Blueflame.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
MikeTheBike
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 18:46
Ort: Trollhättan

Blueflame.

Inlägg av MikeTheBike »

Ska få en sån monterad i en CTC1100 miljö nästa vecka. Är det någon här som har nått liknande och har nått att säga.
Själv tycker jag att den verkar grym, men det är alltid trevligt med andras åsikter och erfarenheter.
Jag återkommer givetvis med info om min anläggning när den är i bruk.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag skulle bli väldigt glad för lite detaljerade bilder när du fått den installerad.

Om du inte har någonstans att lägga upp dem, så skicka dem till mig.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Det är alltid rolig med nån nya man vill alltid testa. :wink:
Undrar är det du ska ha blue flame som här http://www.tunab.se/ :?:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Finns det någon prislapp på skönheten?
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Min sitter sedan ca 9 månader i en gammal diom.
Går mycket bra bortsett från ett tillfälle när jag köpte usel balt-pellets och fick sintrad aska i brännaren.

Se till att den som installerar tätar ordentligt mellan fäst-plåten och pannan samt vid infästningen av brännaren. Jag har problem med läckage där och det ger en del otrevligt sot i pannrummet.

Annars är det en toppenbrännare.

Lycka till och ser fram emot att höra hur det går.
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
MikeTheBike
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 18:46
Ort: Trollhättan

Inlägg av MikeTheBike »

Tobben skrev:Jag skulle bli väldigt glad för lite detaljerade bilder när du fått den installerad.

Om du inte har någonstans att lägga upp dem, så skicka dem till mig.
Jag tar lite bilder under konverteringens gång, före/under tiden/efter. Tänkte jag kunde göra en lten "projekt-tråd i ämnet, men vet inte om jag kan lägga upp den här någonstans?
Vore fint om jag kunde skicka bilderna till dig sen, då jag inte har någonstans att lägga upp dom själv.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Det e bara o maila dem. Så fixar jag.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Färdig installerad nu då? :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Är också mycket nyfiken på resultatet. Hade sånär bestämt mig för en Viking Bio i min CTC100:a när jag fick nys om blueflame. Den är ju, åtminstonde på papperet, en bättre brännare för min panna :?:
MikeTheBike
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 18:46
Ort: Trollhättan

Inlägg av MikeTheBike »

Jodå, nu sitter den på plats. Har vart ett par hektiska dagar nu med hantverkare mm som sprungit om varann. Bar precis ut den gamla ctc265:an upp för källartrappen, fy satan vad tung!
Om installationen kan jag bara säga att jag är supernöjd! Har bara kört ett dygn än, men man märker att Blueflame-brännarn har en otrolig kapacitet. Kontrollpanelen som är till sköter allt, väger in, läser av, matar fram håller koll på alla kringliggande faktorer, den beräknar förbrukningen och adapterar sig själv.
Har tagit en hel del kort under konverteringens gång som jag ska försöka få upp till allmän beskådning snarast.
Nä, nu måste jag ner och kolla av hur mycket pengar jag sparat hitintills :)
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Är du samma MikeTheBike som huserar på Quingqi-forumet ibland? :D
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
MikeTheBike
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 18:46
Ort: Trollhättan

Inlägg av MikeTheBike »

Pelleplutt skrev:Är du samma MikeTheBike som huserar på Quingqi-forumet ibland? :D
Näe, det vet jag inte ens vad det är...
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Pris på blå flamma?

Inlägg av Stugsittaren »

MikeTheBike skrev:Nä, nu måste jag ner och kolla av hur mycket pengar jag sparat hitintills :)
Det kunde vara intressant och veta hur mycket en sådan brännare ligger på? Eller är den så dyr att du har svårt att motivera inköpet?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
MikeTheBike
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 18:46
Ort: Trollhättan

Re: Pris på blå flamma?

Inlägg av MikeTheBike »

Stugsittaren skrev:
MikeTheBike skrev:Nä, nu måste jag ner och kolla av hur mycket pengar jag sparat hitintills :)
Det kunde vara intressant och veta hur mycket en sådan brännare ligger på? Eller är den så dyr att du har svårt att motivera inköpet?
Nej absolut inte! Jag gav 38500:- för ALLT, monterat och klart. Kanske dyrare än endel andra brännare, men efter att ha läst på lite och fått lite tips av speciellt en släkting till mig som är sotarmästare, så är det LÄTT värt pengarna.
Har fram tills nu gjort av med ca 3000-3500:- i månaden (vintertid) i uppvärmning, så det ska ju inte dröja länge innan den är betald heller :D .
Om det är någon i närheten av Trollhättan som är intresserad av att se den i drift för att bilda sig en egen uppfattning, så är det bara att slå en signal så kan vi nog ordna ett litet studiebesök.
0704-959163.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Pris på blå flamma?

Inlägg av Stugsittaren »

MikeTheBike skrev:... men efter att ha läst på lite och fått lite tips av speciellt en släkting till mig som är sotarmästare, så är det LÄTT värt pengarna.
Tack för ditt svar som dock väcker min nyfikenhet. Eftersom jag själv håller på att välja en brännare som jag skall ha under många år vill jag gärna ha information om olika alternativ. Varför är blueflame bättre än andra brännare? Tacksam för svar. :P
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar