är "värdelös", sedan blir det nog 1 gång per säsong med nya luckan ( då jag bara kommer kunna luta mig in i tanken)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Rengöring MAFA

Inlägg av danei »

Vid en reklamation så kvittar det vad som ligger på botten eller kommer ur skruven. Man tar prov på orörd pellets. En vettig anläggning ska inte stanna för att det finns lite spån i pelletsen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rengöring MAFA

Inlägg av Roli »

När du skriver "lite", vad menar du då?

När övergår det från att vara lite till störande mycket, det är väl det som det handlar om i de flesta fall. Lite spån måste en anläggning kunna hantera. Men går det att ge en gräns på när det inte längre är "lite" utan övergår till att vara driftsstörande?

Är det när spånhalten övergår 4 viktprocent eller är gränsen högre eller lägre. Beror naturligtvis på hur anläggningen ser ut och dess utformning och funktion, men det borde väl gå att komma fram till en gräns där vi alla kan säga att innehåller pelletsen mer spån än detta så har man fått en dålig leverans, pelletskvalitet eller en bra pellets som "misshandlats" under lagring/transport.

Nu blev detta inlägg kanske lite OT men det kan vara intressant och höra vad ni tycker gränsen mellan "lite" och "störande" ligger.

Rengörning gör man väl om man tror/vet att man kan få problem. Själv har jag rengjort mitt bulkförråd några gånger. Inte för att jag har haft driftsstörningar utan mest för att det har blivit en ansamling av "pelletsmjöl" längst in i förrådet dit skruven inte når. Förr eller senare kommer det in i transporten, vilket mitt system klarar av men kommer att ge tätare rengörningsintervall av filter i mitt sugsystem eftersom min cyklon inte klarar att skilja av "pelletsmjölet" till hundra procent...... Så jag har valt att ta rengörningen i förrådet i stället för tätare filterrengörningar. Och jag har dessutom valt att ha filter i mitt sugsystem istället för att skicka ut materialet genom väggen så att det hamnar utanför huset.

De senaste åren har jag dock kört säckad pellets i ett litet mafaförråd eftersom jag har ett skruvhaveri i mitt stora bulkförråd som jag inte har fått fixat.... :evil: . Men mafa förrådet har jag aldrig rengjort.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar